OPGELADEN MET RIJPLEZIER.

Veelgestelde vragen over de BMW Plug-in Hybride modellen.

BMW iPerformance

OPGELADEN MET RIJPLEZIER.

Veelgestelde vragen over de BMW Plug-in Hybride modellen.

OPGELADEN MET RIJPLEZIER.Veelgestelde vragen over de BMW Plug-in Hybride modellen.

Betreed de duurzame wereld van de BMW iPerformance modellen en ontdek een geheel nieuwe dimensie van rijplezier.

Indrukwekkend dynamisch en bij puur elektrisch rijden volledig emissievrij: de BMW iPerformanc modellen laten zien wat allemaal mogelijk is. Dankzij de nieuw ontwikkelde elektrosynchroonmotor fascineren de Plug-in Hybride iPerformance modellen BMW X5 xDrive40e, BMW 330e, BMW 740e, BMW 740Le, BMW 740Le xDrive en BMW 225xe vanaf stilstand tot aan de topsnelheid met een enorm koppel.

Al even wendbaar, maar vanaf de tekentafel voor elektromobiliteit ontworpen: de BMW i modellen. Hun futuristische design en doordachte elektroconcept maken direct duidelijk: deze modellen wijzen mobiliteit van morgen de weg. Hier vindt u alle antwoorden op de belangrijkste vragen over de Plug-in Hybride iPerformance modellen van BMW. Informatie over de BMW i modellen vindt u onder de volgende link.

ALGEMENE INFORMATIE EN DESIGN.

Bij BMW Plug-in Hybride modellen bestaat de aandrijving uit een krachtige elektromotor en een efficiënte verbrandingsmotor, die optimaal samenwerken. Dit merkt u vooral aan de al even perfecte combinatie van dynamiek en efficiëntie. Hier vindt u meer informatie over de BMW Plug-in Hybride modellen.

  • Wat is een Plug-in Hybride precies?

    Een Plug-in Hybride heeft een aandrijfsysteem dat uit een krachtige elektromotor en een efficiënte verbrandingsmotor bestaat. Met deze combinatie wordt een hoog prestatiepotentieel van de auto bereikt, dat milieuvriendelijker is dan met conventionele aandrijftechnologieën.

    Bovendien kunnen Plug-in Hybride modellen direct aan het stroomnet, thuis of onderweg, worden opgeladen. Dit maakt vooral in stedelijke gebieden op een groot deel van de route lokaal emissievrij rijden, en op langere trajecten een gereduceerd verbruik mogelijk.

  • Welke fundamentele voordelen biedt een Plug-in Hybride model ten opzichte van een conventioneel model?

    Een Plug-in Hybride model biedt emissiearme mobiliteit bij geschiktheid voor lange afstanden en functionaliteit op het niveau van een conventioneel aangedreven model. U profiteert vooral van geluidloos rijden en de elektrische boost-functie bij accelereren. Hierbij wordt bij een kortstondige verhoging van de snelheid, bijvoorbeeld tijdens een inhaalmanoeuvre, de verbrandingsmotor door de elektromotor ondersteund, wat zorgt voor nog dynamischer rijden. Vooral dankzij de elektrische rijmodus en de mogelijkheid om de accu van de auto via het stroomnet weer op te laden, zijn geringe bedrijfskosten realiseerbaar.

    Bijzonder is ook de mogelijkheid om de standaard preconditioning bij de Plug-in Hybride modellen middels de BMW ConnectedDrive App, de ConnectedDrive webportal of direct in de auto individueel te regelen.

  • Onder welke voorwaarden en omstandigheden is een Plug-in Hybride model een optie voor mij?

    Belangrijk hierbij is in de eerste plaats de mogelijkheid om de auto thuis op te laden. Heel eenvoudig aan een huishoudelijk stopcontact, via de eigen BMW i Wallbox of op een andere plek in de buurt. Verder kan het bedrijfskostenvoordeel (stroom- vs. brandstofprijs) van een Plug-in Hybride model met name dan worden benut, wanneer veel trajecten in de elektrische modus kunnen worden gereden. Wanneer u daarnaast ook nog over een oplaadmogelijkheid op het werk beschikt, zou dit voordeel nog groter kunnen uitvallen. 
     

  • Zijn veiligheid en rijbeleving vergelijkbaar met die van conventioneel aangedreven BMW modellen?

    BMW Plug-in Hybride modellen worden volgens zeer hoge technische standaards geconcipieerd en zijn gebaseerd op dezelfde veilige autoarchitectuur als de conventioneel aangedreven modellen. De veiligheid van Plug-in Hybride modellen met hoogvoltage accu’s wordt ook door onafhankelijke instituten bevestigd.

