BMW M modellen BMW M modellen rijdend op circuit

DE HISTORIE VAN DE BMW M MODELLEN.

Passie voor autosport, exclusiviteit en perfectie – ga met ons mee op reis langs bijna 50 jaar BMW M modellen! We laten u kennismaken met modellen van de legendarische BMW M1 en M3 tot de huidige BMW M8. Ontdek uitzonderlijke prestaties en de mogelijkheid om modellen te personaliseren met BMW Individual en BMW M Performance Parts.

Lees meer

DE HISTORIE VAN DE BMW M MODELLEN.

DE BMW M1 (E26).

BMW M modellen BMW M1 E26 driekwart vooraanzicht stilstaand

Het eerste door het toenmalige BMW Motorsport GmbH ontwikkelde model werd in de jaren ’70 met zijn tijdloze wigvorm met applaus ontvangen. De door designlegende Giorgio Giugiaro getekende vorm is gebaseerd op de BMW Turbo, een designstudie uit 1972, van BMW ontwerper Paul Bracq. De smalle nieren, de klapkoplampen en de heldere lijnen combineren esthetiek en dynamiek. De prestaties zijn net zo legendarisch: tot 1983 is het de snelste productieauto van Duitsland. De sportauto met middenmotor bereikt een topsnelheid van ruim 260 km/h en is het begin van de traditie van M modellen voor de straat.

Van 1979 tot 1981 worden slechts 460 exemplaren gebouwd – alle met de hand. Wie het geluk heeft om met een BMW M1 te rijden, heeft het over de uitzonderlijke rijstijl, flexibele bochtendynamiek en hoogtoerige 3,5 litermotor.

Productieperiode: 1978 – 1981

Motoren: 3,5 liter (204 kW, 277 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.359 mm/1.824 mm/1.138 mm

BMW 1 SERIE M COUPÉ (E82).

BMW M Modellen BMW 1 Serie M Coupé E82 driekwart vooraanzicht rijdend

De BMW 1 Serie overtuigt al sinds 2004 als compacte auto met sportiviteit en uitstekende handling en op dat vlak legde de BMW 1 Serie M Coupé bij zijn komst in 2011 de lat nog hoger. Voorzien van twee turbocompressoren levert de 6-cilinder-in-lijn motor een maximaal vermogen van 250 kW (340 pk). In combinatie met de korte wielbasis en de grotere spoorbreedte ten opzichte van de gewone BMW 1 Serie, biedt de BMW 1 Serie M Coupé een buitengewoon dynamische rijbeleving. Tot 2012 zijn meer dan 6.300 exemplaren gebouwd. Drie jaar later verschijnt de BMW M2, die het concept van een compacte auto met de beste eigenschappen van een sportauto blijft combineren.

Productieperiode: 2011 – 2012

Motoren: 3,0 liter (250 kW, 340 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.380 mm/1.803 mm/1.420 mm

DE BMW M2 (F87).

BMW M modellen BMW M2 F87 zijaanzicht rijdend

Als opvolger van de BMW 1 Serie M Coupé bundelt de BMW M2 sinds 2015 dynamiek en kracht binnen compacte buitenmaten, net als nog vroegere voorgangers BMW 2002 Turbo en de BMW M3 (E30).

Het onderscheidende, zelfverzekerde exterieur van de BMW M2, met zijn brede achterspatborden en grote luchtinlaten in de voorbumper, sluit daar perfect op aan. De 6-cilinder turbobenzinemotor heeft een indrukwekkend koppel en vermogen, dat via een optionele, automatische transmissie met dubbele koppeling op de weg wordt overgebracht. De BMW M2 Competition, die nog eens 30 kW (40 pk) krachtiger is, nam het stokje in 2018 over en wordt slechts overtroffen door de BMW M2 CS (Club Sport). Daarvan zijn er slechts 2.200 exemplaren gebouwd. De BMW M2 CS heeft een motor die 331 kW (450 pk) levert. Bij iedere versie zorgt het M onderstel voor een scherpe handling, nauwkeurige controle en rijplezier.

Productieperiode BMW M2: 2015 – 2018, M2 Competition: 2018 – 2020, M2 CS: 2020

Motoren: 3,0 liter (272 – 331 kW, 370 – 450 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.461 – 4.468 mm / 1.854 – 1.871 mm / 1.410 – 1.414 mm

DE BMW M3 (E30/2S, E30/2SC, E36/2S, E36/2CS, E36/4S, E46/2S, E46/2CS, E90/92/93, F80, G80).

