Al uw antwoorden over elektrisch rijden.

VEELGESTELDE VRAGEN ELEKTRISCH RIJDEN.

VEELGESTELDE VRAGEN ELEKTRISCH RIJDEN.

Hier vindt u de meest gestelde vragen en antwoorden aangaande elektrisch rijden.

Lees meer

LAATSTE UPDATE: MAART 2020

POLITIEKE VRAGEN

  • Wat zijn de belangrijkste uitkomsten van het Nederlandse klimaatakkoord, dat op vrijdag 28 juni werd gepresenteerd?

    Om politieke redenen heeft het kabinet besloten om de bijtelling voor elektrische auto’s vanaf volgend jaar al te verhogen 4 naar 8%. Het kabinet ervoor gekozen door te gaan met de stimulering van elektrisch rijden tot 2025, maar wel in een meer gematigde vorm, terwijl autorijden voor de gewone burger niet duurder zou mogen worden. Fiscale stimulering stopt vanaf 2026 en dan komt er mogelijk een vorm van rekeningrijden om begrotingsproblemen te ondervangen die ontstaan bij massaal elektrisch rijden.

  • Worden EV’s gelijkgetrokken met benzine en dieselauto bij het rekeningrijden per 2026?

    Nee. Ook na invoering van rekeningrijden moet elektrisch rijden goedkoper blijven dan rijden op benzine of diesel.

  • Hoe lang blijft de 8% bijtelling nog gelden?

    Tot eind 2020. Bovendien is er een maximaal bedrag waarover het lage bijtellingstarief van 8% mag worden berekend: €45.000. De komende jaren gaan de bijtelling en de ‘cap’ zich als volgt ontwikkelen:

                                         bijtelling            cap

    per 2020                          8%                45.000

    per 2021                         12%              40.000

    per 2022 t/m 2024         16%              40.000

    per 2025                         17%              40.000

    per 2026                         22%               n.v.t.

  • Wat is de ‘Autobrief’?

    Onder de ‘Autobrief’ wordt het pakket van autobelastingen verstaan die voor een bepaalde periode gelden. Autobrief II ging in op 1 januari 2017 en loopt tot eind 2020.
    Per 1 januari 2021 t/m eind 2024 gelden er nieuwe belastingen die worden gebundeld in Autobrief III. Deze is momenteel in de maak en hangt sterk samen met de uitkomsten van het klimaatakkoord.

  • Welke subsidies bestaan er op dit moment en voor wie zijn die bestemd (particulieren/bedrijven)?

    Een elektrische auto wordt momenteel al op diverse manieren gestimuleerd. Om te beginnen hoeft er geen BPM (aangezien een EV geen eigen CO2-uitstoot heeft) en motorrijtuigenbelasting te worden afgedragen. Daarnaast heeft de zakelijke rijder het voordeel van 8% bijtelling als hij de auto ook privé gebruikt. 

    Per 4 juni geldt de ‘subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren’ (SEPP) vanuit de overheid.

    Deze regeling is bedoeld om de financiële drempel tot elektrisch rijden voor particulieren te verlagen. De subsidiebedragen zijn €4.000 voor een nieuwe elektrische auto en €2.000 voor een tweedehands elektrische auto. Voor beide geldt een maximale catalogusprijs van €45.000. 

    Elektrische auto’s die vanaf 4 juni worden gekocht, gefinancierd of privé geleaset, komen in aanmerking voor de subsidie. Vanaf 1 juli kan de klant de subsidie aanvragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Klik hier om de subsidie aan te vragen.

    Ondernemers die fiscaal voordelig willen investeren in milieuvriendelijke technieken kunnen rekenen op de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil).

    Met de MIA profiteert u van een investeringsaftrek die kan oplopen tot 36% van het investeringsbedrag. Die aftrek komt bovenop uw gebruikelijke investeringsaftrek.

    Met de Vamil kunt u 75% van de investeringskosten afschrijven. Dat kan op een tijdstip dat u zelf bepaalt en levert een liquiditeit- en rentevoordeel op.

    U komt voor MIA of Vamil in aanmerking als u investeert in een bedrijfsmiddel dat op de Milieulijst staat en voldoet aan de daarin gestelde eisen. U kunt dit opzoeken in onze digitale tool van de Milieulijst of in de Brochure/Milieulijst 2020. (bron: www.rvo.nl)

  • Vanaf wanneer kan ik een aanschafsubsidie verwachten en hoe hoog zal die zijn?

    Per 4 juni geldt de ‘subsidieregeling elektrische personenauto’s particulieren’ (SEPP) vanuit de overheid.


