Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
DE NIEUWE BMW 7 SERIE.




BMW i7 M70 xDrive
BMW M760e xDrive
BMW 7 SERIE OVERZICHT.
Wat de omstandigheden ook zijn – de BMW 7 Serie doorstaat ze glansrijk. Zijn sublieme uitstraling en zelfbewuste karakter weerspiegelen zijn traditie, ervaring en perfectie in het luxe segment. De uitzonderlijke prestaties en technische kwaliteiten van de auto blijven constant grenzen verleggen op het gebied van performance, comfort en dynamiek.
DE BMW 7 SERIE.
De nieuwe BMW 7 Serie maakt maximale indruk met zijn voorkomen, topprestaties en uniek comfort. De imposante voorzijde met de kenmerkende nieren onderstreept zijn zelfverzekerde uitstraling. De Air Breathers aan de zijkanten benadrukken zijn onderscheidende karakter. Het interieur schept met zijn lederen bekleding met uitgebreide stiksels en de hoogwaardige interieurlijsten voor een uiterst luxueuze ambiance.
De BMW 7 Serie vergroot rijplezier en veiligheid met digitale en geautomatiseerde functies en assistentie. BMW Personal CoPilot omvat diverse systemen voor rijassistentie die de bestuurder helpen in verschillende situaties en bepaalde taken volledig overnemen. Met de BMW Live Cockpit Professional inclusief Operating System 7.0 is de besturing nog intuïtiever en eenvoudiger.
De BMW 7 Serie Sedan is er met BMW TwinPower Turbo 6- of de krachtige 8-cilinder benzinemotor. Maar daarnaast zijn er ook de BMW 745e/Le plug-in hybrides die de indrukwekkende prestaties van de BMW TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn motor combineren met de vooruitstrevende efficiëntie van de nieuwste generatie hoogvoltage batterij.
De nieuwe BMW M760Li xDrive Sedan met de krachtige BMW TwinPower Turbo 12-cilinder benzinemotor brengt elegantie en sportiviteit samen. In combinatie met het M Sportpakket, de exclusieve M Performance uitrustingen en talrijke designelementen staat de passie voor dynamiek centraal.
5 FEITEN OVER DE BMW 7 SERIE.
- 01 Sublieme, zelfverzekerde uitstraling
- 02 Comfort en luxe zonder compromissen
- 03 Uitzonderlijke performance op elk vlak
- 04 Geavanceerde technologieën
- 05 Optimaal verbonden met alle services dankzij BMW ConnectedDrive

EEN KORTE GESCHIEDENIS VAN DE BMW 7 SERIE.
Ontdek de historie en oorsprong van het BMW topmodel. Beleef de evolutie en ontwikkeling van de sedan die alle grenzen verlegt op het gebied van prestaties, luxe en design.
EEN KORTE GESCHIEDENIS VAN DE BMW 7 SERIE.
Ontdek de historie en oorsprong van het BMW topmodel. Beleef de evolutie en ontwikkeling van de sedan die alle grenzen verlegt op het gebied van prestaties, luxe en design.
DE EERSTE GENERATIE BMW 7 SERIE.

(BMW E23)
1977 is het geboortejaar van de BMW 7 Serie. Een auto die dynamische sportiviteit, de modernste technologische vooruitgang en elegante luxe van het hoogste niveau belichaamt. De opvolger van de BMW E3 modellen beschikt over 6-cilindermotoren die op elk prestatieniveau overtuigen met ongeëvenaard rijgedrag en performance, waarmee dit de meest sportieve sedan in de topklasse is. Het design van de carrosserie is gebaseerd op een ontwerp van Paul Bracq en valt op dankzij de aflopende voor- en achterzijde en de lage taille die de sportiviteit van de luxe sedan nog meer benadrukken.
Al in 1978 zijn moderne uitrustingen zoals elektrische airconditioning en cruise control verkrijgbaar, vanaf 1979 ook een antiblokkeersysteem (ABS) en digitale motorelektronica. Datzelfde jaar worden alle motoren omgebouwd naar benzine-inspuiting.
In 1980 verschijnt het topmodel: de BMW 745i levert 185 kW (252 pk) en verhoogt de topsnelheid naar 227 km/h. Met de facelift van 1982 komen er een gewijzigde voorzijde, die nu nog aerodynamischer is, een viertraps automatische transmissie en een aangepast onderstel. Binnen negen jaar verlaten meer dan 270.000 exemplaren van dit zeer succesvolle model de fabriek en zetten de zegetocht van de moderne topklasse sedans van BMW voort.
Bouwjaren: 1977–1986
Motoren: 2,5–3,4 liter (110–185 kW, 150–252 pk), 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.860 mm/1.800 mm/1.430 mm
DE TWEEDE GENERATIE BMW 7 SERIE.

