cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

Dynamische Stabiliteits Controle

De Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) garandeert de rijstabiliteit bij aangedreven wielen – vrij rollend, afgeremd of met slippende koppeling.
De Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) van BMW vergemakkelijkt de wagenbeheersing – ook onder lastige rijomstandigheden en op slecht wegdek – en verhoogt daarmee actief de veiligheid tijdens het rijden.
De Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) vormt de kern van de onderstelregelsystemen in BMW modellen. Deze technologie optimaliseert zowel de stabiliteit onder alle rijomstandigheden als de tractie bij wegrijden en accelereren. Daarnaast herkent de DSC instabiele situaties, zoals onder- of overstuur en helpt het systeem de BMW veilig op de juiste koers te houden.
Zeer gevoelige sensoren registreren hierbij permanent de actuele rijtoestand. Deze informatie wordt bijvoorbeeld aangeleverd door sensoren voor wieltoerentallen, stuurhoek, dwarsversnelling, druk en draaicoëfficiënt (tollen rond de verticale as van de auto). Het voor de stabiele rijtoestand afgestemde simulatiemodel in de DSC-regeleenheid dient hierbij als basis en bepaalt aan de hand van stuurwielhoek en snelheid de intenties van de bestuurder.
Treden afwijkingen op tussen de berekende en geconstateerde toestand, dan worden na overschrijding van specifieke toleranties stabiliserende of tractieverbeterende maatregelen genomen. Hierbij worden motor- en remmanagement gericht beïnvloed. Bij BMW modellen met vierwielaandrijving wordt ook ingegrepen in het xDrive-systeem.
Door het motorkoppel specifiek te reduceren of op te voeren (bij motorsleepmomentregeling), al dan niet aangevuld met afremmen van individuele wielen, kan de stabiliteit weer worden hersteld of de tractie worden verbeterd.
Bij auto’s met Active Front Steering zal dit systeem door automatisch de stuurhoek van de voorwielen aan te passen de stabiliserende werking aanvullen, zodat de regelintensiteit van DSC kan worden verminderd.
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in