BMW i7 xDrive60[1]: Gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 20,3-18,5; actieradius (WLTP) in km: 572–624
DE ACTUELE BMW 7 SERIE.
De compromisloze combinatie van sportiviteit, rijdynamiek, luxe en comfort maken de BMW 7 Serie zo uniek. Met dit topmodel verdedigt BMW al vele tientallen jaren ook in het segment van de luxe sedans zijn koppositie. De BMW X7 fascineert vanaf de eerste blik met zijn combinatie van compromisloze kracht, luxueus comfort en expressieve vormgeving. Ontdek de onbetwiste superioriteit, exclusieve materialen en het stijlvolle design van de BMW 7 Serie.
- 485 (659) kw (pk)
- 0–100 vanaf 3.7 sec
BMW i7 M70 xDrive Sedan.
Prijs vanaf: € 150.471
Het gemiddelde stroomverbruik van de BMW i7 M70 varieert tussen de 21,7 - 20,8 kWh/100 km, de elektrische actieradius (WLTP) varieert tussen de 538 - 559 km en de CO₂ emissie is 0 g/km. Data op basis van peildatum1 juli 2024.
De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, routecondities, buitentemperatuur, beladingsgraad en gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming/-verkoeling (preconditioning-functie).
- Tot 400 (544) kw (pk)
- 0–100 vanaf 4.7 sec
BMW i7 Sedan.
Prijs vanaf: € 122.466
- 390 (530) kw (pk)
- 0–100 vanaf 4.7 sec
BMW X7 M60i xDrive.
Prijs vanaf: € 200.733
BMW X7 M60i xDrive[1]: gemiddeld brandstofverbruik (WLTP) in l/100 km: 12,9–12,1; gemiddelde CO₂ uitstoot (WLTP) in g/km: 292–273
- Tot 280 (381) kw (pk)
- 0–100 vanaf 5.8 sec
BMW X7.
Prijs vanaf: € 146.887
- 420 (571) kw (pk)
- 0–100 vanaf 4.3 sec
BMW M760e xDrive Sedan.
Prijs vanaf: € 150.471
Het gemiddelde stroomverbruik van de BMW M760e xDrive varieert tussen de 26,1 - 25,3 kWh/100km, het gemiddelde brandstofverbruik varieert tussen de 1,2 - 1,1 l/100 km, en de gemiddelde CO₂ emissie varieert tussen de 27 - 25 g/km. De elektrische actieradius (WLTP) varieert tussen de 70–78 km. Data op basis van peildatum 1 juli 2024.
De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, routecondities, buitentemperatuur, beladingsgraad en gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming/-verkoeling (preconditioning-functie).
- 220 (299) kw (pk)
- 0–100 vanaf 5.8 sec
BMW 740d xDrive Sedan.
Prijs vanaf: € 126.215
BMW 740d xDrive[5]: gemiddeld brandstofverbruik (WLTP) in l/100 km: 6,4-6,1; gemiddelde CO₂ uitstoot (WLTP) in g/km: 179–160
- 360 (489) kw (pk)
- 0–100 vanaf 4.8 sec
BMW 750e xDrive Sedan.
Prijs vanaf: € 126.215
Het gemiddelde stroomverbruik van de BMW 750e xDrive varieert tussen de 25,5 - 24,4 kWh/100km, het gemiddelde brandstofverbruik varieert tussen de 1,2 - 1,0 l/100 km, en de gemiddelde CO₂ emissie varieert tussen de 27 - 23 g/km. De elektrische actieradius (WLTP) varieert tussen de 75 - 80 km. Data op basis van peildatum 1 juli 2024.
De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, routecondities, buitentemperatuur, beladingsgraad en gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming/-verkoeling (preconditioning-functie).
GERELATEERDE ONDERWERPEN.
BMW ELEKTRISCH RIJDEN.
BMW FINANCIAL SERVICES.
DE HIGHLIGHTS VAN DE BMW 7 SERIE.