(BMW E32)
Kenmerkend voor het tweede model van de BMW 7 Serie, ontworpen onder leiding van Claus Luthe, zijn een harmonieus lijnenspel en dynamische, zelfbewuste stijlelementen. Bijvoorbeeld de brede nierengrille aan de voorkant of de imposante achterzijde, waarin L-vormige achterlichten de uitstraling extra versterken. De BMW 7 Serie beschikt nu standaard over ABS en optioneel over Park Distance Control en dubbele beglazing, wat zorgt voor een beduidend lager geluidsniveau en condensvrije ruiten.
Vanaf 1987 is de topklasse sedan verkrijgbaar met een 5,0-liter V12-cilindermotor, die 220 kW (300 pk) levert. De motor is in de Duitse automobielindustrie de eerste in zijn soort na 1945. De BMW 7 Serie is nu ook leverbaar als verlengde variant, voor maximaal comfort achterin. Vanaf 1989 tilt de nieuwe uitrustingslijn High-Line de luxe naar een hoger niveau met details als een koelkast of telefoon aan boord.
Voor het eerst is vanaf 1991 in een productiemodel xenonverlichting verkrijgbaar, in 1992 volgt de grote modelupdate. Nu wordt het motorengamma aangevuld met twee 8-cilindermotoren met drie en vier liter cilinderinhoud. Tot 1994 worden er circa 310.000 exemplaren geproduceerd.
Bouwjaren: 1986–1994
Motoren: 3,0–5,0 liter (135–220 kW, 184–300 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.910–5.024 mm/1.845 mm/1.400–1.411 mm
DE DERDE GENERATIE BMW 7 SERIE.

(BMW E38)
Ook de nieuwe generatie BMW 7 Serie, die in 1994 naar de showrooms komt, weet te overtuigen met technische innovaties. Als eerste Europese auto ooit is hij leverbaar met een navigatiesysteem en sinds 1996 zijn zij-airbags voor bestuurder en voorpassagiers standaard; hoofdairbags beschermen de passagiers sinds 1997. Het design is breder en sportiever, maar ook eleganter.
Als eerste BMW 7 Serie is hij ook leverbaar als diesel, de 6-cilindermotor levert met behulp van de Common-Rail technologie 135 kW (184 pk). Sinds 1996 maakt een 6-cilinder dieselmotor met 2,5 liter cilinderinhoud en 105 kW (143 pk) het aanbod aan dieselmotoren aan de onderkant compleet en in 1999 bereikt de sedan van topniveau een nieuwe mijlpaal met een V8-dieselmotor en een vermogen van 180 kW (245 pk): het is in die tijd de meest krachtige dieselauto.
De BMW 750i/750iL gaat op kop met zijn performance: de motor genereert met twaalf cilinders 240 kW (326 pk) uit 5,4 liter cilinderinhoud. Met de modelupdate van 1998 wordt het model uitgerust met dynamischere koplampen en achterlichten, nieuw vormgegeven dorpelverbreders en een iets bredere nierengrille. Het motorengamma wordt herzien, de motoren worden efficiënter en tegelijkertijd krachtiger. Vanaf 2000 is er een variant in de BMW 7 Serie met nieuwe motorentechnologie: de BMW 750hL, waarvan een klein aantal wordt geproduceerd, verbrandt waterstof. Behalve de normale lange versie worden onder de noemer L7 zo’n 900 modellen geproduceerd die in totaal 39 centimeter langer zijn dan de standaarduitvoering. Van de BMW 7 Serie (E38) worden 327.000 exemplaren gemaakt.
Bouwjaren: 1994–2001
Motoren: 2,5–5,4 liter (105–240 kW, 143–326 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.984–5.374 mm/1.862 mm/1.425–1.435 mm
DE VIERDE GENERATIE BMW 7 SERIE.

