BMW M6 Gran Coupé

DE BMW M6 GRAN COUPÉ. RIJDYNAMIEK EN EFFICIENCY.

PASSIE. PERFECT IN BALANS.

DE BMW M6 GRAN COUPÉ. RIJDYNAMIEK EN EFFICIENCY.

PASSIE. PERFECT IN BALANS.

Al bij de eerste aanblik van de BMW M6 Gran Coupé openbaart zich de filosofie van BMW M GmbH: de ideale gewichtsverdeling, de technologieoverdracht vanuit de autosport en de intelligente toepassing van lichtgewicht materialen beloven maximale dynamiek. Het lichtgewicht carbondak vergroot bijvoorbeeld niet alleen de efficiency, maar verbetert ook de wendbaarheid vanwege het lagere zwaartepunt. Ideale voorwaarden voor een nog sportievere rijbeleving – in een luxueus interieur dat zijn gelijke niet kent.

De BMW M6 Gran Coupé. Rijdynamiek en efficiency.PASSIE. PERFECT IN BALANS.

Al bij de eerste aanblik van de BMW M6 Gran Coupé openbaart zich de filosofie van BMW M GmbH: de ideale gewichtsverdeling, de technologieoverdracht vanuit de autosport en de intelligente toepassing van lichtgewicht materialen beloven maximale dynamiek. Het lichtgewicht carbondak vergroot bijvoorbeeld niet alleen de efficiency, maar verbetert ook de wendbaarheid vanwege het lagere zwaartepunt. Ideale voorwaarden voor een nog sportievere rijbeleving – in een luxueus interieur dat zijn gelijke niet kent.

7-TRAPS M TRANSMISSIE MET DUBBELE KOPPELING EN DRIVELOGIC.

De M DCT Drivelogic is een innovatieve 7-traps transmissie met dubbele koppeling, die speciaal is ontworpen voor BMW M hogetoerenmotoren. Het systeem beschikt over vele features, zoals automatisch schakelen met geoptimaliseerde tractie, Launch Control, Low Speed Assistance en Auto Start Stop functie. Schakelen gebeurt automatisch of handmatig via de schakel-paddles aan het M stuur en de transmissiehendel in de middenconsole van de BMW M6.

De M transmissie met dubbele koppeling maakt het mogelijk om extreem snel te schakelen zonder onderbreking van de trekkracht. Verantwoordelijk daarvoor zijn twee deeloverbrengingen met elk een eigen koppeling, die dankzij een overlap het motorvermogen zonder onderbreking op de achterwielen zetten. De schakelstrategie wordt daarbij geoptimaliseerd door gebruik van beschikbare navigatiegegevens, zodat de M transmissie met dubbele koppeling bijvoorbeeld voor een bocht proactief terugschakelt. Dit geeft een extreem dynamische rijbeleving, net als met de extra functie Launch Control, waarmee een start vanuit stilstand mogelijk is met maximale acceleratie: bij volgas schakelen, zonder koppelingspedaal, met ononderbroken krachtoverbrenging.

De functie Drivelogic geeft u hiervoor zowel bij automatisch (D-modus) als bij handmatig (S-modus) schakelen de keuze uit steeds drie schakelprogramma's – extreem sportief, comfortabel of efficiënt. 

M COMPETITION PACKAGE.

Het pure autosportgevoel: met het M Competition Package brengt de BMW M6 nog meer performance op de weg – dankzij extra motorvermogen, een directere besturing en een specifiek afgestemd onderstel.

Met dit pakket neemt het vermogen van de M TwinPower Turbo 8-cilinder benzinemotor toe van 412 kW (560 pk) tot 441 kW (600 pk). Een toename die wordt gerealiseerd door extra turbodruk in het hogere toerentalbereik. Het M sportuitlaatsysteem genereert daarbij een bijzonder sportieve motorsound die gegarandeerd voor kippenvel zorgt. Op het circuit en in het dagelijks gebruik zorgen het specifiek afgestemde onderstel en de bijzonder sportief-directe besturing ervoor dat elk stuurcommando met maximale nauwkeurigheid wordt uitgevoerd. Exclusieve, tweekleurig uitgevoerde 20-inch lichtmetalen M wielen in dubbelspaak styling 601 M met bredere achterbanden maken indruk, evenals de zwart verchroomde dubbele eindpijpen van het sportuitlaatsysteem.

