BMW i
Veelgestelde vragen BMW i3

BMW i3. VEELGESTELDE VRAGEN.

VRAAG EN ANTWOORD.

BMW i3. VEELGESTELDE VRAGEN.

VRAAG EN ANTWOORD.

BMW i3. VEELGESTELDE VRAGEN.VRAAG EN ANTWOORD.

Hier vindt u de meestgestelde vragen en antwoorden over de nieuwe BMW i3. Indien u op de hoogte wilt blijven over het laatste nieuws van dit nieuwe BMW model kunt u zich aanmelden voor de nieuwsbrief.

Lees meer

ALGEMEEN.

  • Wat is de levertijd van mijn BMW i3?

    De levertijd kan afhangen van uw specifieke configuratie en wordt daarom aangegeven tijdens het bestelproces. Deze levertijd is altijd indicatief. We doen ons best uw auto op het aangegeven tijdstip te leveren maar dit kunnen we niet garanderen. Voor meer informatie over de status van uw bestelling en het moment van afleveren kunt u hierover contact opnemen met uw BMW dealer.

  • Wat zijn de financieringsmogelijkheden?

    Met BMW Financial Services bent u verzekerd van zorgeloos rijplezier in uw BMW i3. Wij bieden u een uitgebreide dienstverlening met het BMW Financial Services Electrify Program. Dit programma omvat aantrekkelijke pakketten voor leasing, financiering, verzekering en diverse mobiliteitsdiensten. Voor meer informatie verwijzen wij u naar onze website of kunt u contact opnemen met onze verkoopagent.
     

  • Hoe lang is de fabrieksgarantie op mijn auto?

    Op elke BMW zit standaard 3 jaar garantie. In het geval van de BMW i3 is de garantie op het accupakket 8 jaar of 100.000 km. De in de BMW i modellen toegepaste hoogvoltage accu’s zijn lithium-ion-accu’s, die in tegenstelling tot conventionele nikkel-, lood- of cadmiumaccu’s zijn geoptimaliseerd voor toepassing in personenauto’s. Uw BMW dealer verhelpt binnen het kader van het BMW Battery Certificate gedurende de eerste 100.000 km resp. tot maximaal 8 jaar na de eerste registratie van de auto (het eerst bereikte criterium geldt) gratis eventuele gebreken aan de hoogvoltage accu. Raadpleeg het BMW Battery Certificate of uw BMW dealer voor meer informatie over deze garantie.
     

  • Wat als ik een auto nodig heb voor een langere reis?

    Met de BMW i3 maakt u een bewuste keuze voor duurzame mobiliteit. Milieuvriendelijk en met een voordelig energieverbruik. Maar wat als u een auto nodig heeft voor een (buitenlandse) zakenreis of vakantie? Ook dan heeft BMW een premium oplossing voor u, want met BMW Add-on Mobility huurt u voor een vooraf afgesproken periode een compleet uitgeruste BMW of MINI naar keuze waar u ongelimiteerd mee kunt rijden.
     

  • Welke mogelijkheden biedt BMW voor thuisladen?

    De Wallbox stelt u in staat om thuis de BMW i3 versneld op te laden. De Wallbox is een laadstation dat aan de muur van uw huis of garage wordt gemonteerd. Het verhoogt het laadvermogen en vermindert daardoor de laadduur tot ongeveer drie tot zes uur. Met het totaalpakket voor de installatie bent u verzekerd van een vakkundig advies en montage. De BMW i installatieservice komt bij u langs om te controleren of de ruimte geschikt is voor de Wallbox. Nadat u besloten hebt om gebruik te maken van de Wallbox wordt deze bij u thuis geplaatst. Onze deskundige installateurs zorgen ervoor dat de Wallbox direct klaar is voor gebruik, zodat u onbezorgd uw BMW i3 kunt opladen.
     

  • Welke mogelijkheden biedt BMW voor publiekelijk laden?

    Elektrisch rijden kent geen grenzen: met meer dan 65.000 oplaadpunten van verschillende aanbieders in 27 landen is de ChargeNow mobiliteitsservice 's werelds grootste netwerk van oplaadpunten voor elektrische en plug-in hybride auto's van dit moment. Het resultaat: Uw BMW i3 onderweg opladen is nog nooit zo snel en makkelijk geweest. Kijk op https://chargenow.com/web/chargenow-nl/ voor meer informatie.
     

