De website is momenteel niet volledig beschikbaar.

Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.

Elektrische voertuigen - accu en aandrijftechnologie.

Zo werkt een elektrische auto.

Wat een elektrische auto zo speciaal maakt.

Schematische weergave van de elektrische aandrijving van een BMW, gedemonteerd

De elektromotor overtuigt door zijn krachtige vermogen.

In vergelijking met de verbrandingsmotor ontplooit de elektrische aandrijving zijn kracht veel dynamischer. Hij ontplooit zijn volledige vermogen zonder vertraging en direct.

Een close-up van een persoon die een elektrische BMW oplaadt

De accu van een elektrisch voertuig vervangt de brandstoftank.

Rijdt op stroom in plaats van brandstof te verbranden. Een elektrische auto heeft geen tank voor benzine of diesel. Hij is voorzien van een tegen ongevallen beschermde, geïntegreerde accu met laadsysteem.

Een grijze BMW staat geparkeerd voor een rood licht in het stadscentrum

Via recuperatie de accu tijdens het remmen opladen.

Bij auto's met een elektrische motor is het remsysteem regeneratief. In tegenstelling tot de conventionele rem kan hierdoor energie worden teruggewonnen. Dat wordt recuperatie genoemd.

De accu van elektrische BMW modellen. Goed om te weten.

Of het nu gaat om capaciteit, laadvermogen of gewicht, bij de accu van elektrische voertuigen komt u veel termen tegen. Hier is een kort overzicht.

Een close-up van verschillende blauw-witte accu’s op de band in de BMW fabriek
De schematische tekening van een gedemonteerde accu
De gedemonteerde onderkant van een BMW met de locatie van de accu

De accu van een elektrisch voertuig is een energiepakket.

De accu van een elektrische auto is een mobiele energieopslag. Hij is opgebouwd uit talloze accucellen. Deze nemen via de laadpaal stroom op en geven die weer aan de elektrische motor af. Hoeveel energie in kilowattuur (kWh) een accu van een elektrische auto kan opslaan, is afhankelijk van het aantal en de energiedichtheid van de cellen, veelal ook als capaciteit aangegeven. Het laadvermogen in kilowatt (kW) geeft aan hoe snel een elektrische auto aan de laadpaal kan laden.

De accu van een elektrische auto levert geweldige prestaties.

De accu van een elektrische auto werkt in principe als de accu in een gsm. Maar een auto-accu is veel groter, biedt meer vermogen en is duurzamer. Een intelligent warmtemanagement zorgt ervoor dat de accu altijd een optimale bedrijfstemperatuur heeft. Hierdoor is hij beschermd tegen te hoge temperaturen als er tijdens het rijden hoge prestaties worden gevraagd. Zo is bovendien ook een zo kort mogelijke laadduur voor uw BMW gewaarborgd.

Het gewicht van de accu hangt samen met de actieradius.

Hoe meer energie de accu van een elektrische auto kan opslaan, des te groter is de accu. Hierdoor wordt de actieradius vergroot, maar wordt de accu ook zwaarder. De accu van een elektrische auto kan honderden kilo's wegen. Een permanent verbeterde techniek en de toenemende energiedichtheid verhogen de actieradius ook zonder extra gewicht van de accu. Ook BMW levert hiervoor met zijn competentiecentrum accucel een bijdrage.

Duurzaamheid is de waarde van de accu van elektrische auto's.

Vergelijkbaar met de verbrandingsmotor, is de accu van elektrische auto's het waardevolste onderdeel van een BMW. Bij de accu is de prijs onder andere afhankelijk van de capaciteit. Dat wil zeggen: hoe meer energie een accu kan opslaan, hoe meer hij kost. Door het eigen gebruiksgedrag kan de duurzaamheid van de accu positief worden beïnvloed. De accu wordt daarnaast door geïntegreerde functies beschermd.

Een grijze BMW in zijaanzicht rijdt over een weg aan zee

Zo beïnvloedt u de levensduur van de accu van uw elektrische BMW.

Accu's voor elektrische voertuigen worden met de grootste zorg ontwikkeld. De actieradius en de laadprestaties worden in de loop der tijd op grond van het verouderingsproces echter iets minder. Dat wordt aangegeven met de zogenoemde State of Health (SoH). Die geeft de maximale energiedichtheid van een gebruikte accu in vergelijking met een nieuwe aan. Als de SoH daalt, wordt ook de actieradius minder. Door een optimaal onderhoud en een efficiënte rijstijl kunt u het vermogen zo hoog mogelijk houden.

