cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

Kabelboom.

De kabelboom is een van de meest complexe systemen van een BMW en vormt een soort zenuwstelsel van het boordnet.
De kabelboom, ook wel het fysieke boordnet genoemd, behoort tot de meest complexe systemen van een BMW en vormt een soort zenuwstelsel van de auto.
Het omvat hardwarecomponenten en elektrische aansluitingen zoals kabels, stekkers en slangen. Dat garandeert een optimaal verkeer van energie en signalen naar de elektrische en elektronische onderdelen van een BMW. De kabelboom omvat meerdere deelsystemen, waaronder één voor het audiosysteem, één voor de cockpit en één voor het koetswerk. Door het toenemende gebruik van assistentiesystemen voor veiligheid en rijcomfort worden steeds hogere eisen gesteld aan het boordnet van een auto. Ook audio, entertainment, navigatie en hybride aandrijvingen spelen hierbij een rol. Hoe uitgebreider de elektrische uitrusting van de auto, hoe langer en zwaarder de kabelboom. Zo kan het fysieke boordnet van een moderne BMW afhankelijk van de uitrusting tot 3 km kabel omvatten en tot wel 60 kg wegen. Daarmee is het een van de grootste, zwaarste en meest uitgebreide elektrisch-elektronische onderdelen.
Er zijn in principe twee soorten kabelbomen: modulair en op maat. Modulaire kabelbomen worden volgens vaste uitrustingspakketten samengesteld en worden op voorhand geproduceerd. Om het volledige spectrum van de minimale tot de maximale uitrusting van een auto te dekken, zijn er per model tot wel veertig varianten, de een nog complexer dan de ander. Bij de montage wordt op basis van de omvang van de uitrusting bepaald welke modulaire kabelboom het meest geschikt is.
De kabelboom op maat van de klant wordt volledig individueel samengesteld. Er worden enkel kabels gemonteerd die daadwerkelijk nodig zijn voor de gewenste configuratie. Voor de BMW 1 Serie zijn op die manier zo’n vijftig miljoen verschillende configuraties mogelijk. Een kabelboom op maat verlaagt het gewicht en de kosten, maar maakt de productie logistiek complexer. Een groot voordeel van deze variant is dat wijzigingen in de uitrusting van een auto tot vijf dagen voor het begin van de montage nog kunnen worden doorgegeven, zonder dat de vooraf overeengekomen leverdatum verschuift.
Door de enorme complexiteit is de productie van kabelbomen slechts in zeer beperkte mate geautomatiseerd. Ongeveer 95% van de productie gebeurt met de hand aan zogenaamde voorgevormde platen.
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in