ACTIEF M SPERDIFFERENTIEEL.

Het actieve M sperdifferentieel met volledig variabele verdeling van het koppel tussen de achterwielen optimaliseert tractie en rijstabiliteit bij het wisselen van rijbaan en het uitaccelereren van bochten, bij hoge snelheden in bochten en op ongelijkmatige ondergrond, ook op sneeuw, gravel of ijs. Zelfs bij extreme dwarsversnelling zorgt dit systeem voor een nauwkeurige handling. De permanente, traploze regeling van het sperdifferentieel harmoniseert de rijeigenschappen en leidt zo tot betere bestuurbaarheid in extreme rijsituaties.

De tractie wordt geoptimaliseerd via een elektronisch gestuurde lamellenkoppeling die toerentalverschillen tussen de achterwielen minimaliseert. Dit uit de autosport stammende systeem is hierbij via een elektronische regeleenheid verbonden met de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) en zorgt in elke rijsituatie proactief voor perfecte toepassing van het sperkoppel – van nul tot honderd procent. Zelfs de kleinste verschillen in koppel tussen de aangedreven wielen worden zo geneutraliseerd – zonder neiging tot onderstuur. Het actieve M sperdifferentieel biedt op die manier optimale grip evenals perfecte koersstabiliteit en handling, en zet het vermogen van de motor vrijwel zonder verliezen om in aandrijving.

M CARBON-KERAMISCHE REMMEN.

De M carbon-keramische remmen staan voor consequente technologieoverdracht vanuit de autosport. Door gebruik van een innovatieve carbonvezel-keramische compound wordt de remkracht nog directer toegepast en de fadingstabiliteit verder verhoogd. Bovendien zijn deze remmen corrosievrij, nog hittebestendiger, veel minder slijtagegevoelig en dragen ze bij aan de gewichtsreductie van de auto. Door systematisch een lichtgewicht constructie toe te passen, worden de roterende en onafgeveerde massa's aanzienlijk verkleind, wat resulteert in een beter acceleratievermogen en een betere respons en handling, maar ook in meer rijdynamiek, tractie, een beter veercomfort en een lager brandstofverbruik.

Met hun buitengewoon royale afmetingen (410 mm voor, 396 mm achter), het 6-zuiger-remsysteem voor en het 4-zuiger-remsysteem achter zijn de M carbon-keramische remmen door hun zeer hoge hittebestendigheid zelfs geschikt voor langdurig gebruik op het racecircuit. Daarbij zorgt de geperforeerde, inwendig geventileerde remschijfring dat de warmte nog beter wordt afgevoerd. De M carbon-keramische remmen zijn te herkennen aan hun vaste remklauwen in de kleur Gold matt en aan het karakteristieke M logo.

Als gevolg van de materiaalspecifieke eigenschappen is het mogelijk dat situatie- en gebruiksafhankelijke werkingsgeluiden hoorbaar zijn, met name bij regen kort voordat de auto tot stilstand komt. Onder invloed van vocht en strooizout kan de remwerking overeenkomen met die van een conventioneel remsysteem. Dit is waarneembaar als een kortstondig verminderde remwerking, wat zo nodig door grotere pedaaldruk te compenseren is.

AUTOSPORTKARAKTER.

Wanneer wij een auto onderscheiden met de sterkste letter ter wereld, dan bewijst hij zijn autosportgenen op elke meter die hij rijdt. Met technologieën zoals Launch Control en het uiterst nauwkeurige onderstel, dat u geheel volgens uw wensen kunt aanpassen van Comfort tot Sport Plus, slaat de BMW M6 Gran Coupé een unieke brug tussen de openbare weg en het racecircuit. 

