cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

Variable TwinTurbo Diesel

De tweetraps turbocompressie Variable Twin Turbo maakt de BMW 4-cilinder en 6-cilinder-in-lijn dieselmotoren tot de krachtigste aandrijving in hun klasse.
Variable TwinTurbo technologie maakt van de BMW 6-cilinder-in-lijn dieselmotor een high performance krachtbron. Door de 2-traps turbocompressie worden prestaties mogelijk die tot nu toe waren voorbehouden aan grotere 8-cilindermotoren. Desondanks blijven de emissies en het verbruik voorbeeldig laag.
Dankzij de introductie van directe inspuiting met common rail-technologie en de turbocompressie met variabele turbinegeometrie konden dieselmotoren de afgelopen jaren voortdurend worden verbeterd.
Met de introductie van het 2-traps turbocompressor-concept Variable TwinTurbo in de BMW 6-cilinder-in-lijn dieselmotor heeft BMW opnieuw een enorme sprong voorwaarts gemaakt op het gebied van motorontwikkeling. Want de techniek leidt niet alleen tot een vermogenstoename van 25 procent, maar lost tegelijkertijd het conflict op tussen vertraagde reacties bij lage toeren en de wens naar grote vermogensreserves.
 
Twee turbocompressoren
Het hart van de Variable TwinTurbo bestaat uit twee turbocompressoren van verschillende grootte. Deze zijn, in tegenstelling tot het bi-turbo-concept (parallelle toepassing van twee turbocompressoren), niet parallel maar in serie achter elkaar geschakeld. Ze werken samen en zorgen al naar gelang het toerental individueel of samen voor de benodigde druk. Door de gecomprimeerde inlaatlucht kan de brandstof in de cilinders effectiever worden verbrand.
Bij lage toerentallen stroomt de inlaatlucht door de niet actieve grote turbocompressor en wordt in de kleine turbo gecomprimeerd.
Bij gemiddelde toerentallen wordt de lucht in de grote turbocompressor voorgecomprimeerd en daarna in de kleine turbo maximaal samengeperst. Bij hogere waarden werkt alleen nog de specialist voor hoge toerentallen – de lucht wordt dan alleen nog in de grote turbocompressor gecomprimeerd.
 
Laag verbruik en lage emissies
Ondanks de sportieve vermogensontwikkeling is het gemiddelde verbruik van de turbodiesel met 2-traps turbo volgens EU-normen voorbeeldig laag. Door het standaard dieselpartikelfilter voldoet hij aan de EU5-emissienorm, en met BMW BluePerformance technologie zelfs aan de EU6-emissienorm die in 2014 van kracht wordt.
BMW Variabler Twin Turbo Dieselmotor
BMW Variabler Twin Turbo Dieselmotor
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in