cookiesDisabledBanner_Text Meer informatie over cookies
BMW maakt gebruik van cookies.
Om u zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn maken de websites van BMW gebruik van cookies. BMW onderscheidt functionele cookies en cookies voor het beheer van webstatistieken, het tonen van video's, het personaliseren van advertenties en het integreren van social media. BMW slaat geen persoonlijke gegevens op. Instellingen aanpassen

DE MOBILITEIT VAN DE TOEKOMST.

De afgelopen 100 jaar

Wij vieren 100 jaar BMW.

En dat doen we met onze visie op de mobiliteit van de toekomst. 100 jaar BMW vormt de perfecte aanleiding om terug te blikken op onze succesvolle geschiedenis en om onze visie op een spannende toekomst te onthullen: met de BMW VISION NEXT 100. 
Meer lezen
met BMW waren spannend, bijzonder en meeslepend. Op het platform next100.bmw worden deze verhalen verteld. Maar er is meer. Hier vindt u ook boeiende artikelen en interviews over de toekomst van de mobiliteit evenals exclusieve video's en foto's rondom de BMW VISION NEXT 100 en de BMW Group Future Experience. Het volgende artikel over de bestuurder van de toekomst geeft alvast een voorproefje. 

DE BLIK VOORUIT KIJKT ACHTEROM:
DE GESCHIEDENIS VAN DE VOORRUIT.

Toen de 'paardenloze koetsen' begin 20e eeuw met steeds hogere snelheid over de wegen rolden, kregen de bestuurders te maken met een heel nieuw probleem: rijwind. Niet alleen waaide die onaangenaam rond de neus, hij bemoeilijkte ook het rijden zelf, bijvoorbeeld door opwervelend vuil, neerslag of steentjes en insecten. De oplossing: een transparante ruit van glas, de 'voorruit'.
 

Wat een luxe!

De voorruit was in eerste instantie alleen verkrijgbaar als extra uitrusting en gold als pure luxe. En dat was het ook – vergeleken met de beschermbrillen die toen doorgaans werden gedragen, vormde de voorruit een voelbare verbetering, in de waarste zin van het woord. En zo begon een ware zegetocht: nog in het jaar 1919 boden 9 van de 10 automobielen hooguit de bestuurder bescherming tegen de regen. Tien jaar later, in 1929, was al 90% van alle nieuwe automobielen voorzien van een voorruit.

De eerste versies bestonden echter alleen uit vuurgepolijst vensterglas en braken snel – door steentjes of door scheurvorming na een schok. De grote glasscherven die daardoor ontstonden, dreigden de bestuurder en inzittenden gevaarlijk te verwonden.

Veiligheid voorop.

Daarom richtten de inspanningen zich al snel op het veiliger maken van de voorruit. Al in 1909 werd door de Franse chemicus Edouard Bénédictus het eerste gelamineerde veiligheidsglas gepatenteerd. Enkele jaren later werd veiligheidsglas ook ingebouwd in motorvoertuigen. In 1929 kwam onder de naam 'Securit' het zogenoemde enkellaags veiligheidsglas (ESG) op de markt. ESG – ook wel 'brokkelglas' genoemd – breekt niet in gevaarlijk scherpe scherven, maar verbrokkelt direct in kleine, relatief ongevaarlijke stukjes glas. Het werd nog tot einde jaren zeventig in vrijwel alle auto's ingebouwd.

Voortschrijdende innovaties in de glasproductie wekten in de daaropvolgende jaren ook bij autodesigners steeds meer belangstelling en inspireerden autofabrikanten over de hele wereld.

Aerodynamische rondingen.

In 1921 werd de Rumpler Tropfenwagen ('Druppelwagen') gepresenteerd op de Deutsche Automobilausstellung in Berlijn. Een ware blikvanger! De vooral vanuit aerodynamische perspectieven ontwikkelde carrosserie was gemodelleerd naar de vorm van een vallende druppel. Hierbij werd een zeer belangrijk designelement toegepast: gebogen ruiten.

Een gebogen voorruit biedt niet alleen aerodynamische voordelen, maar zorgt ook voor beter zicht rondom. Deze ontwikkeling had met name een duidelijke invloed op de vormgeving van auto's. Een gewelfde voorruit, zowel naar de zijkanten als naar boven en beneden, is in de huidige automobielproductie standaard. Glas speelt zelfs een steeds grotere rol. In totaal is het glasoppervlak de afgelopen 35 jaar bij vergelijkbare modellen met ongeveer 50 procent gegroeid. De voorruit werd in deze zelfde periode gemiddeld zelfs meer dan 60 procent groter.

