DE AANDRIJVING VAN DE BMW i8.

DE AANDRIJVING VAN DE BMW i8.

SPORTIEVE STROOM.

DE AANDRIJVING VAN DE BMW i8.

SPORTIEVE STROOM.

De combinatie van een elektromotor plus een krachtige benzinemotor is een solide basis voor de meest innovatieve sportauto van onze tijd – de BMW i8. Het sportieve karakter van deze auto is op elk moment voelbaar: de fijn afgestemde samenwerking tussen verbrandings- en elektromotor resulteert in evenveel efficiency als dynamiek.

DE AANDRIJVING VAN DE BMW i8.SPORTIEVE STROOM.

De combinatie van een elektromotor plus een krachtige benzinemotor is een solide basis voor de meest innovatieve sportauto van onze tijd – de BMW i8. Het sportieve karakter van deze auto is op elk moment voelbaar: de fijn afgestemde samenwerking tussen verbrandings- en elektromotor resulteert in evenveel efficiency als dynamiek.

BMW i
 BMW eDrive

BMW eDRIVE.

BMW eDRIVE.

De BMW eDrive technologie is het resultaat van jarenlange BMW EfficientDynamics ontwikkeling. Het volledige koppel van de soepele elektromotor is vanuit stilstand oproepbaar en zorgt voor ongeëvenaard rijplezier. Een innovatief koelsysteem houdt daarbij de hoogvoltage-accu altijd op de optimale bedrijfstemperatuur, waardoor de prestaties en de levensduur van de cellen gemaximaliseerd worden.
Het intelligente energiebeheer coördineert het optimale samenspel tussen de elektromotor en de hoogvoltage-accu en is altijd afgestemd op maximale prestaties bij een minimaal verbruik. Zo ontstaat een krachtig en efficiënt Plug-in Hybridesysteem.

BMW eDrive in het Plug-in Hybridesysteem.

De eerste sportauto met het verbruik van een compacte auto.

  • Krachtig Plug-in Hybridesysteem

    Verder gedacht om verder te komen. De intelligente eDrive aandrijving van de BMW i8 verenigt als Plug-in Hybridesysteem de voordelen van een elektro- en een benzinemotor tot een buitengewone rijbeleving: optimale efficiency en maximale dynamiek op één en hetzelfde moment. Aan de vooras bevindt zich de elektromotor met een vermogen van 96 kW (131 pk). De achteras wordt daarentegen aangedreven door een krachtige 1,5-liter BMW TwinPower Turbo driecilinder benzinemotor met een maximaal vermogen van 170 kW (231 pk) en tot 320 Nm koppel, die in combinatie met de elektrische boost garantstaat voor het kenmerkende rijplezier van BMW. Samen accelereren de twee motoren de BMW i8 in 4,4 seconden van 0 tot 100 km/h. En dat bij een enorm laag verbruik van slechts 2,1 l per 100 km en een CO2-emissie van 49 g/km.

  • Intelligent energiemanagement

    De verbluffende efficiency van de BMW i8 komt voort uit het perfecte samenspel van BMW eDrive technologie en benzinemotor. Afhankelijk van het rijprogramma en de rijomstandigheden wordt de werking van beide systeemelementen nauwkeurig gecoördineerd en aangepast aan de betreffende situatie. De remenergie die door het “One Pedal Feeling” wordt opgewekt tijdens het remmen zorgt daarbij voor een efficiënte vergroting van de puur elektrische actieradius. Het aerodynamisch geoptimaliseerde design draagt er nog extra toe bij dat de BMW i8 als volbloed sportauto verbruiks- en emissiewaarden bereikt die vergelijkbaar zijn met die van een compacte auto.

BMW TWIN POWER TURBO 1,5-LITER 3-CILINDER BENZINEMOTOR.

BMW TWIN POWER TURBO 1,5-LITER 3-CILINDER BENZINEMOTOR.

De in het kader van de BMW EfficientDynamics strategie nieuw ontwikkelde BMW TwinPower Turbo 1,5-liter 3-cilinder benzinemotor van het Plug-in Hybridesysteem verenigt alle voordelen die men van een sportautomotor verwacht. Zijn motormanagement garandeert via het ontstekingstijdstip optimale oplaadprocessen en zorgt voor een vlotte respons van de turbocompressor. De 170 kW (231 pk) sterke motor toont zich bijzonder enthousiast en levert een koppel van maximaal 320 Nm. De dynamiek en het hoge prestatieniveau gaan gepaard met een enorme efficiency, zoals een gemiddeld verbruik van slechts 2,1 l/100 km en een CO2-emissie van 49 g/km op indrukwekkende wijze bevestigen.

Licht en compact.

De BMW TwinPower Turbo motor levert een krachtige performance bij een laag verbruik.

  • CO2-emissie

    Meer informatie over officiële energieverbruiks-, brandstofverbruiks- en CO2-emissiewaarden van nieuwe auto's vindt u overzichtelijk gerangschikt in het Brandstofverbruiksboekje, dat wordt uitgegeven door de RDW. Dit boekje is te downloaden van de website van de RDW – www.rdw.nl – en is kosteloos verkrijgbaar bij elke BMW dealer.

    De uitlaatgassen van de verbrandingsmotor voldoen aan de EU6-emissienorm. Als basis voor de verbruiksgegevens (stroom, brandstof) geldt de ECE-rijcyclus (93/116/EG). De metingen worden voor eenderde binnen de bebouwde kom en voor tweederde buiten de bebouwde kom verricht. Behalve het energieverbruik wordt ook de CO2-emissie gemeten. Het verbruik wordt berekend op basis van de standaarduitvoering. Opties kunnen het verbruik en de rijprestaties beïnvloeden.

