DE BMW 3 SERIE IN EEN OOGOPSLAG.

Sportief, betrouwbaar en succesvol: al 40 jaar lang staat de BMW 3 Serie als geen ander voor dynamisch rijplezier. Dat emotie en rijplezier ook in de middenklasse zijn te vinden, heeft de BMW 3 Serie niet in de laatste plaats te danken aan toenmalig hoofd van design bij BMW, Paul Bracq. Met de BMW E21 legt hij in de jaren 70 de markante basis voor een ongekend succesverhaal. Tot op de dag van vandaag is het succes van de BMW 3 Serie een van de redenen dat BMW de leidende fabrikant is voor premium auto’s.

Tot nu toe zeven generaties lang is de BMW 3 Serie continu verder verbeterd en verfijnd tot een auto die sportiviteit in de middenklasse als geen ander vertegenwoordigt. Daarbij werd niet alleen gelet op design, dynamiek en individualiteit, maar ook op de motoren. Diepgaand onderzoek heeft de motoren van de BMW 3 Serie steeds zuiniger en emissiearmer gemaakt.

Van de klassieke Sedan en de als Touring aangeduide stationwagen tot de Coupé, Cabrio en driedeurs Compact werd de BMW 3 Serie tot een geliefde auto voor alle leeftijdsgroepen. Met een geslaagde balans tussen wendbaarheid, functionaliteit en veiligheid zijn alle modellen van de BMW 3 Serie nog altijd populair. De veelzijdigheid van de auto fascineert zowel klanten als de pers, wat zich uit in talrijke onderscheidingen. Een van de redenen daarvoor is met zekerheid het consequent sportieve karakter van de BMW 3 Serie, dat zich bij iedere nieuwe generatie nog verder heeft verfijnd.

Lees meer

5 HIGHLIGHTS VAN DE BMW 3 SERIE.

  • 01 Ongeëvenaarde rijdynamiek
  • 02 Scherp design vervult de wens van puur rijplezier
  • 03 Uitzonderlijk voertuigconcept
  • 04 Veel ruimte voor een actieve levensstijl
  • 05 Connectiviteit op het hoogste niveau
BMW 3 Serie BMW 3 Serie Sedan G20 vooraanzicht in de bergen

DE HISTORIE VAN DE BMW 3 SERIE IN EEN OOGOPSLAG.

Stap in! We nemen u mee op reis door de tijd en stellen u voor aan alle modellen van de BMW 3 Serie – van de charmante BMW E21 tot de innovatieve BMW G20/G21, de nieuwste toevoeging aan een serie met rijke historie. Geniet van een halve eeuw BMW historie in een oogopslag.

Lees meer

DE HISTORIE VAN DE BMW 3 SERIE IN EEN OOGOPSLAG.

DE EERSTE GENERATIE.

BMW 3 Serie BMW 3 Serie Sedan E21 eerste generatie driekwart vooraanzicht op de weg

(BMW E21)

Zijn sportieve uiterlijk heeft de BMW E21 te danken aan ontwerper Paul Bracq. Vooral de karakteristieke dubbele nierengrille en de ronde koplampen geven de BMW charme en laten het ontwerp tot leven komen. Met 1,36 miljoen afgeleverde exemplaren werd de BMW E21 een van de meest geliefde sportsedans van de jaren 70. Met een naar de bestuurder gerichte cockpit, een dubbele knik in de C-stijl en de markante achterzijde valt de BMW E21 in de smaak bij de sportief georiënteerde kopers.

Productieperiode: 1975 – 1983
Motoren: 1,6 – 2,3 liter (55 – 105 kW, 75 – 143 pk), 4- & 6-cilinders
Lengte/breedte/hoogte: 4.355 mm/1.610 mm/1.380 mm
 

DE TWEEDE GENERATIE.

BMW 3 Serie BMW 3 Serie Sedan E30 tweede generatie driekwart vooraanzicht

(BMW E30)

De kenmerkende dubbele koplampen zijn bij de BMW E30 standaarduitrusting geworden. Ook zijn er nu een Cabrio en een vierdeursuitvoering. Liefst 2,34 miljoen verkochte exemplaren bevestigen het immense succes van de nieuwe BMW 3 Serie. Geen wonder dat het modellenaanbod van de BMW E30 zich uitbreidt: behalve de twee- en vierdeursmodellen produceert BMW voor het eerst een stationwagenvariant van het model – de eerste stationwagen van BMW überhaupt. Ook een cabriolet met een volledig inklapbaar dak voegt zich bij de 3 Serie familie. In 1985 rolt met de BMW 325ix de eerste BMW met vierwielaandrijving van de band. In totaal produceren de fabrieken in München en Regensburg in totaal 2,34 miljoen exemplaren van de BMW E30.