Een dragende stijl.

De ooit zo breukgevoelige, enkele ruit is in de loop der tijd uitgegroeid tot een dragend deel van de carrosserie. De huidige voorruiten zijn bijna altijd volledig vlak met de carrosserie verlijmd en leveren zo niet alleen een belangrijke bijdrage aan de torsiestijfheid van de auto, maar ook aan de veiligheid van zijn inzittenden.

In moderne cabriolets, zoals de actuele BMW 2 Serie Cabrio, neemt een extra versterkt voorruitframe de functie van de A-stijlen over en beschermt de passagiers in geval van over de kop slaan. Maar dat niet alleen: bij een botsing biedt de voorruit steun voor de binnenin openende voorpassagiersairbag. De belasting die daardoor ontstaat wordt moeiteloos door de voorruit geabsorbeerd.

Het is niet alleen maar glas. Het is een hightech uitrustingsdetail.

Niet alleen is de voorruit groter en stabieler geworden. Ook in functioneel opzicht is hij inmiddels van grote betekenis. Bijvoorbeeld met infrarood- en regensensoren, colorglastinten of coatings ter isolatie van geluid en warmte. De voorruit is tegenwoordig een hightech product met tal van nuttige features.

Een enorme sprong betekende de ontwikkeling van het Head-Up Display, een technologie waar meerdere autofabrikanten tegelijkertijd aan werkten en die BMW als eerste Europese autofabrikant in 2003 introduceerde in de BMW 5 Serie Sedan. Het Head-Up Display projecteerde voor het rijden belangrijkeinformatie op de voorruit en daarmee in het directe gezichtsveld van de bestuurder – in kleur en, afhankelijk van de lichtinval, in variërende lichtintensiteit. Een optisch systeem dat tot dan toe was voorbehouden aan straaljagerpiloten.

Een revolutie.

Met het Head-Up Display kwam er een einde aan de vanaf het begin van de automobielgeschiedenis bestaande scheiding tussen het 'zichtgedeelte' (voorruit) en het 'bedieningsgedeelte' (dashboard). Een doorbraak die beslissend was voor de toekomst van de cockpit. Naast de aanzienlijke comfortwinst betekent deze 'versmelting' ook een enorme toename van de veiligheid. Want met het Head-Up Display heeft de bestuurder maar half zoveel tijd nodig om de informatie op te nemen, omdat zijn ogen niet eerst moeten overschakelen van verzicht naar nabijzicht.

Een ingenieus technisch systeem projecteert de informatie hiervoor via meerdere spiegels op de voorruit. Voor de bestuurder lijkt het echter alsof het beeld op ongeveer twee meter afstand vrij boven de motorkap zweeft. De omvang van de weergegeven gegevens is in de loop der jaren steeds verder uitgebreid. Tegenwoordig toont het Head-Up Display niet alleen de actuele snelheid of navigatieaanwijzingen, maar ook informatie van assistentiesystemen, zoals Lane Departure Warning en de schakelindicator. Een sportieve specifieke M uitvoering inclusief toerentalstrook is eveneens verkrijgbaar voor de BMW M modellen.

De blik vooruit gaat richting toekomst.

In de BMW VISION NEXT 100 kunt u nu al een blik in de toekomst werpen: navigatieaanwijzingen, acceleratieaanwijzingen en waarschuwingen versmelten dynamisch met de waarneming van de reële wereld, richten de concentratie van de bestuurder op de weg, beschermen hem en verhogen zijn aandacht. De intelligentie van de auto en zijn sensoren die de omgeving aftasten genereren door middel van het Head-Up Display een digitaal beeld van de omgeving en visualiseren zo ook objecten buiten het bereik van het menselijk oog.

De mogelijkheden om voor de bestuurder relevante informatie via de voorruit te communiceren of voor de bestuurder oproepbaar te maken, zullen in de toekomst vrijwel onbeperkt zijn, met name met het oog op Location Based Services, gegevens van sociale netwerken of entertainmentaanbod.

Samenvattend mogen we verwachten dat de voorruit de komende 100 jaar nog behouden zal blijven: als eenvoudig spatscherm, maar ook als interactief, multimediaal touchscreen bedieningselement.

STAP IN.

Blader door onze artikelen over de nieuwste technologische innovaties en de mobiliteit van morgen.
 
Schakel visuele effecten uitSchakel visuele effecten in