cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

Common rail-inspuitsysteem

Common rail-inspuiting zorgt bij BMW dieselmotoren voor duidelijke voordelen wat betreft verbruik, emissie, akoestiek en stillere motorloop.
Vermogen en efficiency sluiten elkaar niet uit. Het common rail-inspuitsysteem zorgt in uw BMW dieselmotor voor lager verbruik, minder emissies, verbeterde akoestiek en aanzienlijk stillere loop.
De common rail-inspuiting garandeert een optimale, efficiënte mengselvorming en verbranding in de BMW dieselmotoren. Common rail maakt gebruik van het principe dat bij hogere inspuitdruk de druppeltjes brandstof fijner worden verneveld en de verbranding evenredig verbetert.
Het belangrijkste kenmerk van het common rail-systeem is dat de inspuitdruk onafhankelijk is van het motortoerental en de ingespoten hoeveelheid brandstof. De ontkoppeling van drukopbouw en inspuiting geschiedt met behulp van een reservoir, de zogenoemde ‘common rail’. De druk wordt opgebouwd door een hogedruk radiaalzuigerpomp, die de brandstof in de rail perst. De injectoren zijn vervolgens met korte hogedrukleidingen op de common rail aangesloten. Deze injectoren vormen het slotstuk van het systeem en hebben de taak de brandstof correct in de verbrandingsruimte in te brengen. Een op het juiste tijdstip afgegeven impuls van het motormanagement aan de klep in de injector vormt de start van het inspuitproces. Openingsduur en systeemdruk bepalen de hoeveelheid ingespoten brandstof.
Daarnaast kan de brandstof, afhankelijk van de verbrandingscyclus, verdeeld over meerdere deelinspuitingen worden ingebracht: op de voorinspuitingen van zeer kleine hoeveelheden volgen de hoofdinspuiting en indien nodig meerdere na-inspuitingen. De voorinspuitingen zorgen ervoor dat de druk in de verbrandingsruimte gelijkmatiger oploopt, waardoor het verbrandingsgeluid afneemt. De na-inspuitingen zijn bestemd voor de behandeling van uitlaatgassen – resterende roetdeeltjes verbranden daardoor beter.
Samen met een krachtig management en injectoren met nauwe toleranties zorgt het common rail-inspuitsysteem ervoor dat verbruik en emissies duidelijk worden gereduceerd, bij een gelijktijdige verbetering van motorvermogen en draaieigenschappen.
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in