cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

M DCT Drivelogic

De M DCT Drivelogic is een innovatieve 7-traps transmissie met dubbele koppeling, die speciaal is ontworpen voor BMW M hogetoerenmotoren. Dit systeem maakt extreem snel schakelen mogelijk zonder onderbreking van de trekkracht en draagt dus bij aan zeer sportief en comfortabel accelereren.
De M DCT Drivelogic is afkomstig uit de autosport en werkt met twee deeloverbrengingen met elk een eigen koppeling die het motorvermogen continu op de achterwielen zetten: de ene helft bedient de even versnellingen, de andere helft de oneven. Bij het schakelen van de tweede naar de derde versnelling wordt van tevoren bijvoorbeeld de derde versnelling geactiveerd in de inactieve deelbak. Vervolgens wordt de koppeling voor dit deel gesloten, terwijl die voor de actieve deelbak (die in de tweede versnelling werkt) op hetzelfde moment wordt geopend. Dit alles gebeurt binnen enkele milliseconden.
Beide koppelingen worden aangestuurd via een geïntegreerde hydraulische module. Dry sump-smering garandeert een betrouwbare en onderhoudsvrije werking. Ter compensatie van de kenmerkende verhitting van de aandrijflijn bij een topsportwagen wordt de motorolie niet alleen door het koelwatersysteem, maar ook via een olie-luchtkoeler binnen het optimale temperatuurbereik gehouden.
M van BMW Motorsport
De krachtoverbrenging is speciaal afgestemd op het voor M motoren kenmerkend hoge koppel en de hoge toerentallen tot 9.000/min. De zeven versnellingen zorgen voor optimale aanpassing van de betreffende overbrenging aan de prestatiekarakteristiek van de aandrijving. Als gevolg daarvan zijn bij accelererend schakelen de toerentalsprongen nauwelijks voelbaar. In elke volgende versnelling neemt de snelheid onverminderd krachtig toe.
Meer dynamiek
De bediening van de 7-traps transmissie gebeurt in automatische modus of handmatig. Het direct sequentieel schakelen met de paddles aan het stuur of met de pook zorgt voor een extreem dynamische rijbeleving: bij volgas schakelen, zonder koppelingspedaal, met ononderbroken krachtoverbrenging. In beide modi kan de bestuurder de transmissiekarakteristiek instellen volgens zijn persoonlijke voorkeur of het profiel van het traject: de op de M transmissie met dubbele koppeling afgestemde Drivelogic stelt elf rijprogramma's ter beschikking die geselecteerd kunnen worden via de Drivelogic-toets op de middenconsole. De programma's onderscheiden zich in de snelheid van het schakelen en de bijbehorende toerentallen. Het spectrum reikt van extreem sportief tot comfortabel: in rijprogramma D5 voor maximale acceleratie, bijvoorbeeld, schakelt de transmissie pas vlak voor het bereiken van het maximale toerental door naar de volgende versnelling. In stand D1 daarentegen is zelfs wegrijden in de tweede versnelling mogelijk en reageert de koppeling bijzonder soepel.
In het sportiefste Drivelogic-programma S-modus genereert de dynamische koppelregeling de directe tractie die bekend is van handmatig schakelen bij een zeer dynamische rijstijl.
Launch Control
Voor handmatig schakelen is er bovendien de Launch Control (Drivelogic-programma S6), waarmee een start vanuit stilstand mogelijk is met maximale acceleratie; het ideale wegrijtoerental wordt hiervoor automatisch aangepast. Na het starten worden de schakelpunten zo bepaald dat steeds het optimale aansluitende toerental klaarstaat. Naast de geregelde Launch Control biedt de M DCT transmissie nog meer M functies, zoals Stability Clutch Control en Low Speed Assistant.
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in