    Deze regeling is bedoeld om de financiële drempel tot elektrisch rijden voor particulieren te verlagen. De subsidiebedragen zijn €4.000 voor een nieuwe elektrische auto en €2.000 voor een tweedehands elektrische auto. Voor beide geldt een maximale catalogusprijs van €45.000. 


    Elektrische auto’s die vanaf 4 juni worden gekocht, gefinancierd of privé geleaset, komen in aanmerking voor de subsidie. Vanaf 1 juli kan de klant de subsidie aanvragen via de website van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Klik hier voor alle details en om de subsidie aan te vragen.

  • Komt er ook een subsidie voor tweedehands EV’s?

    Voor tweedehands elektrische voertuigen geldt een subsidie van €2.500. Een belangrijke voorwaarde is dat de originele nieuwwaarde van de auto niet meer dan €45.000 mag bedragen. De exacte voorwaarden staan op deze pagina van de Rijksoverheid.

  • Wanneer komen er milieuzones waar je alleen in mag met EV’s?

    Momenteel zijn er geen milieuzones die alleen toegankelijk zijn voor EV’s en ook voor de geplande milieuzones zijn schone(re) benzine en dieselauto’s nog steeds toegestaan. Er zijn momenteel vier milieuzones ingevoerd (Amsterdam, Arnhem, Rotterdam en Utrecht) waarvan de voorwaarden verschillen en soms alleen van toepassing zijn op scooters en brommers. Utrecht is vrij streng: hier is de milieuzone niet toegankelijk voor dieselauto’s van voor 1 januari 2001 en vanaf 2020 zijn alleen nog elektrische brommers en scooters welkom in de milieuzone. Zie voor een actueel overzicht van de zones en voorwaarden de website van de ANWB.

  • Komt er ooit nog een lagere bijtelling voor plug-in hybrides?

    Een lagere bijtelling is op de korte termijn niet waarschijnlijk. Het huidige kabinet concentreert zich vooral op de stimulans van volledig elektrische auto’s om een verlaging van de CO2-uitsoot te bewerkstelligen. BMW vindt echter dat plug-in hybrides een uitstekende (tussen)oplossing voor klanten bieden die meer range nodig hebben dan EV’s kunnen bieden. Plug-in hybrids kunnen bovendien elektrisch rijden, daar waar het er toe doet, in de stad dankzij BMW eDrive Zones. De RAI Vereniging ziet dit ook zo en lobbyt niet alleen voor EV’s, maar voor alle technologieën die kunnen bijdragen aan een lagere CO2-uitstoot. Concreet betekent dit dat ze de aparte BPM-tabel voor PHEV’s willen afschaffen.

  • Wanneer kan ik verwachten dat ook EV-rijders BPM en wegenbelasting moeten gaan betalen?

    In het klimaatakkoord staat dat EV-rijders 25% MRB moeten betalen per 2025. Twee jaar later, per 2027, wordt dit 100% en/of er komt een vorm van rekeningrijden. De BPM-vrijstelling blijft, maar vanaf 2025 komt er wel vaste voet van €360.

  • Wordt rekeningrijden toch ingevoerd en vanaf wanneer? En hoe gaat dat dan technisch?

    De RAI Vereniging voorziet een compleet ander systeem om de BPM en wegenbelasting te vervangen. Met name de huidige BPM-regeling, gebaseerd op de CO2-uitstoot van het voertuig, is immers niet toepasbaar op elektrische auto’s met nul eigen uitstoot. De RAI Verening pleit daarom voor invoering van (een mede op CO2 gebaseerde) kilometerbeprijzing per 2025. Ofwel: betalen naar gebruik. Uit het klimaatakkoord blijkt dat er mogelijk een vorm van rekeningrijden komt per 2026. De daadwerkelijke invoering hiervan is aan een volgend kabinet, maar het huidige kabinet start wel een verkenning naar drie varianten:

    1) Alleen voor elektrische auto’s betalen, voor andere auto’s verandert er niets

    2) Vlakke heffing voor iedereen

    3) Spitsheffing

    Daarnaast zal worden onderzocht hoe een CO2-component in de uiteindelijke kilometerheffing kan worden opgenomen. Verder is er de toezegging dat de totale lasten niet zullen stijgen. 

    Technische details zijn niet bekend, maar aangezien de connectiviteit in auto’s de komende jaren alleen maar verder zal toenemen, zal invoering eenvoudiger zijn dan 20 jaar geleden toen er sowieso in elke auto een apart kastje moest worden ingebouwd om de auto met de buitenwereld te ‘verbinden’. 

BMW PRODUCTVRAGEN

  • Wat is de eerstvolgende volledig elektrische BMW die op markt komt en wanneer wordt die verwacht?

