cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

Turbocompressor

De turbocompressoren in BMW motoren verhogen de rijprestaties en reduceren tegelijk verbruik en CO2-emissie.
Welkom in de turboklasse – de turbocompressoren van BMW dieselmotoren zorgen voor een gunstiger koppelverloop en een groter vermogenspotentieel. Tegelijk worden het verbruik en de emissies gereduceerd.
Het vermogen en de efficiency van een motor zijn afhankelijk van de hoeveelheid zuurstof in de verbrandingsruimtes. Hoe meer zuurstof beschikbaar is voor verbranding, des te groter is ook de omgezette hoeveelheid brandstof en het geleverde vermogen. Een turbocompressor gebruikt de energie in uitlaatgassen die anders ongebruikt blijft om meer zuurstof te winnen voor verbranding. Hiervoor perst een turbine, aangedreven door een uitlaatgasturbine, de aangezogen lucht samen. Dit verhoogt de luchtdruk in het inlaattraject van de motor en zo de drukvulling van de cilinders. Het gevolg hiervan is meer vermogen en meer koppel over een breed koppelplateau. Tegelijk dalen bij moderne turbotechnologie het verbruik en de emissies.
Om naast vermogen en verbruik ook de respons en dus de dynamiek te optimaliseren, richt BMW zich bij de koppelsterkste motoren in de betreffende klasse op het principe van dubbele turbo. Hierbij worden afhankelijk van de technologie twee turbocompressoren van steeds een uitlaatgaskanaal of een enkele turbocompressor door twee gescheiden uitlaatgaskanalen aangedreven. In bijzonder krachtige modellen zoals de BMW X5 M voorzien zelfs twee van deze TwinScroll-turbo's de motor van lucht.
Gebruik van twee turbocompressoren
Bij gebruik van twee turbocompressoren worden twee verschillende technologieën toegepast.
De bi-turbo-technologie werkt met twee turbocompressoren van gelijke grootte die parallel zijn opgesteld. Elke turbo voorziet elk de helft van de cilinders van voorgecomprimeerde lucht. In combinatie met de High Precision Injection maakt deze techniek een bijzonder soevereine vermogensontplooiing en een zeer gunstig verbruik mogelijk.
De Variable TwinTurbo technologie, die bij BMW dieselmotoren wordt toegepast, werkt daarentegen met een grote en een kleine turbocompressor die in serie achter elkaar zijn geschakeld. Bij lage toeren stroomt de inlaatlucht door de niet-actieve grote turbocompressor en wordt in de kleine turbo gecomprimeerd. Bij gemiddelde toeren wordt de lucht in de grote turbocompressor voorgecomprimeerd en daarna in de kleine turbo maximaal samengeperst. Bij hogere toerentallen werkt alleen nog de grote turbo. Deze 2-traps turbo maakt extreem lage verbruikswaarden mogelijk in verhouding tot de rijprestaties van krachtige BMW dieselmotoren, en een spontane, goed controleerbare respons.
Gebruik van één turbocompressor
Bij de BMW TwinScroll technologie wordt een enkele turbocompressor aangedreven door twee uitlaatgaskanalen. Net als bij toepassing van twee kleinere compressoren is door de dubbele oplading de drukopbouw sneller en de respons van de motor directer. De TwinScroll Turbo neemt echter minder ruimte in beslag en bespaart gewicht. Het resultaat: meer dynamiek, meer vermogen, minder verbruik.
De combinatie van een van beide oplaadtechnieken, afgestemd op het betreffende gebruik, met de BMW High Precision Injection en Valvetronic (benzinemotoren) dan wel met de rechtstreekse common-rail-inspuiting van de derde generatie (diesel), noemen wij BMW TwinPower Turbo technologie. Deze maakt een unieke combinatie van efficiency en dynamiek mogelijk.
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in