BMW M2 Coupé

DE BMW M2 COUPÉ. RIJDYNAMIEK EN EFFICIENCY.

SNIJDT BOCHTEN AAN FLARDEN.

DE BMW M2 COUPÉ. RIJDYNAMIEK EN EFFICIENCY.

SNIJDT BOCHTEN AAN FLARDEN.

Gebouwd voor spontane sprints en snel bochtenwerk. Een extreme rijbeleving, die u niet meer loslaat. Met zijn verbluffende wendbaarheid en dynamiek en de markante sound is de BMW M2 Coupé een typerend M model. Optioneel beschikbaar met 7-traps M transmissie met dubbele koppeling voor bijzonder snelle schakelmanoeuvres. Met M compound-remmen, die bestand zijn tegen de zwaarste beproevingen. Standaard met actief M sperdifferentieel voor maximale rijstabiliteit en tractie. Deze auto domineert iedere weg.  

DE BMW M2 COUPÉ. Rijdynamiek en efficiency.SNIJDT BOCHTEN AAN FLARDEN.

Gebouwd voor spontane sprints en snel bochtenwerk. Een extreme rijbeleving, die u niet meer loslaat. Met zijn verbluffende wendbaarheid en dynamiek en de markante sound is de BMW M2 Coupé een typerend M model. Optioneel beschikbaar met 7-traps M transmissie met dubbele koppeling voor bijzonder snelle schakelmanoeuvres. Met M compound-remmen, die bestand zijn tegen de zwaarste beproevingen. Standaard met actief M sperdifferentieel voor maximale rijstabiliteit en tractie. Deze auto domineert iedere weg.  

TRANSMISSIE-OPTIES.

M transmissie met 6 versnellingen.

Met een lichte en compacte bouwvorm staat de handgeschakelde M transmissie met 6 versnellingen niet alleen voor een lager autogewicht met alle daaraan verbonden voordelen wat betreft dynamiek, wendbaarheid, acceleratievermogen en verbruik. Deze lichtere versnellingsbak draagt ook bij aan de evenwichtige aslastverdeling van bijna 50:50 en daarmee aan neutralere en stabiele rijeigenschappen in elke situatie. Binnenin de transmissie zorgen nieuwe carbon koppelingsvoeringen voor extra schakelcomfort. Tegelijk werkt de nieuwe versnellingsbak dankzij de gerichte olieverdeling middels dry sump-smering nog efficiënter. Zo levert deze uit de autosport overgenomen technologie een bijdrage aan een beter rendement en lager verbruik. Tevens zijn de ingenieurs van BMW M er in geslaagd de transmissie nog stiller te maken. Bovendien is de handgeschakelde M transmissie met 6 versnellingen volledig geïntegreerd in de uiterst moderne regelsystemen: in combinatie met de motorelektronica geven zijn sensoren bij het schakelen de signalen voor de regeling van het aansluitende toerental van de motor.

7-traps M DCT met Drivelogic.

De M DCT Drivelogic is een innovatieve 7-traps transmissie met dubbele koppeling, die speciaal is afgestemd op de BMW M hogetoerenmotoren. Het systeem beschikt over vele features, zoals automatisch schakelen met geoptimaliseerde tractie, Launch Control, Low Speed Assistance en Auto Start Stop functie. De M transmissie maakt het mogelijk om extreem snel te schakelen zonder onderbreking van de trekkracht. Daarbij brengen twee deeltransmissies met elk een eigen koppeling het motorvermogen nagenoeg zonder onderbreking over op de achterwielen. Het schakelen geschiedt automatisch of handmatig via de schakel-paddles aan het stuur en de transmissiehendel. Dit geeft een extreem dynamische rijbeleving, net zoals de aanvullende functie Launch Control, waarmee een start vanuit stilstand mogelijk is met maximale acceleratie: bij volgas schakelen, zonder koppelingspedaal, met ononderbroken krachtoverbrenging. De functie Drivelogic geeft u hiervoor via de Driving Experience Control zowel bij automatisch (D-modus) als bij handmatig (S-modus) schakelen de keuze uit steeds drie schakelprogramma's – extreem sportief, comfortabel of efficiënt.

