cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

BMW ART CARS.

Kunst ontmoet techniek.

De BMW Art Car Collection is een bijzondere collectie 'rollende kunstwerken' waar sinds 1975 toonaangevende kunstenaars uit de hele wereld aan hebben meegewerkt. In de loop der jaren zijn onder meer de beroemde kunstenaars Andy Warhol, Roy Lichtenstein, Alexander Calder en Jeff Koons uitgenodigd om unieke automobielen van hun tijd vorm te geven − zo ontstond de BMW Art Car Collection.

#17 Jeff Koons (2010)

Het jongste model in de reeks BMW Art Cars is afkomstig van de Amerikaanse kunstenaar Jeff Koons. Hij ziet de BMW M3 GT2 met startnummer 79 als een eerbetoon aan de in 1979 door Andy Warhol beschilderde BMW M1.
"Deze racewagens zijn net als het leven zelf: ze barsten van de power en stralen enorme energie uit. Daar kan je op aanhaken, op voortbouwen en één mee worden", aldus de kunstenaar over de inspiratie voor zijn werk. Net als de door Warhol beschilderde M1 ging ook Koons' BMW van start bij de legendarische 24-uursrace van Le Mans.
 

#15 Jenny Holzer (1999)

"Protect me from what I want." Deze en andere provocerende uitspraken prijken op de Art Car van de maatschappijkritische kunstenares Jenny Holzer. Uitspraken die volgens haar "nooit hun betekenis zullen verliezen".
Net als alle Art Cars is de 380 pk krachtige BMW V12 LMR racewagen en kunstwerk tegelijk. Wat betreft zijn vermogen gaf de auto een demonstratie ten beste in de 24-uursrace van Le Mans. Om zijn gewicht niet onnodig te verhogen, gebruikt Jenny Holzer voor de opschriften slechts een lichte, glimmende folie.

#13 Sandro Chia (1992)

De in Italië geboren schilder Sandro Chia wekt met zijn kunst een prototype racetourwagen uit de BMW 3 Serie tot leven. De silhouetten en portretten op de lak moeten de kijker uitnodigen de auto als spiegel te gebruiken.
"De auto is in onze maatschappij een begeerlijk voorwerp. En dus wordt hij talloze keren bekeken. Deze auto hier weerspiegelt die blikken", aldus de kunstenaar in een interview. Mobiliteit speelt voor deze kunstenaar een belangrijke rol; hij pendelt tussen zijn woningen in New York, Londen en Toscane.
 

#11 A. R. Penck (1991)

Van alle bestaande 8.000 exemplaren van de BMW Z1 is deze uniek. De Duitse kunstenaar A.R. Penck transformeert het model tot een kunstwerk van tekens en symbolen. Ook zijn legendarische staakfiguren zijn erop afgebeeld.
Penck liet zich inspireren door kunstenaars zoals Picasso en Rembrandt – maar ook door grotschilderingen en zijn fascinatie voor wis- en natuurkunde. "Kunst op kunst, kunst op techniek, dat vond ik interessant – vooral kunst op een driedimensionaal object", vertelt Penck over zijn hightech kunstwerk.

#10 César Manrique (1990)

De Spaanse kunstenaar César Manrique beschouwt de auto als een dagelijks voorwerp dat een belangrijke invloed heeft op hoe onze leefomgeving eruitziet. Zijn Art Car BMW 730i sluit daarom aan bij de kleurenpracht van zijn vaderland.
Geïnspireerd door zijn activiteiten als bevlogen natuurbeschermer belichaamt zijn Art Car de harmonie tussen techniek en natuur. "Mijn idee was om de auto zo vorm te geven dat het lijkt alsof hij zonder enige weerstand door de ruimte glijdt", aldus de kunstenaar.
 

#06 Robert Rauschenberg (1986)

Met zijn Art Car laat Robert Rauschenberg zijn droom van een rijdbaar museum uitkomen. De BMW 635CSi is de eerste Art Car waarvan de carrosserie wordt gesierd door fotografische afbeeldingen.
De rechterkant toont een schilderij van Ingres, op de linkerkant prijkt een werk van Bronzino, omgeven door moerasgras van de Everglades − de wielkappen zijn beschilderd met afbeeldingen van antieke sierborden. Twee jaar later gebruikte hij de motieven van de Art Car opnieuw − voor een ander kunstobject.

#03 Roy Lichtenstein (1977)

De derde Art Car is een van de populairste: de BMW 320 Groep 5 van Roy Lichtenstein. Deze combineert de aerodynamische vereisten van de carrosserie harmonieus met de expressieve kunst van deze wereldberoemde pop-art-kunstenaar.
Lichtensteins kenmerkende 'comic strip'-stijl komt duidelijk terug in de lak. "Met de geschilderde lijnen wilde ik de weg weergeven die de auto moet volgen. Het ontwerp laat ook het landschap zien waar de auto al doorheen is gereden", licht Lichtenstein toe.
 

#02 Frank Stella (1976)

In 1976 jaagt een volgende Art Car met meer dan 300 km/u over het racecircuit van Le Mans. Na de eerste Art Car had de kunstscene hooggespannen verwachtingen, die de BMW 3.0 CSL van Frank Stella in elk opzicht wist te overtreffen.
Voor de carrosserie ontwerpt hij een design van zwart-witruitjes dat lijkt op een uitvergroting van millimeterpapier. Snijlijnen die dwars over de carrosserie lopen, versterken de geometrische uitstraling van de auto. De kunstenaar zelf: "Mijn design is een soort blauwdruk die is overgedragen op de gehele carrosserie."

#01 Alexander Calder (1975)

In 1975 verandert Alexander Calder voor het eerst een BMW in een rollend kunstwerk. Deze Art Car zorgt al snel voor furore: de beschilderde BMW 3.0 CSL verschijnt bij de 24-uursrace van Le Mans aan de start en brengt daar zijn 480 pk op het asfalt.
Voor het beschilderen van de BMW 3.0 CSL gebruikt de Amerikaanse kunstenaar uitsluitend primaire kleuren, die hij in grote vlakken en met krachtige lijnen op de lak van de auto aanbrengt. Het gebruik van verschillende kleuren voor de afzonderlijke onderdelen en vormen creëert de illusie van beweging in het totaalbeeld.
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in