(BMW E65, E66, E67 and E68)
De in 2001 op de IAA geïntroduceerde nieuwe BMW 7 Serie (E65) is in elk opzicht een compleet nieuwe auto. Het design van het het team van Chris Bangle heeft kenmerkende accenten zoals de helemaal opnieuw vormgegeven koplampen en de karakteristiek afstekende bagageklep. Vanbinnen staat de bestuurder een nooit eerder vertoond bedieningsconcept te wachten in de vorm van het iDrive systeem. Het aantal bedieningselementen neemt af. In plaats daarvan zijn de circa 700 functies van de uitgebreide en veelzijdige systemen te bedienen via één knop, die kan worden gedraaid, in acht richtingen geduwd en ingedrukt. De boordcomputer is gebaseerd op informatie van internet. Een andere nieuwe functie beleeft ook zijn wereldpremière: een 6-traps automatische transmissie met een transmissiehendel aan het stuur. De krachtigste motor levert nu 327 kW (445 pk), die de 12-cilinder motor genereert uit zes liter cilinderinhoud.
Vanaf 2003 is der BMW 7 Serie leverbaar met adaptieve bochtverlichting, in 2005 komt de grote facelift. Visueel is de achterzijde breder, de nierengrille groter en bi-xenon koplampen zijn nu standaard. Ook krijgen ze een veel dynamischer design. Het iDrive systeem wordt verbeterd en is nu efficiënter in de bediening. Bovendien komen daar in de herfst van 2005 een grootlichtassistent bij, net als de nachtzichtassistent BMW Night Vision, die de veiligheid in het donker verbetert.
Achter de verschillende typeaanduidingen gaan behalve de Sedan (E65) de verlengde versie met een 14 centimeter langere wielbasis (E66), een extra beveiligde uitvoering (E67) en de versie met waterstofaandrijving (E68) verscholen.
Bouwjaren: 2001–2008
Motoren: 3,0–6,0 liter (160–327 kW, 218–445 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.039–5.179 mm/1.902 mm/1.491 mm
DE VIJFDE GENERATIE BMW 7 SERIE.

(BMW F01/F02)
Bij zijn introductie in München wordt de BMW 7 Serie (F01) de nieuwe norm voor de combinatie van fantastische rijdynamiek, opvallende uitstraling en uitzonderlijk reiscomfort. Het elegante en sportieve design komt tot uiting in de lange motorkap, de lage daklijn en de dynamische proporties. Een chromen rand loopt over de volledige achterzijde en accentueert samen met de achterlichten de breedte van de auto.
In het interieur maken exclusieve, hoogwaardig afgewerkte materialen en een overvloed aan moderne assistentiesystemen indruk, waaronder de cruise control met afstandsregeling, de Side Collision Warning en het Head Up-Display. Extra veiligheid ontstaat dankzij camera’s die onder andere zicht naar achteren of Surround View mogelijk maken. Die laatste functie biedt een beeld van de auto van bovenaf, waarmee een optimaal overzicht gegarandeerd is.
Diesel- en benzinemotoren zorgen voor sportieve prestaties, waaronder motoren met dubbele turbocompressoren en de BMW 760i met een V12-cilinder motor die 400 kW (544 pk) levert. En voor het eerst is er in een BMW 7 Serie een hybride aandrijving verkrijgbaar. Voor de kenmerkende BMW rijdynamiek zijn optionele vierwielaandrijving, de rolstabilisatie Adaptive Drive en de elektronische dempercontrole (EDC) toegevoegd – voor veilig en nauwkeurig rijden.
De modelupdate van 2012 brengt een nieuw centraal display met een 3D look, bijgewerkte assistentiesystemen zoals de LED grootlichtassistent en herziene, efficiëntere motoren.
Bouwjaren: 2008–2015
Motoren: 3,0–6,0 liter (180–400 kW, 245–544 pk), 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.072–5.212 mm/1.902 mm/1.479 mm
DE ZESDE GENERATIE BMW 7 SERIE.