    Eind dit jaar volgt de introductie van de elektrische X3, de iX3. In 2021 brengt BMW de i4 en de hoog autonome iNEXT op de markt. Vanaf 2025 zullen er dan 13 volledig elektrische modellen in het gamma zijn en 12 plug-in hybrides met een range van minimaal 100 km.

  • Zijn er ook overbruggingsaanbiedingen totdat de elektrische modellen er zijn?

    BMW:
    Klanten hebben de keuze uit diverse overbruggingsaanbiedingen terwijl zij uitkijken naar hun BMW iX3. Zo kunnen zij kiezen uit een BMW X3 xDrive20i, de plug-in hybride BMW 530e of de volledig elektrische BMW i3, alle met een kortlopend operational of private leasecontract.

     

  • Biedt BMW ook modellen met 8% bijtelling?

    8% bijtelling geldt momenteel alleen voor volledig elektrische modellen. Voor de BMW i3 geldt daarom dat lage tarief. Eind dit jaar volgt de introductie
    van de elektrische X3, de iX3, waarvoor eveneens 8% bijtelling geldt.

  • Wanneer komt er een goedkopere elektrische BMW op de markt?

    De MINI Electric is met €34.900 (inclusief een zeer rijke standaarduitrusting) al iets gunstiger geprijsd dan de BMW i3. Bovendien heeft BMW’s hoogste ontwikkelingsbaas (board member Klaus Fröhlich) onlangs verklaard dat er in 2024 mogelijk een model onder de BMW i3 komt met een vanafprijs van minder dan €30.000. Maar hierover is niets officieel medegedeeld.

PRAKTISCHE VRAGEN

  • Hoe lang gaat de batterij mee / hoeveel jaar garantie heeft de batterij?

    Op elke BMW zit standaard 3 jaar garantie. In het geval van de BMW i3 is de garantie op het accupakket 8 jaar of 160.000 km. De in de BMW i modellen toegepaste hoogvoltage accu’s zijn lithium ion-accu’s, die in tegenstelling tot conventionele nikkel-, lood- of cadmiumaccu’s zijn geoptimaliseerd voor toepassing in personenauto’s. Uw BMW dealer verhelpt binnen het kader van het BMW Battery Certificate gedurende de eerste 160.000 km resp. tot maximaal 8 jaar na de eerste registratie van de auto (het eerst bereikte criterium geldt) gratis eventuele gebreken aan de hoogvoltage accu. In de praktijk blijkt de levensduur van de hoogspanningsbatterijen de 160.000 ver te overschrijden, waarbij de capaciteit nauwelijks afneemt. Raadpleeg het BMW Battery Certificate of uw BMW dealer voor meer informatie over deze garantie.

  • Kan ik bij elke BMW dealer terecht voor koop en onderhoud van een elektrische BMW?

    Ja, elk van de 52 BMW dealers verkoopt en onderhoud elektrische en plug-in hybride BMW, BMW i en MINI modellen. 

  • Kan ik onbeperkt en achter elkaar de auto opladen bij een snellader?

    Voor een BMW i3 of i3s is dit geen probleem. Daar is de batterij op berekend. De basis hiervoor is de intelligente temperatuurhuishouding die de batterij op een constante 20 graden houdt met koudemiddel van het aircosysteem in de zomer en verwarmingselementen in de winter.

  • Hoe lang duurt elektrisch (snel)laden?

    De BMW i3 (120Ah) is een van de snelst ladende elektrische auto’s op de markt. Daarnaast is het belangrijk om te weten dat elke elektrische auto de laadsterkte bij 80% batterijlading automatisch terugschroeft om de batterij te beschermen. DC (gelijkstroom) snelladen met 50 kW duurt zodoende 40 minuten tot 80%, (en 1 uur en 24 minuten tot 100%). Een groot voordeel van de BMW i3 is dat je bij de publieke laadpalen die driefase stroom bieden (bijna allemaal) met 11 kW kunt laden. Hiermee is de batterij van de BMW i3 (120 Ah) na 3 uur 15 minuten voor 80% opgeladen.

  • Waar kan ik allemaal elektrisch laden in Nederland?

    Nederland bevat een van de dichtste laadnetwerken ter wereld met bijna 55.000 publieke en semi-publieke laadpalen en ruim 1300 snelladers. Op de BMW Charging website staan alle publieke laadpunten. Deze zijn bovendien allemaal zichtbaar in de navigatiesystemen van alle elektrische en plug-in hybride BMW en MINI modellen.

  • Kan ik een laadpunt bij mijn huis laten installeren?