  • Waar moet ik aan denken als ik mijn BMW Plug-in Hybride voor langere tijd parkeer?

    Parkeren voor een langere periode (bijvoorbeeld voor meerdere weken) is uiteraard mogelijk, wel kan het oplaadniveau van de hoogvoltage accu bij langer stilstaan achteruit gaan.
    Daarom is het aan te bevelen om de auto met een nagenoeg volledig opgeladen accu te parkeren of tijdens langere periodes van stilstand op een geschikt oplaadstation aan te sluiten, zodat deze indien nodig de hoogvoltage accu automatisch op kan laden.
    Meer tips en aanbevelingen voor langere periodes van stilstand vindt u in de handleiding van uw BMW.
     

FISCALE VOORDELEN.

  • Waar staat BPM voor?

    BPM staat voor Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen. U betaalt BPM als u een nieuwe auto in Nederland koopt of naar Nederland importeert. De CO2-uitstoot in gram/km bepaalt het bpm-bedrag voor personenauto’s. Volledig elektrische auto’s stoten geen CO2 uit en zijn vrijgesteld van BPM. Meer informatie vindt u op de website van de Belastingdienst
     

  • Welke fiscale voordelen zijn er?

    Voor bedrijven gelden fiscale voordelen die elektrisch rijden aantrekkelijk maken. De MIA (Milieu Investeringsaftrek) levert een fiscaal voordeel op voor investeringen in milieuvriendelijke producten of bedrijfsmiddelen. Zo kunnen bedrijven voordelig investeren in elektrische en hybride voertuigen of een oplaadpunt.
     

  • Dien je motorrijtuigenbelasting te betalen?

    Bezitters van een volledig elektrische personenauto (met 0 gram CO2-uitstoot per kilometer) zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting. Voor auto’s met een CO2-uitstoot van 1 tot en met 50 gram per kilometer geldt een halftarief; oftewel de helft van de normaal verschuldigde MRB. Het betreft in de praktijk (semi-)elektrische auto’s met bijvoorbeeld een range extender of plug-in hybride-uitvoering. Voor meer informatie kunt u terecht op de website van de Belastingdienst.
     

  • Wat is de bijtelling?

    Wanneer u een auto least moet u belasting betalen, de zogenaamde bijtelling. Rijdt u in een milieuvriendelijke auto? Dan is de bijtelling voor het privégebruik van die auto lager. Hoeveel de bijtelling precies is, hangt af van het moment waarop voor het eerst een kenteken is afgegeven voor de auto. Meer informatie vind u op de website van de Belastingdienst
     

  • Welke lokale of regionale subsidies zijn er beschikbaar?

    Naast belastingvoordelen zijn er soms ook lokaal of regionaal subsidies beschikbaar voor de aanschaf van elektrische voertuigen en/of oplaadpunten. Informeer hiernaar bij uw gemeente of provincie. De subsidies van een aantal gemeenten staan op Nederland Elektrisch
     

  • Is er een FAQ speciaal over fiscale voordelen?

    Meer informatie en antwoorden op vragen kunt u vinden op:

CHARGE NOW.

  • Wat is ChargeNow?

    ChargeNow herdefinieert elektrisch opladen. Met ChargeNow vindt u snel en makkelijk publieke oplaadstations en hebt u toegang tot het uitgebreide, nog steeds groeiende netwerk van oplaadstations van onze ChargeNow Partners. U ontvangt een maandelijkse factuur. Makkelijk, veilig en gebruiksvriendelijk.
     

  • Welke oplaadstations zijn onderdeel van het ChargeNow-netwerk?

    Als ChargeNow-klant kunt u alle oplaadstations van het ChargeNow-partnernetwerk gebruiken. Via onze continu groeiende partnerships en door het aantal bestaande oplaadstations van partners te verhogen, groeit het ChargeNow-laadnetwerk voortdurend, en dus ook het dekkingsgebied. Met de zoekfunctie voor laadstations van ChargeNow Partners vindt u snel een oplaadstation in uw buurt. Kijk direct op https://chargenow.com/web/chargenow-nl/find.
     

  • Hoe vind ik een geschikt oplaadstation van het ChargeNow-netwerk?