(BMW G11/G12)
De BMW 7 Serie (G11), geproduceerd vanaf 2015, brengt de beste dynamiek en precisie samen met een buitengewone uitstraling en exclusieve luxe. Dat is meteen te zien aan de bijzondere carrosseriekleuren met glinsterende effecten, maar ook aan het markante design van bijvoorbeeld de achterzijde. Smalle LED lichten die met elkaar zijn verbonden door een smalle lichtrand, zorgen voor een zelfverzekerde uitstraling, die nog wordt versterkt door de ver naar buiten geplaatste uitlaatuiteinden met trapeziumvormige contouren. De carrosserie is gemaakt van een combinatie van met koolstofvezel versterkte kunststof (CFRP), staal en aluminium, waardoor het gewicht laag blijft. In de lange versie (G12) is een panoramadak verkrijgbaar, dat dankzij de schuif- en kantelfunctie voor veel lucht zorgt. Als Sky Lounge kan het bovendien kleurstellingen weergeven die perfect in harmonie zijn met de lichtaccenten op de B-stijlen. En als de bestuurder in de buurt komt, begroet de BMW 7 Serie hem met de ‘Welcome & Goodbye’ lichteffecten.
Exclusieve, hoogwaardig afgewerkte materialen zorgen voor individualisering, bijvoorbeeld met de lederen bekleding Nappa inclusief stiksel in Cognac, of de aanpasbare interieurlijsten en de hemelbekleding. Het Entertainment System achterin is voorzien van HD-touchscreens. In de Executive Lounge variant genieten passagiers achterin van optimaal zitcomfort dankzij de comfortabele stoelen inclusief massagefunctie met vele instellingen. Achter de voorpassagier hebben zij perfect zicht rondom en de voetensteun is bevestigd aan de passagiersstoel.
De BMW Personal Assistant heeft dankzij de geïntegreerde SIM kaart onbeperkte mobiele toegang tot apps en services, waaronder de altijd geüpdatete Connected Navigation en de mogelijkheid tot Remote Software Upgrades. BMW Connected maakt naadloos verbinding tussen smartphone en auto. Het deels automatisch wegrijden vanuit stilstand geeft de bestuurder controle over de auto, zonder erin te zitten: vanuit vooruit ingeparkeerde toestand in een vak of garage rijdt de BMW 7 Serie zelfstandig weg, onder toezicht van de bestuurder.
Bij de facelift in 2019 krijgt de auto een nieuwe, veel grotere nierengrille die samen met de aangepaste koplampen de breedte van de imposante luxe sedan benadrukt.
Bouwjaren: 2015–nu
Motoren: 2,0–6,6 liter (183–448 kW, 249–610 pk), 4-, 6-, 8- & 12-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 5.098–5.260 mm/1.902 mm/1.467–1.479 mm
DE ZEVENDE GENERATIE BMW 7 SERIE.

(BMW G70)
Sinds 2022 combineert de BMW 7 Serie (G70) als het nieuwe gezicht van de luxeklasse pure elegantie met uitstekende rijeigenschappen en entertainment voor alle zintuigen.
Aan de buitenkant vestigen de iconische voorzijde en de monolitische vormtaal de aandacht op zich. De verlichte omlijsting van de nierengrille en de slanke LED koplampen zorgen al bij de eerste blik voor elegantie en zijn naar wens ook leverbaar als bijzonder hoogwaardige BMW kristalkoplampen ‘Iconic Glow’ met verlichte Swarovski elementen. In combinatie met de indrukwekkende verlichting van Great Entrance Moments ontstaat zo uitzonderlijke uitstraling met een exclusieve persoonlijkheid.
In het interieur zorgen hoogwaardige materialen zoals leder Merino, Kashmir wol en Swarovski kristallen voor een luxueuze ambiance. In combinatie met moderne, ergonomisch op de bestuurder afgestemde technologie ontstaat zo een indrukwekkend samenspel tussen elegantie, comfort en innovatie. Het multifunctionele bedieningselement van de BMW Interaction Bar vormt met zijn verfijnde uitstraling bijvoorbeeld een fascinerend accent en verbindt visuele en haptische bedieningselementen. Samen met het hoge-resolutie 14,9 inch BMW Curved Display ontstaat zo een unieke multimedia cockpit.
In de nieuwe BMW i7 is de rijbeleving echter niet voorbehouden aan de bestuurder. Ook de passagiers genieten van optimaal comfort. Het optionele 31,3 inch grote BMW Theatre Screen zorgt voor een grootse bioscoopbeleving. Samen met het heldere geluid en de 4D audio van het optionele Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System ontstaat achterin een unieke beleving waarmee oren en ogen op reis gaan.
De sedan uit de luxeklasse is sinds 2022 voor het eerst leverbaar als volledig elektrische BMW i7. Dankzij een vermogen van 400 kW (544 pk) en een volledig elektrische actieradius van meer dan 600 km geniet u van maximale dynamiek en flexibele, lokaal emissievrije mobiliteit. Het speciaal door Hans Zimmer gecomponeerde BMW IconicSounds Electric zorgt bij iedere rijmodus voor een passende audiobegeleiding, die de rijbeleving nog intenser en indrukwekkender maakt.
Productieperiode: 2022 – heden
Motoren: 2 elektromotoren (400 kW, 544 pk)
Lengte/breedte/hoogte: 5.391 mm/1.950 mm/1.544 mm
Brandstofverbruik en CO₂ emissie.
Kijk voor het gemiddelde brandstofverbruik, het gemiddelde stroomverbruik en de gemiddelde CO₂ emissie op de pagina met technische gegevens van het desbetreffende model, in de BMW Configurator op deze website of in de brochure. Of raadpleeg uw BMW dealer, die is u graag van dienst.