    Dat kan. BMW heeft in samenwerking met Eneco eMobility hiervoor twee laadstations ontwikkeld: de BMW Wallbox Essential (€890 incl. btw) en de Alfen Eve Single Pro-Line  (€1.132) waarmee de auto tot 11 kW kan worden opgeladen, afhankelijk van de elektriciteitsaansluiting van de woning. De installatiemedewerkers van Eneco eMobility installeren de BMW Wallbox Essential-, of de Alfen Eve Single Pro-Line in overleg bij de klant thuis.

    De Wallbox Essential wordt voornamelijk gebruikt door particulieren. De Wallbox is uitermate geschikt voor gebruikers die verder geen extra opties nodig hebben. Daarnaast is de Alfen Eve Single Pro-Line een geschikte laadpaal voor mensen die een alternatief willen voor de Wallbox Essential. De Alfen Eve Single Pro-Line biedt de klant slimme toepassingen zoals het uitlezen van laadtransacties en verbruikte stroom. Alle informatie staat in de online brochure.

  • Is elektrisch rijden veilig? En wat als ik een aanrijding krijg?

    Volgens diverse onderzoeken van onafhankelijke instanties zijn elektrische auto’s niet onveiliger dan auto’s met een verbrandingsmotor. Zo stelt Dekra ('s werelds grootste onafhankelijke deskundige organisaties die zich richten op veiligheid, milieubescherming en product analyse) dat elektrische voertuigen niet significant in brandgedrag en blusgedrag verschillen van conventionele voertuigen. In een EV zijn vele veiligheidssystemen ingebouwd die voorkomen dat er delen van de auto onder stroom komen te staan bij een ongeval. De hulpdiensten weten bovendien hoe ze om moeten gaan met EV’s en PHEV’s met hoogspanningsaccu’s – zo weten ze op basis van een uitgebreide database waar de auto wél en niet mag worden opengeknipt. 

FINANCIELE VRAGEN

  • Zijn de onderhoudskosten op een EV hoger/lager vergeleken met een benzine- of dieselauto?

    De onderhoudskosten voor een EV zijn iets lager in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor. Dit is ook zichtbaar in het Service Inclusive pakket van BMW After Sales waarbij je het onderhoud tot 10 jaar en 100.000 km afkoopt. Bij een BMW 1 Serie kost Service Inclusive minimaal €339 (voor 3 jaar en 40.000 km). Voor een BMW i3 kost hetzelfde pakket €315.

  • Wat gebeurt er met de restwaarde in de komende jaren van mijn diesel of benzine auto?

    Het aandeel van dieselauto’s bij nieuwverkoop (zowel privé als zakelijk) is gedaald, maar hoewel het aanbod op de tweedehandsmarkt nu nog niet lager is, zal dit op langere termijn wél het geval kunnen zijn. Dit heeft dan weer effect op de restwaarde die zich dan zal kunen stabiliseren. De restwaarde van benzinemodellen is juist al gestegen vanwege de achteruitgang van de dieselverkoop op de tweedehandsmarkt ten gunste van benzineauto’s.

  • Hoe verhouden zich de kosten van elektrisch laden zich tot de maandelijkse benzinekosten?

    In het algemeen geldt dat de laadkosten altijd lager liggen dan de tankkosten bij een vergelijkbare auto met verbrandingsmotor. Een berekening laat e.e.a. zien. Hierbij gaan we uit van publiek laden dat met ChargeNow tussen de 30 en 35 cent/kWh kost en van een liter Euro95 benzine van €1,75.

    · De BMW i3 verbruikt gemiddeld 16,1 kWh / 100 km. Bij 10.000 km per jaar betekent dit: 1610 kWh X 32,5 cent = €523 / jaar aan laadkosten.

    · Een BMW 120i met dezelfde prestaties en een vergelijkbaar ruimteaanbod verbruikt gemiddeld 5,9 liter / 100 km. Bij 10.000 km per jaar betekent dit 590 liter X 1,75 = €1.032 / jaar aan benzine.

    · Is de bestuurder voornemers om vaak bij een snellader te laden, dan kan hij bijvoorbeeld een FastNed Gold-abonnement afsluiten. Hiervoor betaal je €12 vast per maand en vervolgens €0,35 per kWh. De laadkosten uit bovenstaande voorbeeld komen dan uit op: € 563,50 + 12 x €12 = €707,50. Zonder een dergelijk abonnement moet je rekening houden met 65 cent / kWh. De laadkosten uit bovenstaande voorbeeld komen dan uit op €1.046.

    · Vanaf 50 kWh per maand ben je voordeliger uit met een FastNed Gold-abonnement. 

  • Kan ik een elektrische BMW ook private leasen?

    Dat kan zeker. Voor de BMW i3 is er een private lease contract vanaf €499 per maand op basis van 48 maanden en 10.000 km per jaar.