Wat een elektrische auto zo speciaal maakt.
De elektrische motor overtuigt door zijn krachtige vermogen.
In vergelijking met de verbrandingsmotor levert de elektrische aandrijving zijn kracht veel dynamischer. Hij levert zijn volledige vermogen zonder vertraging en direct.
De accu van een elektrisch voertuig vervangt de brandstoftank.
Rijdt op stroom in plaats van brandstof te verbranden. Een elektrische auto heeft geen tank voor benzine of diesel. Hij is voorzien van een tegen ongevallen beschermde, geïntegreerde accu met laadsysteem.
Via recuperatie de accu tijdens het remmen opladen.
Bij auto's met een elektrische motor is het remsysteem regeneratief. In tegenstelling tot de conventionele rem kan hierdoor energie worden teruggewonnen. Dat wordt recuperatie genoemd.
De accu van elektrische BMW modellen. Goed om te weten.
Of het nu gaat over capaciteit, laadvermogen of gewicht. als het over de accu van elektrische voertuigen gaat komt u veel termen tegen. Een kort overzicht.
De accu is het meest waardevolle onderdeel van elektrische auto's.
Vergelijkbaar met de verbrandingsmotor, is de accu van elektrische auto's het meest waardevolle onderdeel van een BMW. Bij de accu is de prijs onder andere afhankelijk van de capaciteit. Dat wil zeggen: hoe meer energie een accu kan opslaan, hoe meer hij kost. Door het eigen gebruiksgedrag kan de levensduur van de accu positief worden beïnvloed. De accu wordt daarnaast door geïntegreerde functies beschermd.
Zo beïnvloedt u de levensduur van de accu van uw elektrische BMW.
Accu's voor elektrische voertuigen worden met de grootste zorg ontwikkeld. De actieradius en de laadprestaties worden in de loop der tijd op grond van het verouderingsproces echter iets minder. Dat wordt aangegeven met de zogenoemde State of Health (SoH). Die geeft de maximale energiedichtheid van een gebruikte accu in vergelijking met een nieuwe aan. Als de SoH daalt, wordt ook de actieradius minder. Door een optimaal onderhoud en een efficiënte rijstijl kunt u het vermogen zo hoog mogelijk houden.
Aanbevelingen voor de optimalisatie van de levensduur van de accu van elektrische voertuigen.
Zo behoudt de accu zijn hoge energieniveau.
Accu's van elektrische auto's zijn voor elke situatie in het dagelijks leven geschikt. De accu is onderhevig aan fysieke veroudering. Een deel van de veroudering is tijdsgebonden. Hoe consequenter u een hoge laadstatus en accutemperaturen tijdens het parken voorkomt, des te langzamer verloopt de tijdsgebonden veroudering. Een ander deel van de veroudering wordt in belangrijke mate door het aantal laad- en ontladingscycli beïnvloed. Dat wordt ook wel cyclische veroudering genoemd. Deze veroudering kan bijvoorbeeld door een anticiperende rijstijl en moderate laadvermogens worden vertraagd.
Jarenlange ervaring aan de hand van het voorbeeld van de
BMW i3.
De robuustheid van de accu's van elektrische BMW modellen blijkt al uit onze elektrische pionier BMW i3. Wij houden sinds 2013 het verouderingsgedrag van zijn accu in de gaten. En tijdens de ontwikkeling van de BMW i3 hebben wij uitgebreide rij- en laadtests uitgevoerd en het verouderingsgedrag via simulaties geanalyseerd.
Betere voorwaarden voor nieuwere BMW generaties.
De vroege BMW i3 modellen beschikken in vergelijking met de nieuwste modellen nog over een zeer kleine accu. Door de technische vooruitgang en de toegenomen accuformaten bieden nieuwe elektrische BMW modellen nog betere voorwaarden wat de veroudering van de accu betreft. Aangezien dit per geval door talloze factoren wordt beïnvloed, kunnen we geen algemene uitspraken doen over het verouderingsproces van de accu van individuele voertuigen.
De opbouw van een elektrische motor. Eenvoudig uitgelegd.
Zo werkt een elektrische aandrijving.
Een elektromotor zet stroom in beweging om. De belangrijkste onderdelen zijn de rotor en de stator. Zoals de naam al zegt, moet de rotor draaien. Dat is mogelijk door een wisselwerking van het magneetveld van rotor en stator. Het magneetveld van de rotor wordt afhankelijk van het type motor door magneten of door stroom gegenereerd. De ontstane rotatie wordt door de elektrische motor via een aandrijving met 1 versnelling aan de wielen doorgegeven. Als u de rijcyclus (WLTP) bekijkt, is een elektrische motor drie keer efficiënter dan een verbrandingsmotor. Voor elektrische modellen van BMW wordt veelal de zeer efficiënte zogenoemde Separately Excited Synchronous Motor (SSM) gebruikt.
Voordelen van de Separately Excited Synchronous Motor (SSM).
Een kerncompetentie van BMW is de brede inzet van SSM. Voor dit type motoren wordt afgezien van bepaalde "zeldzame aardmetalen" in de rotor. In vergelijking met andere motortypen bieden SSM voordelige prestatiekenmerken en accelereren ook goed bij hoge snelheden. Dat is handig tijdens een inhaalmanoeuvre op de snelweg. Daarnaast hebben SSM een laag verbruik. Omdat ze de rotor met stroom magnetiseren, werken ze afhankelijk van de situatie ofwel met optimale efficiëntie ofwel met optimale prestaties.
