cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

Elektrische stuurbekrachtiging

De elektrische stuurbekrachtiging van BMW maakt een duidelijke verlaging van het brandstofverbruik mogelijk.
Elektrische stuurbekrachtiging is een technologie van BMW EfficientDynamics. Dit systeem zorgt ervoor dat de auto in elke situatie nauwkeurig en comfortabel kan worden bestuurd en levert een aanzienlijke bijdrage aan een lager brandstofverbruik.
In tegenstelling tot conventionele, hydraulisch ondersteunde stuurbekrachtiging maakt elektrische stuurbekrachtiging van BMW gebruik van een intelligente oplossing op basis van een elektromotor. Het voordeel: deze motor werkt alleen wanneer daadwerkelijk bekrachtiging van de besturing is vereist – namelijk tijdens de feitelijke stuurbeweging. Bij rechtuit rijden (statistisch gezien zo’n 90 % van elke rit) is bijvoorbeeld geen energie nodig. Het resultaat: elektrische stuurbekrachtiging verlaagt het gemiddelde verbruik van de auto met ongeveer 0,3 liter/100 kilometer en levert zo een belangrijke bijdrage aan een betere efficiency. Ook worden onderhoudsbehoefte en belasting van het milieu door het ontbreken van hydraulische olie merkbaar gereduceerd.
Elektrische stuurbekrachtiging geeft een optimaal stuurgevoel en blijkt minder gevoelig voor schokken. De actieve roldemping zorgt voor betrouwbare compensatie van pendelbewegingen. Met de optionele sport-toets kan de bestuurder de stuurkarakteristiek op elk moment directer instellen.
Afhankelijk van het model kan de stuurinrichting worden gecombineerd met Servotronic. Deze stemt de mate van stuurbekrachtiging permanent op de rijsnelheid af. Daarvoor wordt de vereiste mate van stuurbekrachtiging berekend voor de gemeten snelheid en de motor van de elektrische stuurbekrachtiging afhankelijk van die gegevens aangestuurd. Zo is voor sturen bij lage snelheid, bijvoorbeeld het rijden door smalle, kronkelige straatjes, slechts minimale krachtsinspanning vereist. Bij toenemende snelheid wordt de stuurbekrachtiging echter geleidelijk gereduceerd. Dit zorgt voor een directer wegcontact en betere feedback en garandeert zo een optimale koersstabiliteit.
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in