cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

8-cilindermotor

Krachtig, gecultiveerd, altijd in de startblokken. De 8-cilindermotoren van BMW maken indruk met absolute topprestaties en spontane krachtontwikkeling. Dit alles bij laag gewicht, weinig verbruik en een uniek stille loop.
De 'V' in hun typeaanduiding danken de BMW 8-cilindermotoren aan de opstelling van hun cilinderbanken, die ten opzichte van elkaar een hoek maken van 90 graden. De positie en verdeling van de cilinders op beide cilinderbanken zorgt voor perfecte compensatie van de massakrachten, wat resulteert in ongekend rustige draaieigenschappen.
Buitengewoon zijn ook de prestaties van de BMW V8-motoren. Die worden afhankelijk van het model bereikt door toepassing van de modernste TwinPower Turbo techniek of het hogetoerenconcept. Bij motoren met BMW TwinPower Turbo werken twee even grote turbocompressoren tegelijkertijd om de motor te voorzien van gecomprimeerde lucht. De centrale positie van de turbo's tussen de cilinderbanken van de V8-motor maakt bovendien een bijzonder compacte bouwvorm mogelijk.
In combinatie met de rechtstreekse benzine-inspuiting High Precision Injection, een watergekoelde tussenkoeler en gebruik van de modernste lichte materialen, zoals een magnesium-aluminium-verbinding voor het motorcarter, bereiken BMW V8-motoren indrukwekkende prestatiewaarden bij hoge efficiency.
Modellen met 8-cilindermotoren

Zo levert de 4,4-liter BMW TwinPower Turbo V8-benzinemotor in de BMW 550i een volle 300 kW (408 pk) vermogen en een maximum koppel van 600 Nm. Daarvoor verbruikt hij niet meer dan 10,4l/100 km. Voor nog meer acceleratievermogen zorgt de V8-motor in de BMW X6 M. Hier voorzien meteen twee TwinScroll turbo's de motor van lucht. Dat resulteert in een verbluffende 408 kW (555 pk), 680 Nm koppel en een literprestatie van 126 pk per liter cilinderinhoud.
Het gepatenteerde uitlaatspruitstuk tussen beide cilinderrijen zorgt daarbij voor een bijzonder gelijkmatige toevoer van uitlaatgas. Drukverschillen, die leiden tot vertraging van de respons worden op die manier doeltreffend vermeden. Dat betekent spontane krachtontwikkeling van het hoogste niveau.
Het hogetoerenconcept uit de autosport

Naast turbocompressie met directe benzine-inspuiting past BMW bij de V8-motoren afhankelijk van het model ook het innovatieve hogetoerenconcept toe. De technologie is rechtstreeks overgenomen uit de autosport en wordt bij de atmosferische V8-motor in de BMW M3 modellen toegepast om toerentallen tot maximaal 8.300/min mogelijk te maken. Consequente lichtgewicht constructie en acht elektronisch gestuurde, individuele gaskleppen kenmerken deze V8-motor en koppelen autosporttechnologie aan praktische eigenschappen.
Het concept van afzonderlijk gestuurde gaskleppen maakt een subtieler aanspreken van de motor bij lage toeren mogelijk en zorgt voor een alerte reactie van de auto bij het oproepen van veel motorvermogen.
Een andere constructieve highlight is het smeersysteem, waardoor een lengte- en dwarsversnelling tot 1,4 g mogelijk is. De innovatieve ionenstroom anti-pingelregeling bewaakt bij elke individuele ontsteking het ontstekingsproces om pingelen van de motor, en ontstekings- of verbrandingsonderbrekingen te herkennen. Daarnaast vindt de innovatieve Brake Energy Regeneration met intelligente dynamoregeling toepassing. Zo wordt remenergie gebruikt om stroom op te wekken voor het boordnet.
De BMW M3 Coupé bereikt daarmee een vermogen van 309 kW (420 pk) en een maximum koppel van 400 Nm bij 3.900 t/min. 85 procent van het maximum koppel is beschikbaar over een toerentalbereik van 6.500/min.
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in