BMW M modellen BMW M3 G80 vooraanzicht rijdend

Oorspronkelijk is de BMW M3 als de straatversie van een Group A raceauto. De vraag was echter zo overweldigend dat er veel meer zijn verkocht dan de 5.000 exemplaren die nodig waren voor Group A goedkeuring. De extreme dynamiek is direct zichtbaar aan het exterieur: van de brede wielkuipen en iconische achterspoiler tot de specifiek ontworpen C-stijl. Ook onderhuids zijn veel componenten te vinden die zich in de autosport hebben bewezen: inwendig geventileerde remschrijven, sporttransmissie met de eerste versnelling linksonder en de 2,3 liter 4-cilinder benzinemotor met 143 kW (200 pk).

Terwijl de raceversie van overwinning naar overwinning reed, overtrof de BMW M3 alle verkoopverwachtingen: meer dan 18.000 exemplaren, inclusief de cabrioversie, vonden een eigenaar. Ook de herziene, 154 kW (220 pk) sterke Evolution versie en de BMW M3 Sport Evolution met 2,5 liter motorinhoud en 166 kW (238 pk) waren succesvol.

In 1992 wordt de tweede generatie BMW M3 (E36) geïntroduceerd om het succesverhaal voort te zetten. Deze BMW M3 is duidelijk volwassener. Ten opzichte van het reguliere model zijn er slechts een paar visuele wijzigingen, zoals de aerodynamisch geoptimaliseerde M buitenspiegels. Onderhuids zijn er echter radicale veranderingen: de 6-cilinder-in-lijn benzinemotor met 210 kW (286 pk) en variabele bovenliggende nokkenassen (VANOS systeem) zorgt voor een adembenemende acceleratie. In 1995 wordt het model geüpdatet, waarna hij niet alleen 200 cm3 meer motorinhoud heeft, maar ook een hoger vermogen van 236 kW (321 pk).

Bij de eeuwwisseling verschijnt de derde generatie van de BMW M3 (E46), een jaar later gevolgd door de BMW M3 Cabrio. Ze zetten het fundamentele concept van de BMW M3 voort en combineren een zo laag mogelijk gewicht met zo veel mogelijk rijdynamiek. De M genen zijn duidelijk merkbaar in de 252 kW (343 pk) sterke motor. Het exterieur van de Coupé en Cabrio verschilt van het standaardmodel van de 3 Serie door een grotere spoorbreedte, de kieuwen in de voorschermen en de ‘powerdome’ op de motorkap.

De BMW M3 modellen die tussen 2007 en 2013 worden geproduceerd, zijn voorzien van een aantal nieuwe uitrustingen. Net als bij de gewone 3 Serie zijn er drie carrosserievarianten: Sedan (E90), Coupé (E92) en Cabrio (E93). Voor het eerst heeft de BMW M3 een V8 motor. De 4,0 liter levert een vermogen van 309 kW (420 pk) en gaat tot 8.300 t/min – de meest hoogtoerige BMW productiemotor ooit! Met het optionele M Driver’s Pack bereikt de auto een topsnelheid van 280 km/h.

Vanaf 2014 vertrouwt de vijfde generatie van de BMW M3 (F80) weer op een 6-cilinder-in-lijn benzinemotor, die voor het eerst voor een BMW M3 is voorzien van turbocompressoren. De motor levert zijn maximale koppel al bij 1.850 t/min, wat onder alle omstandigheden zorgt voor een snelle acceleratie. De 317 kW (432 pk) sterke BMW M3 Sedan is de enige carrosserievorm – de gerelateerde Coupé en Cabrio heten nu BMW M4. De bredere wielkuipen, de M buitenspiegels en het donkere M Carbondak laten ook aan de buitenwereld zien dat deze BMW beschikt over uitzonderlijke handling en rijdynamiek. In 2016 wordt de BMW M3 Competition geïntroduceerd, met een 331 kW (450 pk) sterke motor en standaard een Adaptief M Onderstel.

In 2018 werd slechts drie maanden lang de BMW M3 CS geproduceerd, met een nog eens 10 pk sterkere motor, die daarmee 338 kW (460 pk) levert.