    Als u een oplaadstation van een ChargeNow Partner wilt vinden, zijn er een aantal mogelijkheden. We lijsten ze hier voor u op: 1. U vindt alle vereiste informatie hier op de website; 2. U kunt ze opzoeken via uw smartphone. Met de ChargeNow App beschikbaar voor zowel iPhone als Android is dat kinderspel. 3. Indien uw BMW i over een GPS-systeem beschikt kunt u dit simpelweg zoeken vanuit uw BMW. Via BMW ConnectedDrive hebt u direct toegang. In beide gevallen staat de BMW assistent met dynamische kaart van het BMW i-navigatiesysteem in uw BMW centraal. Hij houdt rekening met alle factoren die belangrijk zijn voor uw routeplanning, en toont de meest efficiënte route. Indien nodig brengt hij u zelfs naar het dichtstbijzijnde oplaadstation van een ChargeNow Partner.
     

  • Wat zijn de kosten voor het laden met ChargeNow?

    Een overzicht van de kosten kunt u hier vinden:

  • Hoe kan ik laden bij Fastned?

    Voor het laden bij Fastned kunt gebruik maken van de Fastned app, helaas is Fastned tot op heden nog geen ChargeNow Partner. U kunt met uw ChargeNow pas wel gebruik maken van alle overige snelladers in Nederland.
     

  • Ik ben geen klant bij BMW. Kan ik dan nog een ChargeNow-klant worden?

    Dat is helaas niet mogelijk. Deze dienst is exclusief ontwikkeld in samenwerking met BMW i. Om optimaal gebruik te kunnen maken van ChargeNow dient u de BMW i Connected App te installeren op een smartphone of toegang te hebben tot het BMW i-navigatiesysteem van ConnectedDrive. Daarom kunt u de ChargeNow-kaart alleen gebruiken voor uw eigen BMW.
     

  • Is er een FAQ speciaal voor ChargeNow?

    Meer informatie en antwoorden op vragen kunt u vinden op:
     

BMW DIGITAL CHARGING SERVICE.

  • Wat is de BMW Digital Charging Service?

    De BMW Digital Charging Service is een app binnen ConnectedDrive van je auto die je helpt om kostenefficiënt je elektrische voertuig op te laden met optimaal gebruik van groene energie. In combinatie met de WallBox Connect is het mogelijk om je kWh laadverbruik digitaal bij te houden in de bijbehorende online omgeving. BMW Digital Charging Service is onderdeel van de extra-uitrusting 'ConnectedDrive Services' voor de duur van 1 jaar. Daarna kan de service worden verlengd in de ConnectedDrive store voor een jaarlijkse bijdrage van 50 euro.
     

  • Wat zijn de mogelijkheden van de BMW Digital Charging Service?

    Met de BMW Digital Charging Service kunt u uw voertuig automatisch en comfortabel opladen volgens verschillende oplaadmogelijkheden. Naast dat u kan kiezen om direct te laden als u uw auto aan het laadstation koppelt, kunt u nog kiezen uit 2 andere mogelijkheden. Als u een flexibel stroomtarief heeft, dan kunt u uw voertuig tarief geoptimaliseerd opladen op vooraf ingestelde tijden en als u ook een Eneco contract heeft kunt u zelfs geld terugkrijgen van Eneco wanneer u Intelligent laden gebruikt, hierbij wordt uw auto opgeladen wanneer er energieoverschotten zijn op het elektriciteitsnet, echt intelligent laden! In combinatie met de BMW i Wallbox Connect ontvangt u tevens een overzicht van uw oplaadgeschiedenis en de bijbehorende besparingen, dit wordt gegenereerd door de BMW Digital Charging Service.
     

  • Waar gebruik ik de BMW Digital Charging Service?

    De Digital Charging Service is ontwikkelt om het thuisladen te optimaliseren. Het energieverbruik van het voertuig, evenals de berekening van de oplaadkosten zijn zichtbaar in de BMW Charging Portal op uw PC. Hier krijgt u grafieken te zien waarin u kunt zien wanneer en hoeveel u thuis geladen heeft. De kosten zijn gebaseerd op het door de klant ingevoerde stroomtarief, en het berekende oplaadproces. In de Connected Drive App is informatie over het laden in te zien, maar slechts een beperkte selectie van wat er in de Digital Charging Service portal te vinden is.
     

  • Wat kan de BMW Digital Charging Service in combinatie met een BMWi Wallbox Connect?

