cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

Digitale Motor Elektronica (DME)

Totale controle van uw motor – de Digitale Motor Elektronica (DME) regelt alle centrale functies van uw BMW benzinemotor en optimaliseert alle processen voor de beste prestaties, het laagste verbruik en de geringste emissies. En garandeert de betrouwbaarheid.
De Digitale Motor Elektronica regelt en controleert alle centrale functies van de motor. Alle factoren die van invloed zijn op de motorloop worden door sensoren gemeten, door een microprocessorsysteem geëvalueerd en vertaald naar stuurcommando’s voor ontsteking en brandstofinspuiting.
Het systeem ontvangt tot wel 1.000 signalen per seconde, die praktisch tegelijkertijd worden verwerkt met een rekensnelheid van zes miljoen bytes per seconde. Daarbij worden motortoerental, massa van de aangezogen lucht, luchttemperatuur, luchtdichtheid, koelvloeistoftemperatuur, gasklep- en gaspedaalstand, en snelheid van de BMW gemeten.
De computer van de motorelektronica test alle gegevens op waarschijnlijkheid, waarbij de signalen van de sensoren met reacties van het systeem worden vergeleken. Indien een sensor vanwege een defect onrealistische informatie levert, worden deze data vervangen door geprogrammeerde normwaarden. Worden bij een cilinder storingen van de ontsteking vastgesteld, dan blokkeert DME direct de brandstoftoevoer om schade te voorkomen.
Daarnaast beveiligt DME de elektrische energiehuishouding van de BMW. Door speciale sensoren worden de laad- en gezondheidstoestand van de accu, plus het actuele stroomverbruik bepaald. Door de optimale lading van de accu wordt voortijdige veroudering of beschadiging als gevolg van te ver ontladen vermeden, waarmee starten van de motor te allen tijde is veiliggesteld.
Daarnaast garandeert de Digitale Motor Elektronica de best mogelijk prestaties bij een zo laag mogelijk verbruik, gunstige emissiewaarden en maximale bedrijfszekerheid. Overigens was de BMW 732i uit 1979 de allereerste auto ter wereld waarin DME werd toegepast.
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in