Aanbevelingen voor de optimalisatie van de levensduur van de accu van elektrische voertuigen.

Zo behoudt de accu zijn hoge energieniveau.

Accu's van elektrische auto's zijn voor elke situatie in het dagelijks leven geschikt. De accu is onderhevig aan fysieke veroudering. Een deel van de veroudering is tijdsgebonden. Hoe consequenter u een hoge laadstatus en accutemperaturen tijdens het parken voorkomt, des te langzamer verloopt de tijdsgebonden veroudering. Een ander deel van de veroudering wordt in belangrijke mate door het aantal laad- en ontladingscycli beïnvloed. Dat wordt ook wel cyclische veroudering genoemd. Deze veroudering kan bijvoorbeeld door een anticiperende rijstijl en moderate laadvermogens worden vertraagd.

De schematische tekening van een BMW i3 met een verwijderde accu

Jarenlange ervaring met de
BMW i3 als voorbeeld.

De robuustheid van de accu's van elektrische BMW modellen blijkt al uit onze elektrische pionier BMW i3. Wij houden sinds 2013 het verouderingsgedrag van zijn accu in de gaten. En tijdens de ontwikkeling van de BMW i3 hebben wij uitgebreide rij- en laadtests uitgevoerd en het verouderingsgedrag via simulaties geanalyseerd.

Een vrouw loopt langs een blauwe BMW voor een BMW automobielbedrijf

De ideale elektrische BMW occasion vinden.

hebt u interesse in een elektrische occasion van BMW van premium kwaliteit? Lees hier alles over onze elektrische occasions.

De schematische tekening van een gedemonteerde accu

Betere voorwaarden voor nieuwere BMW generaties.

De vroege BMW i3 modellen beschikken in vergelijking met de nieuwste modellen nog over een zeer kleine accu. Door de technische vooruitgang en de toegenomen accuformaten bieden nieuwe elektrische BMW modellen nog betere voorwaarden wat de veroudering van de accu betreft. Aangezien dit per geval door talloze factoren wordt beïnvloed, kunnen we geen algemene uitspraken doen over het verouderingsproces van de accu van individuele voertuigen.

De opbouw van een elektrische motor. Eenvoudig uitgelegd.

De schematische tekening van een BMW elektromotor
Schematische tekening van een bekrachtigde synchroonmotor in gedemonteerde toestand
De schematische tekening van een permanent bekrachtigde synchroonmotor
Achteraanzicht van een grijze BMW i5 in de stad

Zo werkt een elektrische aandrijving.

Een elektromotor zet stroom in beweging om. De belangrijkste onderdelen zijn de rotor en de stator. Zoals de naam al zegt, moet de rotor draaien. Dat is mogelijk door een wisselwerking van het magneetveld van rotor en stator. Het magneetveld van de rotor wordt afhankelijk van het type motor door magneten of door stroom gegenereerd. De ontstane rotatie wordt door de elektrische motor via een aandrijving met 1 versnelling aan de wielen doorgegeven. Als u de rijcyclus (WLTP) bekijkt, is een elektrische motor drie keer efficiënter dan een verbrandingsmotor. Voor elektrische modellen van BMW wordt veelal de zeer efficiënte zogenoemde Separately Excited Synchronous Motor (SSM) gebruikt.

Voordelen van de separaat bekrachtigde synchroonmotor (SSM).

Een kerncompetentie van BMW is de brede inzet van SSM. Voor dit type motoren wordt afgezien van bepaalde "zeldzame aardmetalen" in de rotor. In vergelijking met andere motortypen bieden SSM voordelige prestatiekenmerken en accelereren ook goed bij hoge snelheden. Dat is handig tijdens een inhaalmanoeuvre op de snelweg. Daarnaast hebben SSM een laag verbruik. Omdat ze de rotor met stroom magnetiseren, werken ze afhankelijk van de situatie ofwel met optimale efficiëntie ofwel met optimale prestaties.

Voordelen van de permanent bekrachtigde synchroonmotor (PSM).

Een elektrische motor van het PSM-type overtuigt door een hoge vermogensdichtheid. Hij kan in een specifieke motorruimte relatief veel prestaties leveren. Technisch verschilt hij van de SSM doordat hij het magneetveld in de rotor anders opwekt. Het ontstaat door permanente magneten. Een PSM is daarom bijvoorbeeld zeer geschikt voor de integratie in de aandrijvingen van PHEV-voertuigen en M PHEV (BMW XM) voertuigen.