    De BMW Digital Charging Service is te gebruiken met of zonder BMW i Wallbox Connect. Door het toeveogen van de BMW i Wallbox Connect is het mogelijk een overzicht te krijgen van uw laadtransacties op basis van de stroommeter die in de Wallbox zit. Door die slimme meter kan er nog gedetailleerder oplaadplan te berekend worden. Tevens zijn er meerdere laadtijdvensters in te stellen. Dit is met name gunstig bij sterk variërende stroomtarieven, om het voertuig op te laden in het voordeligste tijdvenster. Alle BMW Wallboxen kunnen door middel van het toevoegen van een extra meter Digital Load Balancing doen. Hiermee heb je de zekerheid dat door het laden nooit de stoppen eruit kunnen slaan en dat je wel altijd met het maximum vermogen laadt. Hoe Digital Load Balancing ingrijpt is via Digital Charging Service te zien.
     

  • Werkt de BMW Digital Charging Service ook met voeruigen van andere merken?

    BMW Digital Charging Service is een applicatie van BMW Connected Drive. Alle voertuigen met BMW Connected Drive kunnen het gebruiken.
     

  • Is er een FAQ speciaal over BMW Digital Charging Service?

    Meer informatie en antwoorden op vragen kunt u vinden op:
     

BMW CONNECTED DRIVE.

  • Wat houdt het BMW ConnectedDrive aanbod voor BMW i modellen in?

    De eDrive diensten zijn specifiek afgestemd op de BMW i modellen en kunnen zowel via een app, het navigatiesysteem als via het klanten-portal worden opgeroepen. De BMW ConnectedDrive App omvat de volgende functies:

    • Weergave van de laadstatus en instellen van de oplaadtimer
    • Afstandsbediening van de airconditioning (verwarmen/koelen) en timer-instelling
    • Zoeken en weergeven van oplaadstations
    • Statistieken voor het eigen rijgedrag, tips voor efficiënt rijden en community-vergelijkingen
    • Weergave van de kilometerstand, autostatus en servicebehoefte

       
  • Wat is er zoal mogelijk met BMW ConnectedDrive en hoe werkt het?

    In het How-To-Portal van BMW ConnectedDrive presenteren wij u de belangrijkste services & apps en systemen en laten u in enkele stappen zien, wat u voor het gebruik van de diensten nog moet weten.
     

  • Wat heeft men nodig om alle functies te kunnen gebruiken

    Alle BMW modellen die zijn uitgerust met de speciale uitrusting 6AK ('ConnectedDrive Services') of 6NR ('Apps') en het navigatiesysteem Professional, kunnen in combinatie met een smartphone en de BMW Connected App, die gratis kan worden gedownload in de Apple Store of de Google Store, alle functies gebruiken. Bovendien is een geschikt mobiel abonnement vereist. De BMW Connected toepassingen maken voor een deel intensief gebruik van breedbanddatadiensten (bijv. webradio).
     

  • Ik kan de BMW Connected functies niet vinden in mijn BMW

    De functies van de BMW Connected applicatie zijn te vinden onder het menu-item 'BMW Apps'. Om de functies weer te geven, moet uw smartphone zijn verbonden met de BMW en de BMW Connected applicatie zijn gestart. Indien u een Android smartphone gebruikt, vergewis u er dan van dat de [Toebehorenmodus] in het voertuig onder [ConnectedDrive] [BMW Apps] [Verbindingsassistent] geactiveerd is, nadat de smartphone met het voertuig is verbonden

  • Krijg ik met kosten te maken bij gebruik van BMW remote App

    Als u de Remote Services heeft geboekt, kunt u de BMW Connected App gratis gebruiken. De kosten voor dataverbindingen zijn afhankelijk van uw mobiele telefoonabonnement en worden in rekening gebracht door uw mobiele aanbieder.
     

  • Wat gebeurt er als ik per ongeluk een noodoproep activeer?

    Blijf rustig. Er wordt telefonisch contact gemaakt met het BMW callcenter. Om veiligheidsredenen kunt u de telefonische verbinding niet zelf beëindigen. Deel uw gesprekspartner mee waarom de noodoproep is geactiveerd. Als u niet antwoordt op de vragen van de callcenter medewerker, gaat deze uit van een noodsituatie en alarmeert de dichtstbijzijnde hulpdienst. Geef dus absoluut aan dat u de noodoproep per ongeluk heeft geactiveerd, anders kan dat financiële gevolgen voor u hebben.
     

  • Is er een FAQ speciaal over ConnectedDrive voor mijn BMW i?

