INTRO
CIRCULAIRE ECONOMIE KAN GRONDSTOFFEN SPAREN.
Het gebruik van grondstoffen beperken is ons doel. En dus ook grondstoffen verantwoordelijk en zo vaak en zo lang mogelijk benutten. We streven naar een circulaire economie. Met respect voor de aarde en met goede ideeën voor de toekomst.
Circulaire aanpak.
In een nieuw model van BMW Group wordt gemiddeld 60 kg gerecyclede kunststof gebruikt – dat komt neer op een aandeel van 20%.
Recycling van de accu.
90% van de materialen van de hoogvoltage-accu van een geëlektrificeerde auto van BMW Group is recyclebaar.
Afvalhergebruik.
99% van het afval dat in 2021 ontstond bij onze wereldwijde productie van 2,5 miljoen auto's per jaar, werd gerecycled (93,4%) of (bijv. thermisch) hergebruikt (5,8%).
CIRCULAIRE ECONOMIE
ONTDEK DE KRACHT VAN CIRCULARITEIT.
Verantwoord omgaan met grondstoffen speelt voor BMW Group een grote rol. We willen de grondstoffen opnieuw gebruiken volgens onze vier principes van een circulaire economie:
DE BMW i VISION CIRCULAR.
RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE en RE:CYCLE. De BMW i Vision Circular is geheel gebaseerd op onze principes voor een circulaire economie. De compacte, volledig elektrische conceptauto legt de focus op duurzaamheid en luxe en biedt daarmee een fascinerende vooruitblik op de toekomst.
DUURZAMERE CARROSSERIELAKKEN VAN BIOMASSA.
In de lakstraten van de Europese fabrieken van BMW Group worden matte lakken gebruikt die niet zijn gebaseerd op aardolie, maar zijn gemaakt van hernieuwbare grondstoffen zoals bioafval. In de fabrieken van BMW Group in Rosslyn en Leipzig worden ook duurzaam geproduceerde corrosiewerende lakken toegepast. De besparing op CO2 emissie van dit door de TÜV gecertificeerde proces bedraagt meer dan 15.000 ton tussen 2022 en 2030.
LEVENSCYCLUS VAN DE ACCU
FASES IN HET LEVEN VAN EEN ACCUCEL.
Ontwikkeling.
In het expertisecentrum voor accucellen in München zoekt BMW Group naar de ideale chemische samenstelling van de cellen van een lithium-ion-accu. De bestanddelen kathode, anode, separator en elektrolyt worden daarvoor onderworpen aan een uitgebreid ontwikkelingsproces.
Gebruik in de auto.
Elektrische auto's kunnen vandaag de dag al meer dan 600 km rijden op een volle accu; en dat wordt steeds meer. De ervaring leert dat elektrische auto's kilometerstanden kunnen bereiken die vergelijkbaar zijn met die van conventionele auto's, zonder dat de hoogvoltage-accu moet worden vervangen.
Tweede leven.
Na intensief gebruik in de auto kan de lithium-ion-accu nog jarenlang worden gebruikt als bijvoorbeeld stationaire energieopslag voordat hij het proces van recycling in gaat.
Recycling.
De grondstoffen van de accucel kunnen worden hergebruikt. In het expertisecentrum voor accucellen ontwikkelt BMW Group de de verwerking van secundaire grondstoffen voor nieuwe accucellen. Hiermee eindigt de levenscyclus van de accucel – zodat die van voren af aan weer kan beginnen.
FAQ