  • Launch Control

    Launch Control maakt het mogelijk om bij warme motor vanuit stilstand maximaal te accelereren. Launch Control maakt bij een motor op bedrijfstemperatuur een start vanuit stilstand mogelijk met maximale acceleratie. Daarvoor deactiveert u de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) door de DSC-toets even ingedrukt te houden. Dit activeert vervolgens de Launch Control. Selecteer de sequentiële modus met rijprogramma 3, houd een voet op de rem en druk het gaspedaal helemaal omlaag tot kickdown. Nadat het startvlagsymbool is gaan branden in het Info Display, wordt met ingedrukt gaspedaal automatisch het ideale wegrijtoerental van de motor aangepast. Wanneer u nu met ingedrukte kickdown het rempedaal loslaat, accelereert de BMW M6 Gran Coupé maximaal, tot u uw voet van het gaspedaal haalt. De M transmissie met dubbele koppeling bepaalt hierbij de schakelpunten steeds zo dat bij het opschakelen telkens het optimale aansluitende toerental klaarstaat. Een functie die met name bestuurders met sportieve ambities zullen waarderen.

  • Dynamic Damper Control

    Dynamic Damper Control stemt de dempingskracht automatisch of handmatig schakelbaar af op de rijsituatie. Alle bewegingen van de auto die van invloed zijn op het rijgedrag worden door sensoren geregistreerd. De Dynamic Damper Control evalueert deze gegevens en geeft ze door aan de schokdempers. Daar wordt met behulp van magneetkleppen de dempingskracht naar wens ingesteld en aangepast aan de wisselende weg-, beladings- en rijomstandigheden. Duikbewegingen bij remmen of carrosseriebewegingen door bijvoorbeeld golvend wegdek, bochten of accelereren worden merkbaar gereduceerd. Het resultaat is meer rijveiligheid – bijvoorbeeld door een verkorte remweg – en verbeterd rijcomfort. 

  • Dynamische Stabiliteits Controle

    Een highlight van het totaalconcept van de BMW M6 Gran Coupé is de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC). Ten opzichte van eerdere systemen garanderen geoptimaliseerde regelfuncties nu nog meer rijdynamiek. Daarnaast zijn extra functies geïmplementeerd voor actieve veiligheid (Brake Stand-by, droogremmen, fading-compensatie) en comfort (Hill Start Assist, parkeerrem met Automatic Hold).

    De Dynamische Stabiliteits Controle biedt de bestuurder keuze uit drie instellingen: DSC on, MDM (M Dynamic Mode) en DSC off. Terwijl DSC on door remingrepen over- en onderstuur gericht tegengaat, laat MDM de wielen meer slippen en geeft ambitieuze bestuurders de mogelijkheid om licht te driften. Ook in deze instelling grijpen de assistentiesystemen in bij het overschrijden van een gedefinieerde grenswaarde. Met gedeactiveerde DSC (DSC off) kan de bestuurder op het racecircuit de grenzen maximaal verkennen en de BMW M6 Gran Coupé gecontroleerd laten driften door gebruik van het gaspedaal. 

  • M Servotronic

    In elke rijsituatie de juiste stuurbekrachtiging – de M Servotronic van de BMW M6 Gran Coupé stemt de mate van stuurbekrachtiging dynamisch op de rijsnelheid af en zorgt zo voor een direct en precies stuurgedrag bij hoge snelheden. Tegelijk zorgt Servotronic voor meer comfort door een sterkere bekrachtiging en maximale wendbaarheid bij inparkeren en manoeuvreren, bij rijden door kronkelige straatjes en op een bochtig parcours.

    Daarbij berekent een regeleenheid aan de hand van de snelheid voor elke rijsituatie de vereiste mate van stuurbekrachtiging. De stuurkracht van de hydraulische stuurbekrachtiging wordt zorgvuldig gedoseerd en nauwkeurig afgestemd op de specifieke rijsituatie.

