cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

Brake Energy Regeneration

Vrijkomende energie benutten: het opladen van de accu met teruggewonnen remenergie ontlast de motor. Daardoor is bij accelereren meer aandrijfkracht beschikbaar. En wordt tot wel drie procent brandstof bespaard.
Moderne auto’s hebben tegenwoordig veel elektrische energie nodig voor comfort- en veiligheidsfuncties.  Deze energie wordt gewoonlijk door de dynamo geproduceerd, die via een V-snaar door de motor wordt aangedreven. 
Met behulp van een intelligent laad-management is het mogelijk om de tot nu toe bij draaiende motor permanent aangedreven dynamo bij het accelereren uit te schakelen en daarmee tot wel drie procent brandstof te besparen. Met Brake Energy Regeneration wordt de dynamo alleen dan actief wanneer de bestuurder het gas loslaat of remt. Met andere woorden: wanneer overtollige energie uit de beweging van de auto ter beschikking staat. Deze ‘remenergie’ wordt door de dynamo in stroom omgezet en in de accu opgeslagen.
Het gericht genereren van elektrische energie heeft nog een extra voordeel: bij volle acceleratie is meer vermogen beschikbaar voor acceleratie, dat in conventionele systemen afgetakt wordt voor het opladen van de accu. Zo neemt niet alleen de efficiency, maar ook het rijplezier toe. Bij uitzondering, wanneer de laadtoestand van de accu een ondergrens nadert, laadt het systeem ook bij gas geven en verhindert zo een te ver ontladen van de accu.
Vrijkomende energie wordt nog intensiever benut bij auto's met elektromotor – zoals bij de BMW ActiveHybrid modellen of de BMW ActiveE met volledig elektrische aandrijving. Want hier fungeert de motor tegelijk als een generator die stroom opwekt zodra de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt.  Dankzij dit principe neemt de actieradius van de BMW ActiveE tot 20 procent toe.
BMW Bremsenergierückgewinnung
BMW Bremsenergierückgewinnung
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in