Al vanaf de eerste generatie is de BMW 7 Serie de belichaming van technologische innovatie in het premium segment. Hij zet keer op keer de standaard op gebied van reiscomfort, rijdynamiek en veiligheid. Zelfs de allereerste BMW 7 Serie was al leverbaar met automatische airconditioning, cruise control en ABS. Als een echte pionier introduceerde de BMW 7 Serie uitrustingen zoals standaard Xenon koplampen en navigatie. De motoren van de BMW 7 Serie zijn geoptimaliseerd voor prestaties en overtuigen in ieder opzicht. Zo heeft de luxe sedan altijd een indrukwekkende uitstraling die u altijd bijblijft.
DE EERSTE GENERATIE (E23).
1977 is het geboortejaar van de BMW 7 Serie. Een auto die wat betreft voorkomen, sportiviteit, technische innovatie en luxe van het hoogste niveau is. Als opvolger van de BMW E3 reeks beschikt hij over zescilinder motoren. Die overtuigen bij elk toerental met een onvergelijkbare trillingsarme loop en prestatieniveau en maken van dit model een van de meest sportieve sedans in de topklasse. Het design van de carrosserie is gebaseerd op een ontwerp van Paul Bracq. Aflopende voor- en achterpartijen en de lage taillelijn benadrukken de sportieve kant van de luxe sedan.
Al in 1978 zijn voor toen moderne zaken als elektronisch geregelde climate control en cruise control voor de BMW 7 Serie beschikbaar. Vanaf 1979 ook een anti-blokkeer-systeem (ABS) en digitale motorelektronica. In datzelfde jaar zijn ook alle motoren voorzien van benzine-inspuiting.
In 1980 verschijnt de BMW 745i als nieuw vlaggenschip ten tonele. Die levert een vermogen van 185 kW (252 pk) en haalt een topsnelheid van 227 km/h. Bij de facelift in 1982 wordt de voorzijde nog dynamischer. Ook doen een vier-traps automaat en een verbeterd onderstel hun intrede in de BMW 7 Serie. In negen jaar tijd verlaten meer dan 270.000 exemplaren van de zeer succesvolle BMW 7 Serie de fabriek. Ze zetten de zegetocht van de moderne topklasse sedans van BMW voort.
Productieperiode: 1977–1986
Motoren: 2,5–3,4 liter (110–185 kW, 150–252 pk), 6-cilinder-in-lijn
Lengte/breedte/hoogte: 4.860 mm/1.800 mm/1.430 mm
DE TWEEDE GENERATIE (E32).
Het design van de tweede generatie BMW 7 Serie wordt onder leiding van Claus Luthe herzien. Kenmerkend zijn het harmonische lijnenspel en de dynamische, zelfbewuste stijlelementen. Zoals aan de voorzijde de brede nieren of de L-vormige achterlichten aan de achterzijde. Dit model heeft standaard ABS. Op verzoek is ook Park Distance Control mogelijk en dubbel glas voor een beduidend lager geluidsniveau in het interieur en condensvrije ruiten.
Vanaf 1987 is een 5,0-liter V12-motor beschikbaar. Deze krachtige motor van 220 kW (300 pk) is de eerste twaalfcilinder in een Duitse auto na 1945. Van dit model is er ook een verlengde versie voor maximaal comfort leverbaar. Met exclusieve uitrustingen zoals een koelkast en een autotelefoon tilt de nieuwe uitvoering High Line de luxe sedan in 1989 naar een nieuw niveau.
Xenon verlichting is in 1991 een primeur voor een in serie geproduceerde auto. Bij de grote facelift een jaar later ronden twee 8-cilinder motoren met drie en vier liter inhoud het motorenaanbod af. Tot aan 1994 verlaten rond de 310.000 exemplaren de fabriek.
Productieperiode: 1986–1994
Motoren: 3,0–5,0 liter (135–220 kW, 184–300 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.910–5.024 mm/1.845 mm/1.400–1.411 mm
DE DERDE GENERATIE (E38).
In 1994 verschijnt een nieuwe generatie van de BMW 7 Serie in de showrooms. Die spreekt tot de verbeelding met technische innovaties en is als eerste Europese auto met een navigatiesysteem uitgerust. Per 1997 zijn airbags voor bestuurder en passagier voorin standaard. Een jaar later zorgen hoofdairbags voor extra bescherming van de inzittenden. Het design is breder en sportiever geworden, en tegelijk ook eleganter.