Voordelen van de Permanently Excited Synchronous Motor (PSM).
Een elektrische motor van het PSM-type overtuigt door een hoge vermogensdichtheid. Hij kan in een specifieke motorruimte relatief veel prestaties leveren. Technisch verschilt hij van de SSM doordat hij het magneetveld in de rotor anders opwekt. Het ontstaat door permanente magneten. Een PSM is daarom bijvoorbeeld zeer geschikt voor de integratie in de aandrijvingen van PHEV-voertuigen en M PHEV (BMW XM) voertuigen.
Eenvoudige techniek. Eenvoudig te rijden.
Een elektrisch model van BMW accelereert direct. Helemaal zonder koppelen en schakelen. In vergelijking met de verbrandingsmotor ontplooit de elektrische motor zijn kracht nog spontaner. Het koppel is in het lagere toerentalbereik op hoog niveau en vrijwel constant. Bij hogere toerentallen kan de elektrische motor op elk moment zijn volledige vermogen gebruiken. Het toerental hoeft daarom niet als bij de verbrandingsmotor via een versnelling te worden aangepast.
Een elektrische BMW rijden. Een bijzondere belevenis.
Een elektrische BMW is heerlijk stil en voelt tegelijkertijd vertrouwd. Wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt, accelereert hij spontaan, krachtig en goed doseerbaar. Tijdens het remmen is het pedaalgevoel nauwkeurig. Dankzij de accu in de bodem ligt het zwaartepunt laag. En uw BMW heeft zo een perfecte wegligging.
Daarom accelereert een elektrische auto zo snel.
Door de inzet van een aandrijving met 1 versnelling accelereert uw BMW naadloos zonder schakelprocessen. Als u het gaspedaal intrapt, beschikt u direct over het koppel. Als u de voet weer van het pedaal haalt, vertraagt de BMW al net zo makkelijk. Volledig naar wens en afhankelijk van de door u gekozen recuperatie-instelling.
Hoe een BMW met intelligente recuperatie remt.
Het remsysteem van een elektrische BMW analyseert remsituaties voor een maximale efficiëntie. Het benut het volledige recuperatiepotentieel van de elektrische motor. Indien nodig, wordt het conventionele remsysteem geactiveerd. Door dit intelligente samenspel wordt de maximale hoeveelheid energie teruggewonnen, worden de remmen ontzien en wordt de uitstoot van remdeeltjes verminderd.
Vergelijk elektrische auto's en prijzen.
Vragen en antwoorden over accu en elektrische motor.
Meer informatie.
Elektrische actieradius.
Met de actieradius van onze elektrische BMW modellen bereikt u ook bestemmingen verder weg zonder problemen. De routeplanner toont uw laadmogelijkheden onderweg.
Thuis of onderweg.
Laden is zo simpel als wat. Doe het makkelijk thuis via uw eigen aansluiting of flexibel onderweg, bijvoorbeeld aan een snellader. Het laadnetwerk groeit continu door en ook voor thuis worden er steeds nieuwe oplossingen ontwikkeld.
Verbruik en CO₂ emissie.
BMW i5 eDrive40 Touring: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 19,2–16,5; e-actieradius, WLTP in km[2]: 485–560
BMW i5 eDrive40 Sedan: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 18,7–16; e-actieradius, WLTP in km[2]: 502–580
BMW i4 eDrive40 Gran Coupé: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 18,2–15,5; e-actieradius, WLTP in km[2]: 505–597
BMW i7 xDrive60: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 19,6–18,5; e-actieradius, WLTP in km[2]: 589–624
BMW i4 M50 xDrive Gran Coupé: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 19,7–17,9; e-actieradius, WLTP in km[2]: 469–513
BMW i5 M60 xDrive Sedan: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 20,5–18,2; e-actieradius, WLTP in km[2]: 457–516
BMW i5 M60 xDrive Touring: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 20,9–18,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 442–503
BMW i7 M70 xDrive Sedan: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 21,7–20,8; e-actieradius, WLTP in km[2]: 538–559
BMW iX2 xDrive30: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 17,7–16,3; e-actieradius, WLTP in km[2]: 417–449
iX xDrive40: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 21,4–19,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 403–435
BMW iX1 eDrive20: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 17,2–15,4; e-actieradius, WLTP in km[2]: 430–474
BMW iX3: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 18–17,6; e-actieradius, WLTP in km[2]: 461–471
iX M60: Gemiddeld stroomverbruik, gecombineerde WLTP in kWh/100 km[1]: 22,7–21,8; e-actieradius, WLTP in km[2]: 546–566
[1] Kijk voor het gemiddelde brandstofverbruik, het gemiddelde stroomverbruik, de gemiddelde CO₂ emissie en de gemiddelde actieradius op de pagina met technische gegevens van het desbetreffende model, in de BMW Configurator op deze website of in de brochure. Of raadpleeg uw BMW dealer, die is u graag van dienst.
[2] De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, wegomstandigheden, buitentemperatuur, airconditioning en voorverwarming/-koeling.
[3] De laadprestaties zijn afhankelijk van de batterijlading, omgevingstemperatuur, het individueel rijprofiel en het gebruik van extra stroomverbruikers. De getoonde actieradii zijn gebaseerd op de beste WLTP resultaten. De oplaadtijden gelden voor een omgevingstemperatuur van 23°C nadat eerder gereden is en kunnen afwijken naargelang het gebruik en het rijgedrag.