cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

Dynamic Performance Control

Dynamic Performance Control verdeelt de aandrijfkracht traploos en gericht over de wielen aan de achteras en verbetert zo tractie en spoorstabiliteit.
De Dynamic Performance Control van BMW verdeelt de aandrijfkracht traploos over het linker- en rechterachterwiel. Dat zorgt voor betere koersvastheid en stabiliteit met meer dynamiek en hogere bochtsnelheden. Sturen wordt lichter en exacter, zowel in het dagelijks verkeer als onder uitdagende rijomstandigheden.
De werking van Dynamic Performance Control kan worden uitgelegd aan de hand van de volgende vergelijking: als een roeier met zijn boot naar rechts wil, kan hij remmen met zijn rechterroeispaan. Dit is hoe de meeste elektronische stabiliteitsprogramma's werken. Een andere mogelijkheid is harder aan de linkerroeispaan trekken en de boot zo gerichter naar voren en naar rechts sturen. Dat is het principe van de Dynamic Performance Control.
Deze technologie regelt de krachtverdeling via twee elkaar overlappende tandwielstelsels en twee elektronisch geregelde lamellenremmen. In dit mechatronische systeem werken informatica, elektronica en mechanica samen. Het verwerkt complexe gegevens, zoals giersnelheid, wielsnelheid, stuuruitslag en motorkoppel, en reageert uiterst nauwkeurig: indien nodig wordt een van de twee tandwielstelsels via de lamellenremmen betrokken in de krachtstroom en wordt het koppel variabel en traploos overgebracht op beide achterwielen. Deze verdeling wordt optioneel weergegeven door de boordcomputer.
Veelzijdig inzetbaar
De Dynamic Performance Control verhoogt de koersvastheid bij het uitaccelereren van bochten en ondersteunt de bestuurder tevens onder uitdagende rijomstandigheden, bijvoorbeeld bij twee rijbanen opschuiven. Voordat een neiging tot onder- of overstuur optreedt, wordt de BMW door het wiel met de meeste spoorkracht in de bocht op het juiste spoor gehouden. De stuurinrichting reageert directer en tegelijkertijd nemen comfort en veiligheid toe.
De Dynamic Performance Control werkt ook zonder motorkracht – als de bestuurder het gas loslaat en de BMW bijvoorbeeld bergaf rolt – en wanneer het koppelingspedaal is ingedrukt. Bevinden de achterwielen zich op verschillende soorten ondergrond, dan verbetert de Dynamic Performance Control de tractie door meer koppel te zetten op het wiel op het oppervlak met de meeste grip. Het verschil tussen het linker- en rechterachterwiel kan daarbij tot 1.800 Nm bedragen. Dat zorgt voor nog meer rijstabiliteit en maakt het mogelijk aanzienlijk sneller te accelereren.
Voorbeeld: xDrive
Als logische verdere ontwikkeling van het vierwielaandrijvingssysteem xDrive is Dynamic Performance Control geschikt voor alle aandrijvingsconcepten en alle motorvarianten. Terwijl xDrive het koppel variabel over voor- en achteras verdeelt, zorgt Dynamic Performance Control voor een intelligente verdeling van de aandrijfkracht over de beide achterwielen. Zo is het mogelijk de BMW in elke situatie nog nauwkeuriger te besturen.
BMW Dynamic Performance Control
BMW Dynamic Performance Control
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in