    Dankzij de elektromotor worden bij de BMW Plug-in Hybriden elektrisch rijplezier en een nog verder toegenomen efficiëntie verenigd. Vanwege hun hoge, direct vanuit stilstand beschikbare koppel bieden deze modellen de voor elektromotoren typerende spontane krachtontplooiing. Samen met de boost-functie resulteert dit bovendien in een duidelijk waarneembare ondersteuning van de verbrandingsmotor bij het accelereren en bij dynamische tussensprints. Daarnaast rijden de BMW
    Plug-in Hybriden in de elektrische modus bijna geluidloos en lokaal emissievrij.

  • Welke rijmodi zijn er?

    De BMW Plug-in Hybride modellen beschikken uiteraard over de gebruikelijke rijprogramma’s ECO PRO, COMFORT en SPORT voor de diverse rijsituaties en -wensen. Daarnaast zijn via de eDrive toets de volgende, specifiek op Plug-in Hybride modellen afgestemde eDrive rijmodi beschikbaar:

    • AUTO eDRIVE: afhankelijk van de rijsituatie selecteert het systeem de meest efficiënte aandrijfmethode – puur elektrisch, gecombineerd of alleen de verbrandingsmotor.
    • MAX eDRIVE: afhankelijk van het model kan er in de MAX eDRIVE modus tot een snelheid van 140 km/h puur elektrisch worden gereden. Bij hogere snelheden of als het volledige acceleratiepotentieel benut moet worden, wordt de verbrandingsmotor er automatisch bij ingeschakeld.
    • In de SAVE BATTERY of Battery Control Modus (bij de BMW 7 Serie) wordt de accu door de verbrandingsmotor efficiënt opgeladen of wordt zijn laadstatus behouden. Zo kan de accucapaciteit actief worden gespaard voor puur elektrisch aangedreven
      ritten op een later tijdstip.
  • Waaraan kan ik een BMW Plug-in Hybride model herkennen?

    Een designdifferentiatie ten opzichte van de conventioneel aangedreven BMW modellen is slechts tot op zekere hoogte gewenst, om ook voor BMW Plug-in Hybride modellen het vertrouwde en onmiskenbare BMW design te kunnen behouden. Toch kan een BMW Plug-in Hybride, afhankelijk van het model, o. a. aan de volgende details worden herkend:

    Exterieurdesign (varieert per land):

    • eDrive badge aan beide kanten op de C-stijl
    • i badge op de voorste zijschermen (optioneel, zonder meerprijs)
    • Blauwe nierenspijlen en blauwe wielnaven (optioneel, zonder meerprijs)
    • eDrive opschrift op de motorafdekking
    • Typeaanduiding met "e"
    • Oplaadaansluiting met afdekking in het linker voorscherm

    Interieurdesign:

    • Dorpellijst met eDrive opschrift
    • eDrive toets in de middenconsole
    • Specifieke instrumentencombinatie en Control Display graphics

ACCU EN ACTIERADIUS.

In de BMW Plug-in Hybride modellen wordt de verbrandingsmotor met een duurzame lithium-ion-accu gecombineerd – die in noodgevallen verder rijden met een lege brandstoftank mogelijk maakt. Ontdek hier meer over de bijzonderheden van deze accu.
 

  • Kan ik elektrisch verder rijden, ook wanneer de brandstoftank leeg is?

    Ja. De bestuurder wordt bij een gecombineerde elektrische en verbrandingsmotorische actieradius van 80 km middels een waarschuwing in de instrumentencombinatie geattendeerd op deze situatie. Vanaf een resterende gecombineerde actieradius van 50 km blijft een actieradius-waarschuwingssignaal branden. Wanneer de brandstoftank leeg is, kan de resterende elektrische actieradius – voor zover voldoende energie voorhanden is en de systeemcondities elektrisch rijden toelaten – worden benut, om het dichtstbijzijnde tankstation te bereiken.
     

  • Hoe lang gaat de hoogvoltage accu in een BMW Plug-in Hybride model mee?

    De in de BMW Plug-in Hybride modellen toegepaste hoogvoltage accu’s zijn lithium-ion-accu’s, die in tegenstelling tot conventionele nikkel-, lood- of cadmiumaccu’s zijn geoptimaliseerd voor toepassing in personenauto’s. Uw BMW dealer verhelpt binnen het kader van het BMW Battery Certificate gedurende de eerste 100.000 km resp. tot maximaal 6 jaar na de eerste registratie van de auto (het eerst bereikte criterium geldt) gratis eventuele gebreken aan de hoogvoltage accu. Raadpleeg het BMW Battery Certificate of uw BMW dealer voor meer informatie over deze garantie.
     

  • Hoeveel bedraagt de elektrische actieradius?