    Meer informatie en antwoorden op vragen kunt u vinden op:

MEEST GESTELDE VRAGEN VAN BMW i RIJDERS.

  • Hoe kan ik het beste met mijn BMW i3 in de winter omgaan om zoveel mogelijk actieradius te behouden?

    In de winter daalt de buitentemperatuur aanzienlijk. Ook is het de tijd om je zomerbanden om te wisselen voor winterbanden. Dit alles heeft effect op je actieradius. Dat is bij alle auto's zo, maar bij een elektrisch voertuig merk je dat nou eenmaal sneller. Onze tips voor een zo optimaal mogelijke actieradius in de winter vind je hieronder.
    Onze tips voor optimaal rijden in de winter:
    1. Met stip op 1: het voorverwarmen van je auto. Je kunt via je BMW i Connected App of via je navigatiemenu vaste vertrektijden instellen, zodat je auto altijd goed op temperatuur is. Ook kun je kiezen om je accu te laten voorverwarmen, en juist dat is voor een optimale actieradius belangrijk! Let wel op dat je auto daarbij aan de laadpaal staat. Een geweldig neveneffect van het voorverwarmen is dat je autoruiten automatisch ontdooien, zodat jij jezelf nog een extra koffie kunt inschenken terwijl de buren hun autoruiten staan te krabben.
    2. Je rijdt optimaal in Eco Pro+ maar in de winter is dat soms te fris. Maar standaard in Eco Pro rijden is ook al een stuk zuiniger dan in Comfort.
    3. Rijd anticiperend en rem vooral door je gaspedaal los te laten. Dan wordt de gecreeerde remenergie weer opgeslagen in je accu.
    4. Rijd wellicht iets langzamer, 20 km langerzamer gemiddeld heeft veel effect op de voorraad energie in je batterij.
    5. Neem eens de Eco Pro Route, deze kun je instellen in je navigatie. Want hoe minder snelweg, hoe meer actieradius. Soms ook heel handig om de files te vermijden.
    6. Een warme jas en/of stoelverwarming kost minder energie dan het verwarmd houden van je hele auto.
    7. Bezoek wat vaker een snellader voor nieuwe energie en een warme kop koffie.
    8. Gebruik waar het kan Cruise Control.

  • Hoe stel ik de Accuvoorverwarming in?

    De accuverwarming van de BMW i3 kan alleen ingeschakeld worden als de BMW i3 is aangesloten op een laadstation, het laadproces actief is en u een vertrektijd heeft ingesteld. De verwarming zorgt vervolgens voor het optimaal laden van de accu en hiermee wordt uiteindelijk de reductie van de actieradius door de lage buitentemperatuur beperkt. Bovendien wordt de levensduur van de accu verlengd. De auto bepaalt aan de hand van de vertrektijd en de accutemperatuur of de accu voorverwarmd moet worden. Er is geen speciale knop aanwezig om enkel de accuverwarming aan te zetten. Deze zal altijd gekoppeld zitten aan onder andere het instellen van de vertrektijd.

  • Verzekering betalen per gereden kilometer?

    Speciaal voor BMW i3 rijders hebben we een bijzondere verzekering in het leven geroepen: betalen per gereden kilometer. Dat is het unieke van de BMW Flex Cover verzekering. In bijgaand filmpje lees je hoe het werkt.


    Hoe werkt het? Je kiest bij aanvang uit een van de kilometerbundels van 6000, 12.000, 18.000 of 24.000 kilometer per jaar. Maandelijks geeft je auto de kilometerstand door aan de verzekeraar. Rijd je uiteindelijk minder kilometers dan je gekozen kilometerbundel - met een minimum van 6.000 kilometer - dan wordt de teveel betaalde premie aan het einde van de looptijd aan je terugbetaald. Bij meer kilometers wordt dit ook verrekend.

     

    Nog even de voordelen op een rij:

    • Je betaalt alleen voor de kilometers die je rijdt
    • All-risk verzekering (WA + volledig casco)
    • 3 jaar nieuwwaarde- of aanschafwaarde vergoeding
    • Geen eigen risico
    • Schadeherstel bij je eigen BMW i Service Partner
    • Gratis vervangend vervoer
    • Schade aan laadpaal meeverzekerd
    • Hulpverlening bij een lege accu

Blijf op de hoogte.

Meld u aan voor de BMW i3 nieuwsbrief.