Sinds 2021 is de BMW M3 (G80) leverbaar, met een radicaal ander uiterlijk dan de standaard sedan dankzij de grote, verticale nierengrille. Hij blijft net zoals zijn voorgangers sportiviteit, dynamiek en praktisch gebruiksgemak combineren. De sportsedan is leverbaar met een handgeschakelde zesversnellingsbak en een 480 kW (510 pk) sterke motor. Ook is er de BMW M3 Competition met 375 kW (510 pk). De 8-traps M Steptronic transmissie met Drivelogic maakt zeer snelle schakelacties mogelijk voor maximale rijdynamiek, gecombineerd met het nauwkeurig afgestelde M onderstel.

Productieperiode BMW M3: 1986 – heden

Motoren: 2,3 – 3,0 liter (143 – 375 kW, 200 – 510 pk), 4-, 6- en 8-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.346 – 4.794 mm / 1.680 – 1.887 mm / 1.370 – 1.431 mm

DE BMW M4 (F82, F83, G82).

BMW M modellen BMW M4 G82 driekwart zijaanzicht

De BMW 4 Serie vervangt de 3 Serie Coupé en markeert een duidelijk keerpunt in design. Het vanaf het begin als coupé ontworpen model onderscheidt zich nadrukkelijk van de BMW 3 Serie, met zijn lagere daklijn, langere motorkap en kortere overhangen. Alles zorgt voor een expressievere, krachtigere uitstraling. Dat geldt ook voor de BMW M4 Coupé en M4 Coupé Competition (2016 – 2020) met 331 kW (450 pk) en de 2017 en 2018 M4 Coupé CS met 338 kW (460 pk). De M4 was ook leverbaar als GTS Coupé (2017 – 2018) met 368 kW (500 pk). De M4 Cabrio en de M4 Competition Cabrio zorgen voor wat frisse lucht. Alle modellen zijn voorzien van een 3,0 liter 6-cilinder benzinemotor met Twin Scroll turbocompressor.

De aanzienlijk langere en bredere tweede generatie heeft duidelijke visuele accenten, zoals de verticale en voorwaarts gerichte dubbele nierengrille. Bij de BMW M4 levert de 3,0 liter 6-cilinder benzinemotor 353 kW (480 pk) (hangeschakelde transmissie) of 375 kW (510 pk) (8-traps automatische transmissie). Met het optionele M Driver’s Pack bereikt hij een topsnelheid van 290 km/h. Dynamiek en wendbaarheid gaan samen met een uitgekiend en compromisloos design.

Productieperiode BMW M4: 2014 – heden

Motoren: 3,0 liter (317 – 375 kW, 431 – 510 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.671 – 4.794 mm / 1.870 – 1.887 mm / 1.383 – 1.394 mm

DE BMW M5 (E28S, E34S, E34/5S, E39S, E60, E61, F10, F90).

BMW M modellen BMW M5 F90 driekwart vooraanzicht rijdend

In visueel opzicht was de eerste BMW M5 (E28S) uit 1985 lastig te onderscheiden van de standaarduitvoering. De met de hand gebouwde BMW was echter voorzien van een geüpdatete BMW M1 motor en kon daarmee snelheden van meer dan 250 km/h bereiken. Met meer dan 2.200 geproduceerde exemplaren werd de basis gelegd voor het topmodel van een van de meest succesvolle sportsedans.

In 1988 werd het aanbod van de nieuwe BMW 5 Serie uitgebreid met een nieuwe M5 (E34S). Aanvankelijk levert deze 232 kW (315 pk), maar in 1992 wordt de motor voor de M5 specifiek ontwikkeld. Het vermogen stijgt naar 250 kW (340 pk) en de cilinderinhoud naar 3,8 liter. Als limited edition van minder dan 900 exemplaren is de BMW ook leverbaar als M5 Touring. Dankzij zijn vlekkeloze rijbeleving en zeer precieze besturing kan deze generatie M5 iedere situatie zelfverzekerd en bekwaam aan.

Van 1998 tot 2003 verovert de BMW M5 (E39S) de snelweg met een 8-cilindermotor met een inhoud van 5,0 liter en een vermogen van 294 kW (400 pk). In zijn tijd is hij het perfecte voorbeeld van een sportsedan – ideaal voor dagelijks gebruik, maar dankzij zijn prestaties en dynamiek doet hij ook niet onder voor bijna iedere sportauto.