Eenvoudige techniek. Eenvoudig te rijden.

Een elektrisch model van BMW accelereert direct. Helemaal zonder koppelen en schakelen. In vergelijking met de verbrandingsmotor ontplooit de elektrische motor zijn kracht nog spontaner. Het koppel is in het lagere toerentalbereik op hoog niveau en vrijwel constant. Bij hogere toerentallen kan de elektrische motor op elk moment zijn volledige vermogen gebruiken. Het toerental hoeft daarom niet als bij de verbrandingsmotor via een versnelling te worden aangepast.

Een elektrische BMW rijden. Een bijzondere belevenis.

Een elektrische BMW is heerlijk stil en voelt tegelijkertijd vertrouwd. Wanneer het gaspedaal wordt ingetrapt, accelereert hij spontaan, krachtig en goed doseerbaar. Tijdens het remmen is het pedaalgevoel nauwkeurig. Dankzij de accu in de bodem ligt het zwaartepunt laag. En uw BMW heeft zo een perfecte wegligging.

Een grijze BMW gezien vanaf de zijkant op de straat in een stad

Daarom accelereert een elektrische auto zo snel.

Door de inzet van een aandrijving met 1 versnelling accelereert uw BMW naadloos zonder schakelprocessen. Als u het gaspedaal intrapt, beschikt u direct over het koppel. Als u de voet weer van het pedaal haalt, vertraagt de BMW al net zo makkelijk. Volledig naar wens en afhankelijk van de door u gekozen recuperatie-instelling.

Hoe een BMW met intelligente recuperatie remt.

Het remsysteem van een elektrische BMW analyseert remsituaties voor een maximale efficiëntie. Het benut het volledige recuperatiepotentieel van de elektrische motor. Indien nodig, wordt het conventionele remsysteem geactiveerd. Door dit intelligente samenspel wordt de maximale hoeveelheid energie teruggewonnen, worden de remmen ontzien en wordt de uitstoot van remdeeltjes verminderd.

Vragen en antwoorden over accu en elektromotor.

Meer informatie.

Een blauwgrijze BMW iX rijdt over een weg langs de zee

Elektrische actieradius. 

Met de actieradius van onze elektrische BMW modellen bereikt u ook bestemmingen verder weg zonder problemen. De routeplanner toont uw laadmogelijkheden onderweg.

Een rode BMW laadt op bij een laadstation in een houten garage

Thuis opladen.

Laad uw elektrische of Plug-in Hybride BMW 's nachts of tussen twee ritten thuis op. Begin elke rit met een volle accu en pas het opladen van uw elektrische BMW eenvoudig aan op uw dagindeling.

Verplichte juridische informatie.

1 Officiële gegevens over brandstofverbruik, CO₂-emissies, stroomverbruik en elektrische actieradius zijn bepaald volgens de voorgeschreven meetmethode en voldoen aan de VO (EU) 715/2007 in de huidige versie. De WLTP-waarden houden rekening met alle extra uitrustingen (in dit geval van de Duitse markt). Voor auto's met een nieuwe typegoedkeuring sinds 01.01.2021 bestaan de officiële gegevens enkel nog volgens WLTP. Bovendien verdwijnen de NEDC-waarden vanaf 1 januari 2023 uit de EC-conformiteitsattesten overeenkomstig EU-verordening 2022/195. Meer informatie over de testprocedures NEFZ en WLTP is te vinden op www.bmw.com/wltp.


Meer informatie over het officiële brandstofverbruik en de officiële specifieke CO₂-emissies van nieuwe personenauto’s is te vinden in de 'Leidraad brandstofverbruik,  CO₂-emissies en stroomverbruik van nieuwe personenauto’s'. Deze is gratis verkrijgbaar bij alle verkooppunten, bij de Deutsche Automobil Treuhand GmbH (DAT), Hellmuth Hirth Str. 1, 73760 Ostfildern Scharnhausen en via https://www.dat.de/co2/.

2 De vermelde waarden zijn bepaald volgens de voorgeschreven WLTP-meetprocedure. De werkelijke waarden zijn afhankelijk van verschillende factoren, zoals belading, rijstijl, route, weer, nevenverbruikers (inclusief klimaatregeling), banden, accutoestand.