cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

Variabel M sperdifferentieel

Het variabele, toerenverschil-voelende sperdifferentieel aan de achteras levert in alle rijsituaties een groot tractievoordeel.
Bij conventionele sperdifferentiëlen richt het totaal overdraagbare aandrijfkoppel zich naar het koppel dat door het wiel met de minste grip kan worden overgebracht.
Is de ondergrond echter bijzonder glad, bijvoorbeeld op sneeuw, gravel of zelfs ijs, dan zijn de tractievoordelen van dit sperconcept beperkt als gevolg van het geringe, zogenoemde tractiekoppel.
Het variabele M sperdifferentieel is in staat om ook bij extreem verschillende grip van de aangedreven wielen een beslissend tractievoordeel te bieden. Bij toenemend toerenverschil tussen de aangedreven wielen wordt direct een toenemend sperkoppel opgebouwd. Daarmee kan een minder belast wiel, bijvoorbeeld het binnenste wiel in een dynamisch genomen bocht, er niet meer voor zorgen dat het aandrijfkoppel volledig wegvalt – de aandrijving blijft dus steeds behouden.
In extreme gevallen kan het hele aandrijfkoppel via één wiel worden overgebracht op het stuk weg met de beste grip, wat vooral onder winterse rijomstandigheden een belangrijk voordeel betekent. Bovendien verbetert het variabele M sperdifferentieel ook voelbaar de handelbaarheid en koersstabiliteit van de auto.
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in