    Voor ieder BMW Plug-in Hybride model wordt een specifieke testcyclus-actieradius opgegeven. De in de praktijk realiseerbare elektrische actieradius hangt van diverse factoren af. De voornaamste zijn het gebruik van airconditioning en verwarming, de algemene belasting van het boordnet (bijvoorbeeld navigatie, radio, stoel- en ruitverwarming, weercondities in de zomer en de winter) alsmede de individuele rijstijl.

    Bij een ontladen hoogvoltage accu is puur elektrisch rijden niet meer mogelijk, de rit kan echter dankzij de verbrandingsmotor normaal worden voortgezet. Door een intelligent energiemanagementsysteem kan de hoogvoltage accu niet worden beschadigd, zelfs niet wanneer tijdens de rit wordt aangegeven dat deze compleet “leeggereden” is.

  • Beperkt de hoogvoltage accu de bagageruimte?

    De bagageruimte van de BMW Plug-in Hybride modellen is ten opzichte van de conventioneel aangedreven BMW modellen weliswaar iets kleiner, maar kent intelligente oplossingen voor laadcomfort, die enerzijds voor een vlakke laadvloer en anderzijds voor de noodzakelijke diepte ten behoeve van het vervoeren van grote spullen zorgen. Bovendien zijn ook de doorlaadsystemen (bijvoorbeeld de in de verhouding 40:20:40 gedeeld neerklapbare achterbankleuning) gewoon leverbaar voor de BMW Plug-in Hybride modellen.

  • Waar moet ik aan denken als ik mijn BMW Plug-in Hybride voor langere tijd parkeer?

    Parkeren voor een langere periode (bijvoorbeeld voor meerdere weken) is uiteraard mogelijk, wel kan het oplaadniveau van de hoogvoltage accu bij langer stilstaan achteruit gaan.

    Daarom is het aan te bevelen om de auto met een nagenoeg volledig opgeladen accu te parkeren of tijdens langere periodes van stilstand op een geschikt oplaadstation aan te sluiten, zodat deze indien nodig de hoogvoltage accu automatisch op kan laden.

    Meer tips en aanbevelingen voor langere periodes van stilstand vindt u in de handleiding van de BMW Plug-in Hybride modellen.

OPLADEN EN OPLAADINFRASTRUCTUUR.

Niet alleen een verbrandingsmotor, maar ook een hoogvoltage accu moet “volgetankt” worden. Bij de BMW Plug-in Hybride modellen kan dat ook gewoon thuis. Meer hierover ontdekt u hier.

 

De wereld van intelligente BMW elektromobiliteit.

  • Welke oplaadmogelijkheden biedt BMW voor de Plug-in Hybride modellen?

    Een BMW Plug-in Hybride kan worden opgeladen aan elk gangbaar huishoudelijk stopcontact – het is echter raadzaam om dit stopcontact vooraf door een gespecialiseerd bedrijf op geschiktheid (continue laadcapaciteit) te laten testen. Deze inspectie van het stopcontact alsmede de installatie en ingebruikname van een Wallbox Pure of Pro (hierbij is het sneller opladen van de BMW Plug-in Hybride modellen met max. 3,7 kW mogelijk) kan bijvoorbeeld door een gekwalificeerde elektricien van de BMW i installatiepartner worden uitgevoerd.

    De BMW Plug-in Hybride kan ook onderweg worden opgeladen. Het “ChargeNow” programma biedt toegang tot een continu groeiend netwerk van publieke oplaadstations. In vele steden kunnen BMW klanten bovendien dankzij het “ParkNow” systeem lange-termijn parkeer- en oplaadmogelijkheden in een parkeergarage in de buurt van de woonplaats of de werkplek vinden.

    Wanneer u wilt weten waar zich een laadstation in uw buurt bevindt, staan verschillende opties tot uw beschikking:

    • U kijkt in het navigatiesysteem van uw BMW Plug-in Hybride. Dankzij de Point-of-Interest zoekfunctie in de BMW ConnectedDrive App hebt u direct toegang tot alle oplaadstations in uw omgeving.
    • U kijkt op uw smartphone. Met de BMW ConnectedDrive App voor Plug-in Hybriden gaat het zoeken bijzonder eenvoudig.
    • Op de ChargeNow website vindt u alle BMW i partner-oplaadstations.
  • Hoe vaak kan en moet ik een BMW Plug-in Hybride model opladen?

    Het beste kunt u uw BMW Plug-in Hybride model opladen wanneer daar gelegenheid voor is – thuis of onderweg. Zo kunt u altijd beschikken over een zo groot mogelijke elektrische actieradius en daarmee het brandstofverbruik minimaliseren.

  • Hoe lang duurt het om de hoogvoltage accu op te laden? Is het mogelijk om met DC (gelijkstroom) snel op te laden?