Het is ook de eerste BMW 7 Serie waarvoor een dieselmotor mogelijk is, een 3,0 liter 6-cilinder-in-lijn die met behulp van Common-Rail-Technologie 135 kW (184 pk) levert. Vanaf 1996 rondt een 6-cilinder dieselmotor met 2,5 liter inhoud en 105 kW (143 pk) het dieselaanbod naar onderen af. Met een V8-dieselmotor en een vermogen van 180 kW (245 pk) zet de topsedan in 1999 opnieuw de toon. Daarmee is deze BMW de allerkrachtigste diesel-personenauto van het moment.
Op het vlak van prestaties is de BMW 750i/750iL het krachtigste model. Met twaalf cilinders en een slagvolume van 5,4 liter overtuigt deze motor met 240 kW (326 pk). De facelift in 1998 brengt dynamischer gestileerde koplampen en achterlichten. Daarbij komen nog opnieuw ontworpen dorpelverbreders en een iets bredere nierengrille. De motoren ondergaan een upgrade, zodat die efficiënter en tegelijk nog beter presteren. Vanaf 2000 biedt de BMW 7 Serie het podium voor een nieuwe motortechnologie. De BMW 750hL verschijnt in beperkte oplage en verbrandt waterstof. Behalve de reguliere verlengde versie werden er onder de aanduiding L7 nog eens zo'n 900 modellen geproduceerd. Die was in totaal 39 centimeter langer dan het basismodel. Uiteindelijk zullen er totaal ongeveer 327.000 BMW 7 Serie modellen van de derde generatie van de band rollen.
Productieperiode: 1994–2001
Motoren: 2,5–5,4 liter (105–240 kW, 143–326 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.984–5.374 mm/1.862 mm/1.425–1.435 mm
DE VIERDE GENERATIE (BMW E65, E67 en E68).
In 2001 wordt een volledig nieuwe BMW 7 Serie gepresenteerd. Voor het design is het team van Chris Bangle verantwoordelijk. Opvallend zijn de compleet nieuw vormgegeven koplampen en een karakteristiek gevormde bagageklep. Vanbinnen kreeg de bestuurder voor het eerste te maken met het destijds niet eerder vertoonde iDrive bedieningsconcept. Als gevolg hiervan zijn er veel minder knoppen. Nu zijn de ongeveer 700 functies van de uitgebreide systemen met slechts een knop te bedienen. Het is een draaiknop die ook in acht richtingen kan bewegen en kan worden ingedrukt. De boordcomputer heeft daarbij toegang tot internet. De zes-traps automaat met schakelpaddles achter het stuurwiel is een wereldprimeur. De meest krachtige motor levert 327 kW (445 pk). Dat is een V12 motor met een cilinderhoud van zes liter.
Vanaf 2003 is de BMW 7 Serie leverbaar met adaptieve bochtenverlichting. Twee jaar later volgt een omvangrijke facelift. Visueel wordt de achterzijde breder en er komen grotere nieren. Bi-Xenon koplampen in een nog dynamischer design behoren tot de standaarduitrusting. Het iDrive systeem wordt verbeterd en de bediening nog efficiënter. In datzelfde jaar volgt ook een grootlichtassistent en een nachtzichtsysteem BMW Night Vision, dat de veiligheid bij rijden in het donker verbetert.
Achter de verschillende typeaanduidingen gaan de volgende modelvarianten schuil: de Sedan (E65), de verlengde versie met een 14 centimeter langere wielbasis (E66), een speciale gepantserde versie (E67) en de versie met waterstofaandrijving (E68).
Productieperiode: 2001–2008
Motoren: 3,0–6,0 liter (160–327 kW, 218–445 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.039–5.179 mm/1.902 mm/1.491 mm
DE VIJFDE GENERATIE (F01, F02).
Superieure rijdynamiek, prominente uitstraling, buitengewoon reiscomfort. Bij zijn presentatie in München definieert deze generatie BMW 7 Serie een nieuwe standaard voor deze kwaliteiten. De vormgeving toont elegant en sportief tegelijk dankzij een lange motorkap, lage daklijn en dynamische verhoudingen. Een chromen rand loopt over de gehele achterzijde. Samen met de achterlichten accentueert die de breedte van de auto.