Het opvolgende model (E60) verschijnt in 2005 in de showrooms, in 2007 gevolgd door de Touring versie (E61), waarmee het ook de laatste M5 is met deze carrosserievorm. Met een 373 kW (507 pk) sterke 10-cilindermotor bereikt deze BMW met het optionele M Driver’s Pack een topsnelheid van 305 km/h.

In 2011 voorziet BMW M GmbH de M5 (F10) voor het eerst van een Twin Turbo motor. Die levert 412 kW (560 pk) en is in zijn tijd het krachtigste BMW model. Twee jaar later is de eerste M5 Competition leverbaar, die met 423 kW (575 pk) nog iets krachtiger is. In 2014 volgt de speciale editie ‘30 Jahre M5’ met een 441 kW (600 pk) sterke 8-cilinder. Met een maximaal koppel dat beschikbaar is tussen 1.500 en 5.750 t/min levert hij onder alle omstandigheden een optimale acceleratie.

De huidige BMW M5 (F90) blijft sinds 2017 trouw aan de modellijn en combineert de typerende M sportiviteit met het comfort en de elegantie van de BMW 5 Serie Sedan. De motor van de vorige M5, de nieuwe M xDrive vierwielaandrijving en een 8-traps M Steptronic transmissie zorgen voor een krachtige acceleratie en de voor M GmbH typerende uitzonderlijke rijdynamiek. Dit wordt slechts overtroffen door de BMW M5 Competition in 2018, die 25 pk sterker is. Daarmee brengt hij 460 kW (625 pk) over op de weg. De slechts één jaar geproduceerde BMW M5 CS (Competition Sport) accelereert met 467 kW (635 pk) van 0 naar 100 km/h in slechts 3,0 seconden. Carbon onderdelen verlagen het gewicht van de extreem sportieve sedan, die op aanvraag een elektronisch begrensde topsnelheid heeft van 305 km/h.

Productieperiode BMW M5: 1985 – 1995, 1998 –2003, 2005 – heden

Motoren: 3,5 – 5,0 liter (302 kW, 410 pk), 6-, 8-, 10-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.620 – 4.966 mm / 1.700 – 1.903 mm / 1.400 – 1.512 mm

DE BMW M6 (E63, E64, F06, F12, F13).

BMW M modellen BMW M6 F13 driekwart vooraanzicht rijdend

De voorganger van de M6, de BMW M635CSi, dateert van 1984. Met zijn doorontwikkelde BMW M1 motor met 210 kW (286 pk) is de door Paul Bracq ontworpen coupé een van de snelste sportauto’s in zijn tijd.

Nadat de productie van de BMW 8 (E31) is beëindigd, komt BMW in 2005 weer met een luxueuze coupé op de markt. Ontworpen onder leiding van Chris Bangle heeft de BMW de typerende M Coupé kenmerken: een uitzonderlijk krachtige 10-cilindermotor met 373 kW (507 pk), een karakteristiek en zelfverzekerd design en een adaptief onderstel dat garant staat voor zowel precisie als rijdynamiek. Dat geldt voor de gesloten Coupé en de Cabrio.

De opvolger wordt geïntroduceerd in 2012. De motor heeft nu twee cilinders minder, maar is aanzienlijk krachtiger. De Twin Turbo V8 benzinemotor levert 412 kW (560 pk), of 423 kW (575 pk) in de M6 Competition. De motor van de Competition Coupé wordt halverwege 2015 doorontwikkeld en levert in combinatie met een 7-traps transmissie met dubbele koppeling 441 kW (600 pk). Met het optionele M Driver’s Pack bereikt de BMW M6 een topsnelheid van 305 km/h. Deze prestaties gelden zowel voor de Coupé, Cabrio als de in 2013 geïntroduceerde Gran Coupé.

Productieperiode BMW M6: 2005 – 2018

Motoren: 4,4 – 5,0 liter (373 – 441 kW, 507 – 600 pk), 8-, 10-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.871 – 4.898 mm / 1.855 – 1.899 mm / 1.372 – 1.377 mm

DE BMW M8 COMPETITION (F91, F92, F93).