    De exacte oplaadduur is afhankelijk van diverse factoren. Is de hoogvoltage accu volledig ontladen, dan kunt u er bijvoorbeeld bij de BMW X5 Plug-in Hybride van uitgaan dat de oplaadduur circa 2,5 uur (aan een Wallbox resp. openbaar laadstation) tot circa 4 uur (aan een huishoudelijk stopcontact) bedraagt.

    Vanwege de in vergelijking met een puur elektrisch aangedreven auto kleine accu-inhoud en de daarmee samenhangende, relatief korte oplaadduur voor volledig opladen is DC-snelladen bij de BMW Plug-in Hybride modellen niet mogelijk.

  • Heb ik in het buitenland een ander laadsnoer nodig?

    Het standaard bij de BMW geleverde laadsnoer is voorzien van een in het land van levering gebruikelijke huishoudelijke stekker. Voor andere stopcontacttypes biedt uw BMW dealer de mogelijkheid om een passend laadsnoer aan te schaffen.
     

  • Is het 360° ELECTRIC aanbod van BMW i ook beschikbaar voor de BMW Plug-in Hybride modellen?

    Ja, uiteraard kunt u ook als eigenaar van een BMW Plug-in Hybride model gebruik maken van alle relevante dienstverleningen uit het 360° ELECTRIC aanbod van BMW i.

  • Wat kosten de BMW laadstations voor thuis?

    De prijzen voor een BMW i Wallbox vindt u bij Originele BMW accessoires.

CONNECTIVITY.

Met de innovatieve eDrive diensten zijn de BMW Plug-in Hybride modellen uitgebreid met de omgeving verbonden. Tot de vele eDrive diensten behoort ook de BMW ConnectedDrive App, die u onder meer relevante informatie over de laadtoestand van uw BMW.

  • Wat houdt het BMW ConnectedDrive aanbod voor BMW Plug-in Hybride modellen in?

    De eDrive diensten zijn specifiek afgestemd op de BMW Plug-in Hybride modellen en kunnen zowel via een app, het navigatiesysteem als via het klanten-portal worden opgeroepen. De BMW ConnectedDrive App omvat de volgende functies:

    • Weergave van de laadstatus en instellen van de oplaadtimer
    • Afstandsbediening van de airconditioning (verwarmen/koelen) en timer-instelling
    • Zoeken en weergeven van oplaadstations
    • Statistieken voor het eigen rijgedrag, tips voor efficiënt rijden en community-vergelijkingen
    • Weergave van de kilometerstand, autostatus en servicebehoefte
  • Welke smartphone-besturingssystemen worden ondersteund?

    Apple iOS en Google Android.
     

  • Kan ik de hierboven genoemde functies ook via het internet regelen?

    Ja, bepaalde functies staan ook via de BMW ConnectedDrive portal ter beschikking.

Brandstofverbruik en CO2-emissie.

Waarden voor BMW 225xe iPerformance Active Tourer:
Brandstofverbruik in l/100 km (gemiddeld): 2,0 tot 2,1
CO₂-emissie in g/km (gemiddeld): 46 tot 49
Stroomverbruik in kWh/100 km (gemiddeld): 11,8 tot 11,9

Brandstofverbruik en CO₂-emissie voor de BMW 740Le iPerformance:
Brandstofverbruik in l/100 km (gemiddeld): 2,2 tot 2,0
CO₂-emissie in g/km (gemiddeld): 51 tot 45
Stroomverbruik in kWh/100 km (gemiddeld): 13,3 tot 12,6

De waarden voor stroom- en brandstofverbruik alsmede CO₂-emissie zijn afhankelijk van de gekozenuitrusting, bijvoorbeeld wielen/banden. Als basis voor de verbruiksgegevens geldt de ECE-rijcyclus.De afgebeelde modellen bevatten deels opties die niet tot de standaarduitrusting behoren.

Meer informatie over officiële stroom- en brandstofverbruikswaarden alsmede CO₂-emissiewaarden van nieuwe auto's vindt u overzichtelijk gerangschikt in het Brandstofverbruiksboekje, dat wordt uitgegeven door de RDW. Dit boekje is te downloaden van de website van de RDW – www.rdw.nl – en is kosteloos verkrijgbaar bij elke BMW dealer.

De waarden voor stroom- en brandstofverbruik alsmede CO₂-emissie zijn afhankelijk van de gekozen wiel-/bandenmaat. De waarden hebben geen betrekking op een individueel model en vormen geen bestanddeel van het aanbod, maar dienen uitsluitend ter vergelijking van de verschillende modeltypes. CO₂-emissie die door productie en levering van de brandstof cq. andere energiedragers ontstaat, is bij de metingen niet ingecalculeerd (overeenkomstig Richtlijn 1999/94/EG).