Het interieur overweldigt met exclusieve, hoogwaardige materialen en met een veelvoud aan moderne bestuurdersassistentiesystemen. Van de adaptieve cruise control en de rijstrookassistentie tot aan het BMW Head-Up Display. Camera's leveren een extra bijdrage een de veiligheid doordat die zicht bieden op de situatie achter de auto en ook een Surround View mogelijk maken. Bij deze functie wordt in vogelperspectief de omgeving rond de auto getoond voor een optimaal overzicht.
De vernieuwde diesel- en benzinemotoren staan garant voor sportieve prestaties. Daaronder valt ook de toepassing van technologie met twee turbo's tot aan de BMW 760i, die ervoor zorgt dat de V12-motor een vermogen levert van 400 kW (544 pk). Voor het eerst is een BMW 7 Serie ook met hybride aandrijflijn beschikbaar. Aan de kenmerkende BMW rijdynamiek dragen de optionele vierwielaandrijving, het stabiliseringssysteem Adaptive Drive en de elektronisch geregelde schokdempercontrole (EDC) bij. Die zorgen voor een precies en veilig rijgedrag.
De facelift van 2012 betekent de komst van een nieuw centraal display met 3D-weergave, vernieuwde bestuurdersassistentie zoals de LED grootlichtassistent en vernieuwde, efficiëntere motoren.
Productieperiode: 2008–2015
Motoren: 3,0–6,0 liter (180–400 kW, 245–544 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.072–5.212 mm/1.902 mm/1.479 mm
DE ZESDE GENERATIE (G11, G12).
De sinds 2015 geproduceerde BMW 7 Serie (G11) verenigt superieure dynamiek en precisie met een indrukwekkend voorkomen en exclusieve luxe. Dat blijkt alleen al uit de complexe carrosserielakken met optisch veranderende effecten, maar ook uit het markante design van de achterzijde. De vlakke LED achterlichten zijn sinds 2019 met een smalle lichtrand met elkaar verbonden. Samen met de trapeziumvormige uitlaateindstukken op de hoeken ontstaat een bijzonder zelfverzekerd beeld. De carrosserie bestaat uit een combinatie van CFK (met koolstofvezel versterkte kunststof), staal en aluminium. Dat levert een behoorlijke gewichtsbesparing op. In de verlengde versie (G12) is een panoramadak verkrijgbaar, dat door de schuif- en kantelfunctie voor extra ventilatie kan zorgen. Als Sky Lounge geeft het bovendien kleurrijke grafische structuren weer. Deze harmoniëren optimaal met de lichtaccenten op de B-stijl. En als u de BMW 7 Serie benadert, dan begroet hij u met het Welcome Light lichteffect.
Het interieur komt dankzij exclusieve en hoogwaardige materialen bijzonder individueel over. Zowel met de lederen bekleding Nappa inclusief stiksel Cognac als met de aanpasbare interieurlijsten en de hemelbekleding. Achterin krijgt entertainment een extra dimensie met een HD-touchscreen. Bij de Executive Lounge uitvoering genieten inzittenden achterin van het hoogst mogelijke zitcomfort dankzij aangename afzonderlijke stoelen. Deze zijn met een in vele standen in te stellen massagefunctie uitgerust. Achter de voorste passagiersstoel ervaart u achterin perfect zicht rondom. De voetensteun is aan de passagiersstoel bevestigd.
De BMW Personal Assistant biedt met een geïntegreerde SIM-card onbeperkte mobiele toegang tot apps en services. Dat zijn bijvoorbeeld de altijd actuele Connected Navigation en de mogelijkheid tot Remote Software Upgrades. Via BMW Connected is de auto continu met uw smartphone verbonden. Met de gedeeltelijk geautomatiseerde parkeerfunctie kunt u de BMW bedienen zonder erin te zitten. Daarmee parkeert de BMW 7 Serie zelfstandig uit onder toezicht.
Bij de facelift in 2019 is het design nog verder aangescherpt en de brede indruk van de luxe sedan versterkt. Daarvoor zorgen met name de grotere grille en de aangepaste koplampen.
Productieperiode: 2015–2022
Motoren: 2,0–6,6 liter (183–448 kW, 249–610 pk), 4-, 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.098–5.260 mm/1.902 mm/1.467–1.479 mm
DE ZEVENDE GENERATIE (G70).