M EINDDEMPER.

M EINDDEMPER.

De M typerende einddemper met twee dubbele eindpijpen optimaliseert door de geringe uitlaatgastegendruk het vermogen en de emissie van de M krachtbron. Een elektrische kleppenregeling voor de uitlaat perfectioneert de karakteristieke sportieve sound.

ACTIEF M SPERDIFFERENTIEEL.

Het actieve M sperdifferentieel met volledig variabele verdeling van het koppel tussen de achterwielen optimaliseert tractie en rijstabiliteit bij het wisselen van rijbaan en het uitaccelereren van bochten, bij hoge snelheden in bochten en op ongelijkmatige
ondergrond, ook op sneeuw, gravel of ijs. Zelfs bij extreme dwarsversnelling zorgt dit systeem voor een nauwkeurige handling. De permanente, traploze regeling van het sperdifferentieel harmoniseert de rijeigenschappen en leidt zo tot betere bestuurbaarheid in extreme rijsituaties.

 

De tractie wordt geoptimaliseerd via een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling die toerentalverschillen tussen de achterwielen minimaliseert. Dit uit de autosport stammende systeem is hierbij via een elektronische regeleenheid verbonden met de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) en zorgt in elke rijsituatie proactief voor perfecte toepassing van het sperkoppel – van nul tot honderd procent. Zelfs de kleinste verschillen in koppel tussen de aangedreven wielen worden zo geneutraliseerd – zonder neiging tot onderstuur. Het actieve M sperdifferentieel biedt op die manier optimale grip evenals perfecte koersstabiliteit en handling, en zet het vermogen van de motor vrijwel zonder verliezen om in aandrijving.

AUTOSPORTKARAKTER.

Onweerstaanbare dynamiek, fascinerende wendbaarheid, precieze handling: drie eigenschappen die een M model sinds jaar en dag kenmerken. Zo is het rijplezier in de BMW M2 Coupé het resultaat van hoogontwikkelde technologie, die onder de meest extreme omstandigheden is getest. Daardoor is de BMW M2 Coupé altijd klaar voor een perfecte sprint en beschikt hij over maximale grip. Wezenlijke componenten zijn geoptimaliseerd voor autosport-achtige gebruiksdoeleinden en getest op maximale performance. DSC met M Dynamic Mode, de elektrische stuurbekrachtiging met M specifieke Servotronic en de lichtgewicht constructie van voor- en achteras vervolmaken dit opwindende autoconcept.

  • Race-capaciteiten

    De op het racecircuit optredende hoge dwars- en langsversnellingen vereisen een hoogwaardig oliesmeersysteem. Met hun autosport know-how zorgen de ingenieurs van BMW M GmbH ervoor dat de motor van de BMW M2 Coupé onder alle rijomstandigheden voldoende smering krijgt – zowel in de stad als op het circuit.

  • M Dynamic mode

    De M Dynamic Mode als functie van de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) komt tegemoet aan de wens naar buitengewone rijdynamiek door een bepaalde mate van wielslip toe te staan.

    De Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) herkent via tal van sensoren wanneer zich een instabiele rijsituatie voordoet zoals onderstuur, overstuur of verlies van tractie. In het normale rijprogramma stabiliseert de DSC in zulke gevallen de auto direct door het motorvermogen te reduceren en eventueel afzonderlijke wielen gericht af te remmen.

    In de selecteerbare M Dynamic Mode worden dergelijke maatregelen pas later genomen om het rijdynamische grensbereik uit te breiden voor bestuurders met een zeer sportieve en dynamische rijstijl. De verhoogde wielslip maakt het mogelijk om de maximale dwars- en langsdynamiek volledig te benutten. In tegenstelling tot rijden met gedeactiveerde DSC blijft echter tegelijk de ondersteuning door de DSC behouden bij het overschrijden van een gedefinieerde grenswaarde. De verantwoordelijkheid voor de stabilisering van de rijtoestand ligt echter altijd bij de bestuurder.