    Zo is voor sturen bij lage snelheid slechts een minimale krachtsinspanning vereist. Bij toenemende snelheid wordt de stuurbekrachtiging geleidelijk gereduceerd. Dit zorgt voor een directer wegcontact en betere feedback en garandeert een optimale koersstabiliteit. De M Servotronic heeft een specifieke M afstemming en biedt met een druk op de knop keuze uit drie verschillende instellingen. Bij het optionele M Competition Package is een nog directere afstemming van de M Servotronic inbegrepen.

M DRIVE.

M Drive maakt het mogelijk om persoonlijke bestuurdersprofielen in te stellen, variërend van comfortabel cruisen tot een sportief-directe set-up voor gebruik op het racecircuit. Met een druk op een van de M Drive toetsen op het multifunctionele M stuur is op elk moment een van de twee opgeslagen profielen met alle daaraan verbonden instellingen in één keer op te roepen. De voorgeprogrammeerde configuraties kunnen individueel worden ingesteld via het iDrive menu.

Rondom de transmissiehendel zijn in de middenconsole de M rijdynamiektoetsen ondergebracht voor het instellen van alle individueel configureerbare functies van aandrijving en onderstel. Onafhankelijk van elkaar is het mogelijk de DSC-instelling, de vermogenskarakteristiek van de motor, de parameters van de Dynamic Damper Control, de kenmerken van de M Servotronic en het schakelprogramma van de M transmissie met dubbele koppeling te selecteren. Deze gedetailleerde set-up van uw BMW kunt u opslaan door een van de twee M Drive toetsen op het multifunctionele stuur even ingedrukt te houden.

BMW EFFICIENT DYNAMICS TECHNOLOGIEËN.

Of het nu gaat om maximale performance of om minimaal verbruik ‒ bij BMW draait alles om ongeëvenaard rijplezier. BMW EfficientDynamics heet de strategie van BMW die erop is gericht brandstofverbruik en emissie te minimaliseren en tegelijkertijd dynamiek en rijplezier te maximaliseren. Dit pakket aan maatregelen omvat aandrijving, energiemanagement
evenals het op intelligente lichtgewicht constructie gebaseerde autoconcept – en wel standaard bij elke BMW.

BMW EfficientDynamics

  • Auto Start Stop functie

    De Auto Start Stop functie zorgt ervoor dat uw BMW alleen brandstof verbruikt tijdens het rijden. Bij stilstand, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht of in fileverkeer, benut de Auto Start Stop functie het besparingspotentieel en schakelt de motor uit zodra de transmissie in neutraal staat of de auto is afgeremd tot volledige stilstand.

    Een symbool in het Info Display geeft aan wanneer de functie geactiveerd is. Zodra u de voet van het rempedaal neemt, wordt de motor direct en volledig automatisch weer gestart.

    De Auto Start Stop functie heeft geen invloed op rijcomfort en veiligheid, omdat de functie niet actief is wanneer de motor nog niet de optimale bedrijfstemperatuur heeft bereikt, wanneer de interieurtemperatuur zich niet binnen het gewenste bereik bevindt, wanneer de accuspanning onvoldoende is of wanneer de bestuurder aan het stuur draait. Een centrale regeleenheid start de motor indien nodig ook tijdens een stop, bijvoorbeeld bij wegrollen van de auto of bij condensvorming op de voorruit. Daarnaast is de Auto Start Stop functie ook te allen tijde met een druk op de knop uit te schakelen.

  • Brake Energy Regeneration

    Telkens wanneer de bestuurder remt, wordt kinetische energie gegenereerd. Tot voor kort bleef deze onbenut. De Brake Energy Regeneration maakt hieraan een einde door de vrijkomende bewegingsenergie van de auto, die ontstaat als de bestuurder het gas loslaat of remt, om te zetten in elektrische energie en daarmee de accu op te laden. Dankzij dit intelligente energiemanagementsysteem hoeft de dynamo niet meer permanent te werken en dat ontlast de generator. Resultaat: het brandstofverbruik daalt en het vermogen stijgt, helemaal in de lijn van BMW EfficientDynamics.

Brochure en prijslijst.

Een brochure en prijslijst aanvragen kan voor BMW M modellen alleen telefonisch.