De BMW 7 Serie geeft in 2022 de topklasse een nieuw gezicht. Hij verenigt pure elegantie met toonaangevende rijeigenschappen en biedt uitzonderlijk entertainment voor alle zintuigen.
De iconische voorzijde en een design als uit een stuk gegoten trekt direct alle aandacht. Door de verlichte nierengrille en de tweedelige, uiterst platte LED koplampen oogt de auto bijzonder elegant. Naar wens zijn ze ook verkrijgbaar in een extra chique uitvoering: de BMW kristalkoplampen Iconic Glow met van achteren verlichte Swarovski elementen. In samenspel met de indrukwekkende lichteffecten van het begroetingsscenario ‘Great Entrance Moments’ ontstaat zo het beeld van een hoogst bijzondere en exclusieve persoonlijkheid.
Het interieur straalt een en al elegantie, comfort en innovatie uit. Hoogwaardige materialen als Merino leder, kasjmierwol en Swarovski kristallen creëren een luxe ambiance. De moderne technologie in de cockpit is ergonomisch op de bestuurder gericht. Zo zorgt de multifunctionele BMW Interaction Bar door zijn kristallijne oppervlak voor een schitterend accent en verbindt die visuele en haptische bedieningselementen. Samen met het 14,9 inch BMW Curved Display met hoge resolutie ontstaat zo een unieke multimediabeleving in de cockpit.
In de nieuwe BMW 7 Serie is de rijbeleving niet alleen aan de bestuurder voorbehouden. Ook de andere inzittenden genieten volop van comfort. Het optionele 31,3 inch grote BMW Theatre Screen achterin zorgt voor een bioscoopeffect in groot formaat. Samen met de kristalheldere klank en 4D audio van het optionele Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System ontstaat achterin een unieke beleving voor de ogen en de oren.
De topklasse sedan is zowel met een koppelrijke dieselmotor als met een efficiënte Plug-In Hybride aandrijflijn beschikbaar. En sinds 2022 is hij er ook voor het eerst als volledige elektrische BMW i7. Met een vermogen van 400 kW (544 pk) en een elektrische actieradius van meer dan 600 km[1]. Zo kunt u maximaal dynamisch en flexibel genieten van duurzame en lokaal emissievrije mobiliteit. Door Hans Zimmer gecomponeerde BMW IconicSounds Electric zorgen bij elk rijprogramma voor een speciaal geluidseffect om het rijden nog intenser en indrukwekkender te maken.
Productieperiode: Vanaf 2022
Motoren: 3,0–4,4 liter (220–485 kW, 299–659 pk), 6- & 8-cilinder; elektromotor (BMW i7)
Lengte/breedte/hoogte: 5.391 mm/1.950 mm/1.544 mm
VEELGESTELDE VRAGEN.
Verbruik en CO₂ emissie.
[1] De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, routecondities, buitentemperatuur en gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming/-verkoeling (preconditioning-functie).
[2] Bestaat uit aandrijving door verbrandingsmotor (280 kW (381 pk)) en elektromotor (145 kW (197 pk)). Elektrische aandrijving afhankelijk van de laadstatus van de accu.
[3] Bij Plug-in Hybride modellen: vermogen afhankelijk van de laadstatus van de accu.
[4] Bij Plug-in Hybride modellen: gemiddeld, gewogen (EC AC Charge Weighted).
[5] Bestaat uit aandrijving door verbrandingsmotor (210 kW (286 pk)) en elektromotor (13 kW (18 pk)).
[6] Bestaat uit aandrijving door verbrandingsmotor (230 kW (313 pk)) en elektromotor (145 kW (197 pk)). Elektrische aandrijving afhankelijk van de laadstatus van de accu.
De hier vermelde waarden voor vermogen, rijprestaties, brandstof- en stroomverbruik en CO₂ emissie gelden voor uitvoeringen met standaardtransmissie.
Kijk voor het gemiddelde brandstofverbruik, het gemiddelde stroomverbruik en de gemiddelde CO₂ emissie op de pagina met technische gegevens van het desbetreffende model, in de BMW Configurator op deze website of in de brochure. Of raadpleeg uw BMW dealer, die is u graag van dienst.