  • M Servotronic

    In elke situatie genieten van de juiste stuurbekrachtiging – M Servotronic stemt de mate van stuurbekrachtiging dynamisch op de rijsnelheid af en zorgt zo voor een direct en precies stuurgedrag ook bij hoge snelheden. Verder biedt het meer comfort door een sterkere bekrachtiging en maximale wendbaarheid bij inparkeren en manoeuvreren, of bij rijden door smalle, kronkelige straatjes en op een bochtig parcours.

    Daarbij berekent een regeleenheid aan de hand van de elektronisch gemeten snelheid de voor elke rijsituatie vereiste mate van stuurbekrachtiging. Via de elektromechanische besturing wordt de stuurbekrachtiging zorgvuldig gedoseerd en daarmee aanzienlijk nauwkeuriger afgestemd op specifieke rijomstandigheden dan bij conventionele stuurbekrachtigingen, die zijn gekoppeld aan het motortoerental.

    Zo is voor sturen bij lage snelheid slechts een minimale krachtsinspanning vereist. Bij toenemende snelheid wordt de stuurbekrachtiging echter geleidelijk gereduceerd. Dit zorgt voor een directer wegcontact en betere feedback en garandeert zo een optimale koersstabiliteit. De M Servotronic heeft een specifieke M afstemming en biedt drie verschillende instellingen voor individuele configuratie die met een druk op de knop geselecteerd kunnen worden.

M COMPOUND-REMMEN.

M COMPOUND-REMMEN.

Dankzij de technologieoverdracht vanuit de autosport behouden de M compound-remmen ook onder de meest uitdagende omstandigheden een constante remwerking en fading-stabiliteit, zonder dat het vertragend vermogen afneemt. Toepassing van verschillende, zwaar belastbare materialen leidt tot een hoge thermische belastbaarheid en een lange levensduur. De precieze doseerbaarheid en het relatief lage gewicht hebben bovendien een positief effect op wendbaarheid, dynamiek, acceleratie en brandstofverbruik.

De geperforeerde, inwendig geventileerde remschijfringen (voor 380 mm, achter 370 mm) met vierzuiger vaste remklauwen voor en tweezuiger vaste remklauwen achter zorgen voor optimale respons bij nat wegdek en verbeterde afvoer van warmte. De sportieve uitstraling van de remschijven en het unieke, authentieke M design worden nog eens onderstreept door remklauwen in Blau metallic met karakteristiek M logo.

INTELLIGENTE LICHTGEWICHT CONSTRUCTIE.

Lichtgewicht vooras.

De lichtgewicht vooras werd voor de hogere eisen aan M modellen volledig nieuw ontworpen en zorgt door de reductie van de onafgeveerde massa voor meer rijdynamiek, meer tractie en geoptimaliseerd veercomfort. De daardoor eveneens geoptimaliseerde aslastverdeling resulteert in neutralere rijeigenschappen en betere controleerbaarheid in het grensbereik. Als onderdeel van het rijdynamische torsiestijfheidsconcept van de carrosserie biedt dit ontwerp betere stuurprecisie en spoorstabiliteit. De as vormt een eenheid met de specifieke M banden en zorgt zo voor optimale mechanische grip en nauwkeurige feedback via de stuurinrichting. Reactie-armen, wieldragers, asdragers en het vooras-subframe met dubbelgeleide veerpoten zijn uitgevoerd in een gewichtsbesparende aluminium lichtgewicht constructie. Een extra gewichtsreductie wordt gerealiseerd door aluminium veerpoten en de buisconstructie van de dwarsstabilisator. Het subframe en de extra schroefbevestiging aan de dorpels verhoogt de stijfheid van de voorzijde van de auto en daarmee de spoorstabiliteit aanzienlijk.