Productieperiode 1982 – 1994
Motoren: 1,6 – 3,2 liter (55 – 175 kW, 75 – 238 pk), 4- & 6-cilinders
Lengte/breedte/hoogte: max. 4.360 mm/1.680 mm/1.380 mm
 

DE DERDE GENERATIE.

BMW 3 Serie BMW 3 Serie Sedan E36 derde generatie driekwart vooraanzicht

(BMW E36)

De sterk hellende A- en C-stijlen van de BMW E36 worden in de jaren 90 een toonbeeld van temperament en dynamiek. Met zijn verlengde en iets onder een hoek geplaatste voorzijde verbetert de derde generatie BMW 3 Serie niet alleen het interieurcomfort, maar biedt hij ook een betere bescherming bij botsingen. De nieuwe Compact versie draagt verder bij aan het baanbrekende succes van de BMW E36. Bij deze nieuwe driedeursuitvoering is de achterzijde 20 cm ingekort. Voor het eerst in de Serie wordt de tweedeurs sedan van het voorgaande model opgevolgd door een echte Coupé, die lager en breder is dan de Sedan.

Productieperiode: 1990 – 2000
Motoren: 1,6 – 3,2 liter (60 – 245 kW, 81 – 333 pk), 4- & 6-cilinders
Lengte/breedte/hoogte: max. 4.433 mm/1.710 mm/1.393 mm
 

DE VIERDE GENERATIE.

BMW 3 Serie BMW 3 Serie Sedan E46 vierde generatie driekwart vooraanzicht

(BMW E46)

De gebogen daklijn van de BMW E46 zorgt voor meer hoofdruimte en de Coupé, Cabrio en Compact krijgen onderscheidende designelementen voor een individuele designtaal. Behalve nog meer sportiviteit en dynamiek biedt de BMW E46 ook meer veiligheid: ABS, het door BMW ontwikkelde Cornering Brake Control en zes airbags behoren tot de standaarduitrusting van de vierde generatie BMW 3 Serie. De Compact versie scoort ook met een volledig nieuwe generatie aandrijving: de Otto motoren met variabele kleptiming (Valvetronic) verbruiken tot tien procent minder brandstof dan het voorgaande model.

Productieperiode: 1998 – 2007
Motoren: 1,6 – 4,0 liter (77 – 265 kW, 105 – 360 pk), 4- & 6-cilinders
Lengte/breedte/hoogte: max. 4.492 mm/1.780 mm/1.434 mm
 

DE VIJFDE GENERATIE.

BMW 3 Serie BMW 3 Serie Sedan E90 BMW 3 Serie Cabrio E39 vijfde generatie vooraanzicht op de weg

(BMW E90, BMW E91, BMW E92, BMW E93)

In de lente van 2005 wordt de BMW E90 gepresenteerd op de Autosalon van Genève. Korte tijd later wordt de vijfde generatie van de succesvolle BMW 3 Serie al uitgeroepen tot World Car of the Year. De BMW E90 Sedan en de BMW E91 Touring onderscheiden zich visueel nog meer dan hun voorgangers van de Coupé (BMW E92) en Cabriolet (BMW E93). De BMW E90 is vijf centimeter langer dan de E46 en oogt volwassener zonder zijn sportieve eigenschappen te verliezen. Voor het eerst vindt het bekende bedieningssysteem van de grotere modellen, iDrive, zijn weg naar de BMW 3 Serie. Navigatie, infotainment en de essentiële voertuigfuncties zijn nu te bedienen via een joystick.

Productieperiode: 2005 – 2013
Motoren: 1,6 – 4,0 liter (90 – 309 kW, 122 – 420 pk), 4-, 6- & 8-cilinders
Lengte/breedte/hoogte: max. 4.580mm/1.817 mm/1.421 mm
 

DE ZESDE GENERATIE.

