RE:THINK, RE:DUCE, RE:USE, RE:CYCLE.
Deze basisprincipes van een circulaire economie passen wij toe om natuurlijke grondstoffen te besparen en materialen voor een lange termijn en met hoge kwaliteit in de kringloop te houden. Zo gebruiken we secundaire grondstoffen voor nieuwe onderdelen. We houden al bij het designproces en bij de productontwikkeling rekening met de recycling van de onderdelen.
Het aandeel secundaire grondstoffen voor de nieuwe BMW i5 is op het moment van de productiestart in 2023 ca. 21%. De waarde is berekend op basis van zowel specifieke gegevens van leveranciers als algemene waarden in de sector en is inclusief restmateriaal van productie.
SECUNDAIRE MATERIALEN ZIJN TE VINDEN IN UITEENLOPENDE DELEN VAN DE BMW i5:
- Hoogvoltage-accu: ca. 10% (daarvan bijvoorbeeld ca. 50% gerecycled nikkel)
- Aluminium onderdelen zoals wielophanging, dakdragers en de behuizing van de accu: tot 50%
- Kunststof in de vloerbedekking: ca. 50% gerecyclede polyamide (Econyl uit o.a. visnetten)
Het gebruik van secundaire materialen levert – afhankelijk van het materiaal – een grote bijdrage aan het reduceren van de CO₂e voetafdruk. Zo wordt bij de productie van bepaalde onderdelen van secundair aluminium minstens 20% CO₂ bespaard.
RECYCLEBAARHEID VAN DE BMW i5.
In overeenstemming met de wettelijke vereisten is 85% van de materialen voor de nieuwe BMW i5 recyclebaar en is de auto als geheel tot 95% recyclebaar. Bovendien bieden wij momenteel, in overeenstemming met de geldende regelgeving, bij meer dan 2.800 inzamelpunten in 30 landen de retournering en recycling van gebruikte modellen aan.
DE CO₂ VOETAFDRUK VAN DE BMW i5.
Meer informatie en het milieubalansonderzoek van uw BMW i5 eDrive40 vindt u hier: