cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

HISTORIE.

Designklassiekers worden niet ouder. Ze worden tijdlozer.

Het design van BMW richtte zich nog nooit naar de norm – het is eerder normbepalend. Door waarden die in de loop der jaren zo zijn gegroeid consequent verder te ontwikkelen. Op basis van de eigen historie en de eigen fundamentele overtuigingen. Met als streven stijlbepalend te zijn voor het betreffende tijdperk. Met baanbrekende ideeën.

BAANBREKEND VOOR HUN TIJD.

Ervaar de ontwikkeling van BMW Design door de jaren heen.

De jaren '40

De BMW 328 Mille Miglia.
De BMW 328 Mille Miglia.
Legendarische lichtgewicht constructie.
Een nieuw decennium breekt aan. De BMW 328 baart meer opzien dan welke roadster ook, zowel op als naast de weg. Naast talrijke racesuccessen zet hij ook vormtechnische maatstaven: zijn vloeiende contouren en de geïntegreerde koplampen in combinatie met een consequente lichtgewicht constructie maken hem tot op de dag van vandaag een gewild collector's item.

1940 – BMW 328 Mille Miglia

 

De jaren '50

De BMW 507 Roadster.
De BMW 507 Roadster.
De droom van de Isar.
Kenmerkend voor de jaren '50 zijn de modellen uit de BMW 500 Serie, die in de loop van het decennium uitgroeien tot een belangrijke pijler van het concern. Tot de hoogtepunten behoren de BMW 501 − de eerste BMW automobiel die geheel in München wordt gebouwd − en de exclusieve BMW 507, die met zorgvuldig handwerk wordt vervaardigd volgens de individuele wensen van de klant.

1955 – BMW 507 Roadster

1951 – BMW 501

De jaren '60

De BMW 3.0 CSi.
De BMW 3.0 CSi.
De BMW cultauto uit de jaren '70.
Begin jaren '60 presenteert BMW de 'Nieuwe Klasse'. De eerste vertegenwoordiger daarvan, de BMW 1500, is een compleet nieuw type auto: compact, sportief, veelzijdig. Het nieuwe concept wordt direct enthousiast ontvangen, de productiecapaciteit blijft ver achter bij het aantal orders. Al snel volgen meer varianten en modellen die de basis vormen voor de huidige BMW familie. In de BMW 1500 debuteert ook de Hofmeister-knik: tot op heden is deze contracurve in het raamsilhouet onderaan de achterste dakstijl in vrijwel elke BMW teruggekeerd.

1968 – BMW 3.0 CS

1966 − BMW 2002

1965 – BMW 2000 CS

 

De jaren '70

De BMW M1.
De BMW M1.
Een sportwagen met profiel.
Voor de modellen na de 'Nieuwe Klasse' introduceert BMW als eerste automerk serie-aanduiding in de jaren '70. In 1972 debuteert de BMW 5 Serie; het begin van een nieuw designtijdperk gekenmerkt door sportiviteit, elegantie en balans. In 1975 wordt de BMW 3 Serie geïntroduceerd. De compacte sportsedans groeien al snel uit tot de meest verkochte serie van het concern. Met de BMW 7 Serie herdefinieert BMW in 1977 het begrip luxe sedan en zet maatstaven op het gebied van elektronica en rijveiligheid.

1978 – BMW M1

1972 – BMW 5 Serie

1975 – BMW 3 Serie

1977 – BMW 7 Serie

De jaren '80

In de jaren '80 introduceert BMW de tweede generatie van zijn belangrijkste modellen: de BMW 3 Serie, de BMW 5 Serie en de BMW 7 Serie. Tegelijkertijd baren technische innovaties opnieuw opzien. De BMW M3 brengt voor het eerst onvervalst autosportgevoel op de openbare weg en groeit uit tot de succesvolste racetoerwagen ter wereld. En met zijn geavanceerde technologie haakt de BMW Z1, oorspronkelijk uitsluitend bedoeld als experimenteel studiemodel, aan op het erfgoed van de legendarische roadsters uit de jaren '30 en '50.

1986 – BMW 7 Serie

1988 – BMW Z1 Roadster

 

De jaren '90

In de jaren '90 boekt BMW steeds grotere successen. Nieuwe modellen zoals de dynamische BMW 850 CSi Coupé en de BMW Z3 verrijken het BMW modelprogramma en presenteren nieuwe, spannende designfacetten. Begin 1999 introduceert BMW de X5, een combinatie van voor BMW kenmerkende dynamiek en een vierwielaangedreven terreinwagen. Niet alleen legde de BMW X5 het fundament voor een eigen segment, maar zou daarbinnen ook jarenlang het succesvolste model blijven.

1990 – BMW 8 Serie

1994 – BMW 7 Serie

1995 – BMW Z3 Roadster

1998 – BMW 3 Serie

De jaren '00

Nieuwe modellen voor een nieuw millennium: vanaf 2000 wordt het complete modelpalet uitgebreid met nieuwe modelseries en carrosserievarianten. Zo biedt BMW naast de nieuwe generatie van de BMW 6 Serie ook de zogeheten Sports Activity Vehicles van de X Serie aan. Met de 1 Serie betreedt BMW vanaf 2004 voor het eerst het compact-segment.

2004 – BMW 6 Serie Coupé

 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in