    De gegevens hebben betrekking op de uitvoering voor de Nederlandse markt. . De afgebeelde uitvoeringen bevatten deels opties die niet tot de standaarduitrusting behoren. In andere lidstaten van de Europese Unie zijn, op grond van onder meer wettelijke bepalingen, afwijkingen mogelijk van de hier beschreven uitvoeringen en uitrustingen, in standaard- en/of optionele specificaties. Sommige uitvoeringen kunnen achteraf niet in dezelfde mate als andere uitvoeringen worden aangepast of worden voorzien van accessoires. Raadpleeg altijd uw BMW dealer over de door hem aangeboden uitvoeringsconfiguraties en de aanpassings- en uitbreidingsmogelijkheden daarvan. Wijzigingen in constructie en/of uitrusting en/of mogelijkheden, alsmede fouten, voorbehouden. Met specifiek voor bepaalde landen geldende uitvoeringen is geen rekening gehouden.

    Ledig gewicht (EU) in kg: de vermelde waarde is inclusief een tankvulling van 90 %, alsmede 68 kg voor de bestuurder en 7 kg bagage. Het ledig gewicht geldt voor auto's in standaarduitvoering. Extra-uitrustingen en accessoires kunnen dit gewicht verhogen.
    het gebruik van een brandstofkwaliteit van RON 95 wordt aangeraden. De benzinemotoren van de BMW i8 zijn geschikt voor een brandstofkwaliteit van RON 91 en hoger, met een maximaal ethanol-aandeel van 10 % (E10). De hier vermelde waarden voor verbruik van de verbrandingsmotor gelden bij gebruik van een brandstofkwaliteit van RON 98.

    De gegevens hebben geen betrekking op een specifiek exemplaar en maken geen deel uit van het aanbod, maar dienen ter vergelijking van de verschillende modellen onderling.

    CO2-emissie die ontstaat bij het produceren en leveren van de brandstof of andere energiedragers, wordt bij het bepalen van de CO2-emissie overeenkomstig Richtlijn 1999/94/EG buiten beschouwing gelaten.

RIJPROGRAMMA‘S.

Verschillende rijprogramma's voor een uitzonderlijke rijbeleving: COMFORT, ECO PRO en SPORT optimaliseren de voertuigeigenschappen van de BMW i8 door ze perfect op elke rijsituatie af te stemmen. Puur elektrisch rijden met een snelheid tot 65 km/h en een actieradius van 37 km* is daarmee net zo mogelijk als een uiterst dynamisch sportautogevoel buiten de stad. Daartussen ligt de beste combinatie van twee werelden: benzine- en elektromotor demonstreren op elk moment dat hun technische symbiose nooit als compromis moet worden opgevat.

Met één druk op de eDrive knop schakelt de BMW i8 over op puur elektrisch rijden. Deze knop kan in de modi COMFORT en ECO PRO worden geactiveerd. In rijprogramma COMFORT met eDrive rijdt de BMW i8 net zo lang zonder ondersteuning van de verbrandingsmotor tot de accu vrijwel ontladen is. Puur elektrisch is een snelheid tot 120 km/h haalbaar. Is de eDrive knop niet ingedrukt, dan schakelt de verbrandingsmotor al vanaf 60 km/h bij.

  • Rijprogramma COMFORT

    Wegrijden en direct over al het vermogen beschikken. In rijprogramma COMFORT start de BMW i8 met volledig opgeladen accu meteen elektrisch. Puur elektrisch rijden is mogelijk tot ca. 65 km/h, inclusief optrekken bij een verkeerslicht of inhaalmanoeuvres. Bij hogere snelheden schakelt de verbrandingsmotor er automatisch bij en garandeert optimaal rijcomfort.

  • ECO PRO Modus

    In de modus ECO PRO kan de BMW i8 zijn efficiency bewijzen. Gaspedaal, motor, verwarmings- en koelsystemen zijn afgestemd op maximale efficiency. Tot 65 km/h kan puur elektrisch worden gereden. Bij hogere snelheden of wanneer de laadtoestand van de accu onder een vastgesteld minimum daalt, schakelt de verbrandingsmotor er automatisch bij.

  • Rijprogramma SPORT

    Met de transmissiehendel kan de bestuurder overschakelen naar automatische transmissie in rijprogramma SPORT: het alternatief voor transmissie-afstelling 'D'. In dit rijprogramma is ook handmatig schakelen mogelijk – via de transmissiehendel of de schakel-paddles aan het stuur. Tegelijk is een auto-afstelling geactiveerd die de nadruk legt op sportief rijden. Verbrandings- en elektromotor ontplooien in dit rijprogramma hun koppel met maximale dynamiek, het gaspedaal reageert kenmerkend sportief en de boost-functie van de elektromotor is in volle omvang te beleven. Om te garanderen dat er altijd voldoende energie beschikbaar is, zorgt de instelling SPORT bovendien voor maximale energierecuperatie bij het optrekken of remmen.

VIERWIELAANDRIJVING.

Met ingedrukte eDrive knop wordt de BMW i8 puur elektrisch en uitsluitend op de vooras aangedreven. In de hybridemodus maken de vierwielaandrijving en de intelligente combinatie van twee soorten aandrijving optimale tractie mogelijk in elke rijsituatie. Aan de vooras bevindt zich de elektromotor, terwijl de achteras wordt aangedreven door een krachtige driecilinder. Alle vier de wielen kunnen dus met twee motoren tegelijk worden aangedreven zodat het mogelijk is – afhankelijk van de rijsituatie – de voordelen van voorwiel- of vierwielaandrijving te benutten. Buiten de stad toont de volwaardige vierwielaandrijving van de BMW i8 de volle omvang van zijn kracht met snelheden tot maar liefst 250 km/h.