BMW 3 Serie BMW 3 Serie Sedan F30 zesde generatie driekwart vooraanzicht in sneeuw

(BMW F30, BMW F31, BMW F34)

Sportief, stijlvol en toekomstgericht: de presentatie van de BMW F30 op 14 oktober 2011 bij de BMW fabriek in München maakt duidelijk welke innovatieve wegen de Bayerische Motoren Werke voor de zesde generatie BMW 3 Serie heeft afgelegd. De opvallende verschijning van de BMW F30 is gebaseerd op het toen actuele BMW design. Zo ziet de BMW er sportiever en dynamischer uit dan ooit tevoren. Voor het eerst is dankzij BMW EfficientDynamics ook een motor met hybridetechnologie leverbaar en hebben de beproefde verbrandingsmotoren extreem lage verbruikswaarden. Voor dieselmodellen is een partikelfilter standaard geworden. De kenmerkende koplampen zijn een echte blikvanger en sluiten bij de BMW F30 nog meer aan op de karakteristieke BMW nierengrille. Een nieuwe toevoeging is de BMW 3 Serie Gran Turismo (F34). Vanaf deze generatie worden de Couoé en Cabrio van de BMW middenklasser als zelfstandige modellen onder de naam BMW 4 Serie verkocht.

Productieperiode: 2011-2019 (Limousine en Touring), GT vanaf 2013
Motoren: 1,5 – 3,0 liter (100 – 388 kW, 136 – 460 pk), 3-, 4- & 6-cilinders
Lengte/breedte/hoogte: max. 4.753 mm/1.877 mm/1.455 mm
 

DE ZEVENDE GENERATIE.

BMW 3 Serie BMW 3 Serie Limousine G20 zevende generatie driekwart zijaanzicht

(BMW G20, BMW G21)

Op de Mondial Paris Motor Shop presenteert BMW in de herfst van 2018 met de BMW G20 zijn visie op een moderne en temperamentvolle auto. Grotere afmetingen, verbeterde stroomlijn en gewichtsbesparende componenten van hoogwaardig aluminium maken de BMW G20 een waardige opvolger in de BMW 3 Serie familie. Er zijn nieuwe assistentiesystemen leverbaar die de BMW 3 Serie semi-autonoom laten rijden. Zelfs op het gebied van bediening zet de BMW G20 nieuwe standaarden – mede te danken aan de adaptieve stem- en gebarenbediening. Opnieuw is de BMW G20 op technologisch vlak zijn tijd vooruit. De zevende generatie BMW 3 Serie bereikt de perfecte symbiose tussen de hoogst mogelijke veiligheid, innovatieve bediening en sportief rijplezier. Sinds de zomer van 2019 zet de BMW 3 Serie Touring, intern aangeduid als de G21, de traditie van sportieve BMW stationwagens in de middenklasse voort. Voor het eerst is een BMW hybridemodel leverbaar als Touring: de BMW 330e heeft met een volledig opgeladen batterij een elektrische actieradius van tot 65 km.

Productieperiode: vanaf 2019
Motoren: momenteel 2,0 – 3,0 liter (85 – 275 kW, 116 – 374 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: max. 4.709mm/1.827mm/1.440 mm
 

BMW 3 Serie BMW E90 F30 stilstaand voor BMW dealer

BMW PREMIUM SELECTION.

BMW 3 Serie BMW 3 Serie Sedan G20 zevende generatie driekwart vooraanzicht

BMW 3 SERIE SEDAN.

BMW 3 Serie BMW 3 Serie Touring G21 zevende generatie zijaanzicht

BMW 3 SERIE TOURING.

Brandstofverbruik en CO₂ emissie.

  • Het gemiddelde brandstofverbruik van de BMW 3 Serie varieert tussen de 1,3 en 8,1 l/100 km en de gemiddelde CO₂ emissie varieert tussen de 30 en 185 g/km. Data op basis van peildatum 01-10-2020.

    Meer informatie over de voorgeschreven procedure voor het vaststellen van de brandstof- en stroomverbruikswaarden, alsmede van de CO₂ emissie, vindt u op de pagina met technische gegevens van het desbetreffende model, in de BMW Configurator op deze website of in de brochure. Of raadpleeg uw BMW Dealer, hij is u graag van dienst.