cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

Dynamische Tractie Controle (DTC)

De Dynamische Tractie Controle (DTC) maakt een sportieve en dynamische rijstijl mogelijk en vergemakkelijkt het wegrijden bij ongunstige weersomstandigheden, zoals in sneeuw of op ijs.
De Dynamische Tractie Controle (DTC) laat tot aan gedefinieerde grenzen meer wielslip toe en ondersteunt een sportief en dynamisch rijgedrag – ook tijdens een stabiliserende DSC-regeling. Op sneeuw of losse ondergrond zorgt het wegrijden met licht slippende aangedreven wielen bovendien voor betere tractie.
De Dynamische Tractie Controle (DTC) is een in-/uitschakelbare subfunctie van de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC). DTC heeft in principe twee verschillende toepassingen: enerzijds zorgen voor meer tractie en anderzijds een sportieve rijstijl mogelijk maken bij ingeschakelde stabiliteitsregeling.
Zodra de aangedreven wielen hun tractie verliezen, neemt DSC normaliter automatisch maatregelen om de auto te stabiliseren. De aandrijfkoppelregeling van DSC regelt zo het vereiste motorvermogen sterk terug en voorkomt dat wielen gaan slippen. In bepaalde situaties kan licht slippen echter een voordeel zijn.
Juist bij het wegrijden in diepere sneeuw, natte sneeuw of op een losse ondergrond is verder rijden beter mogelijk als de wielen licht doordraaien. Voor die situaties, maar ook wanneer de bestuurder sportiever tractiegedrag wil, laat DTC met één druk op de knop iets meer slip toe en vermindert de begrenzing van het motorvermogen door DSC. Het resultaat: betere tractie en meer aandrijving.
Ook op sneeuw- en ijsvrije rijbaan verhoogt DTC de rijdynamiek. Geactiveerde DTC geeft bestuurders met sportieve ambities in bochten meer speelruimte dan de Dynamische Stabiliteits Controle en laat zelfs gecontroleerd driften toe. De bestuurder behoudt echter in elke situatie de volle verantwoordelijkheid over de beheersing van zijn auto. Natuurlijk blijven ook bij ingeschakelde DTC altijd de stabiliserende maatregelen van de Dynamische Stabiliteits Controle actief.
 
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in