Lichtgewicht achteras.

De lichtgewicht achteras draagt door de reductie van het autogewicht bij aan de verhoging van wendbaarheid, dynamiek en acceleratievermogen; de verlaging van de onafgeveerde massa zorgt bovendien voor meer tractie en geoptimaliseerd veercomfort. Voor de typerende autosporteisen aan M modellen werd de as volledig nieuw afgestemd. In combinatie met de specifieke M banden ontstaat een eenheid die zorgt voor geoptimaliseerde bandengrip en spoorstabiliteit onder alle rijomstandigheden. Alle reactie-armen en wieldragers van de five-link achteras zijn uitgevoerd in gesmeed aluminium, de achterasdrager heeft een stalen frame in lichtgewichtconstructie. Zo wordt een duidelijke gewichtsreductie gerealiseerd. De starre schroefbevestiging met de carrosserie resulteert in een geoptimaliseerde wielgeleiding. Diagonale draagarmen zorgen voor een rechtstreekse overbrenging van de remkrachten naar de carrosserie.

BMW EFFICIENT DYNAMICS TECHNOLOGIEËN.

BMW EFFICIENT DYNAMICS TECHNOLOGIEËN.

Of het nu gaat om maximale performance of om minimaal verbruik ‒ bij BMW draait alles om ongeëvenaard rijplezier. BMW EfficientDynamics is de strategie van BMW die erop is gericht om brandstofverbruik en CO2-emissie te minimaliseren en tegelijkertijd dynamiek en rijplezier te maximaliseren. Dit pakket aan maatregelen omvat aandrijving, energiemanagement en het autoconcept als geheel – en wel standaard in elke BMW.

Meer vermogen bij een geringer verbruik: dat kenmerkt de nieuwe generatie van BMW TwinPower Turbo motoren, zowel in benzine- als dieseluitvoering. Aan de toename van de efficiëntie levert een geoptimaliseerde aerodynamica net zozeer een bijdrage als het BMW EfficientLightweight concept, dat door toepassing van het juiste materiaal op de juiste plek het totaalgewicht van de BMW reduceert en tegelijk de stijfheid van de auto vergroot.

Brochure en prijslijst.

Een brochure en prijslijst aanvragen kan voor BMW M modellen alleen telefonisch.

BRANDSTOFVERBRUIK EN CO2-EMISSIE.

  • Brandstofverbruik en CO2-emissie voor de BMW M2 Coupé:

    Brandstofverbruik in l/100 km (gemiddeld): 8,5 tot 7,9

    CO2-emissie in g/km (gemiddeld): 199 tot 185

    Meer informatie over officiële brandstof- en stroomverbruikswaarden,
    evenals de CO2-emissiewaarden van nieuwe auto's vindt u overzichtelijk
    gerangschikt in het Brandstofverbruiksboekje, dat wordt uitgegeven door de RDW.
    Dit boekje is te downloaden van de website van de RDW – www.rdw.nl – en is
    kosteloos verkrijgbaar bij elke BMW dealer.

  • Waarden op basis van de ECE-testcyclus, afhankelijk van de gekozen bandenmaat. De afgebeelde modellen zijn voorzien van extra-uitrustingen.

    Meer informatie over officiële energieverbruiks-, brandstofverbruiks- en CO2-emissiewaarden van nieuwe auto's vindt u overzichtelijk gerangschikt in het Brandstofverbruiksboekje, dat wordt uitgegeven door de RDW. Dit boekje is te downloaden van de website van de RDW – www.rdw.nl – en is kosteloos verkrijgbaar bij elke BMW dealer.

    De gegevens hebben geen betrekking op een specifiek exemplaar en maken geen deel uit van het aanbod, maar dienen ter vergelijking van de verschillende modellen onderling. CO2-emissie die ontstaat bij het produceren en leveren van de brandstof of andere energiedragers, wordt bij het bepalen van de CO2-emissie overeenkomstig Richtlijn 1999/94/EG buiten beschouwing gelaten.