BMW M modellen BMW M8 F92 driekwart achteraanzicht stilstaand

De BMW M8 Coupé werd al bijna dertig jaar geleden geïntroduceerd. Aan het begin van de jaren ’90 ontwikkelden de BMW ingenieurs een BMW M8 prototype met een V12 motor op basis van de E31 Coupé.

Toch duurde het tot 2019 voordat de eerste echte BMW M8 Competition Coupé (F92), Cabrio (F91) en Gran Coupé (F93) in de showrooms stonden. Met twee turbocompressoren levert de 8-cilinder een vermogen van 460 kW (625 pk), dat met het optionele M Driver’s Pack snelheden van ruim 300 km/h mogelijk maakt.

Zelfs als hij stilstaat biedt de BMW M8 duidelijk de perfecte combinatie van sportiviteit en luxe. De radicale lijnen zijn dynamisch en toch heel elegant. Details zoals de grille in zwart chroom en de hoogglans zwarte spiegelkappen benadrukken het sportieve karakter van de BMW. Dit wordt nog verder benadrukt door het standaard carbondak. Bovendien zorgt het Adaptieve M Onderstel, dat zich aanpast op de actuele rijomstandigheden en het BMW M xDrive ondersteunt, voor ongeëvenaarde rijdynamiek. Zowel als Coupé, Cabrio en vierdeurs Gran Coupé biedt de M8 in ieder opzicht superlatieven.

Productieperiode BMW M8 Competition: 2019 – heden

Motoren: 4,4 liter (460 kW, 625 pk), 8-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.867 – 5.098 mm / 1.907 – 1.948 mm / 1.353 – 1.420 mm

DE BMW X3 M COMPETITION (F97).

BMW M modellen BMW X3 M F97 driekwart vooraanzicht rijdend

In 2019 werd voor het eerst een M versie leverbaar van de BMW X3. Met zijn high-performance, extreem krachtige 6-cilinder Twin Turbo benzinemotor accelereert de BMW van 0 naar 100 km/h in slechts 4 seconden, na de facelift zelfs in slechts 3,8 seconden. M xDrive vierwielaandrijving met Actief M Sperdifferentieel zorgt ervoor dat de volle 353 kW (480 pk) altijd losgelaten kan worden – een fascinerende combinatie van X en M genen. Hetzelfde geldt voor de BMW X3 M Competition met 375 kW (510 pk).

De BMW X3 M toont zijn kracht ook van buiten. De horizontale schouderlijn verbindt de zelfverzekerde voorzijde met de opvallende achterzijde. De hoogglans zwarte nierengrille en de M grille-elementen met driedimensionale structuur aan de zijkant verwijzen naar de hoogwaardige technologie. Kijk ook eens naar de M Sportstoelen met uitzonderlijke zijdelingse ondersteuning, of de M interieurlijsten in carbon. De auto is altijd klaar om zijn kunnen te tonen, op ieder terrein.

Productieperiode BMW X3 M: 2019 – heden

Motoren: 3,0 liter (353 – 375 kW, 480 – 510 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.726 mm / 1.897 mm / 1.669 mm

DE BMW X4 M (F98).

BMW M modellen BMW X4 M F98 zijaanzicht stilstaand

Voor de tweede generatie van de BMW X4 uit 2019 werd een M model geïntroduceerd. Daarbij is de sportieve elegantie van het basismodel nog duidelijker aanwezig: de exclusieve designelementen van het optionele M Carbon exterieurpakket (na de facelift niet langer leverbaar als pakket, maar als individuele carboncomponenten), van de luchtinlaten in de bumper tot de spiegelkappen, benadrukken het atletische karakter van de SUV/Coupé crossover. De BMW deelt zijn technische specificaties en motoren met de BMW X3 M: de BMW X4 M beschikt over 353 kW (480 pk) en de X4 M Competition over 375 kW (510 pk). Sinds de facelift levert hij een enorm koppel van 650 Nm. Dankzij het optionele M Driver’s Pack bereiken de modellen topsnelheden van respectievelijk 280 en 285 km/h. De BMW X4 M combineert buitengewone prestaties en exclusiviteit met een expressief temperament.

Productieperiode BMW X4 M: 2019 – heden

Motoren: 3,0 liter (353 – 375 kW, 480 – 510 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.758 mm / 1.927 mm / 1.618 mm

DE BMW X5 M (E70, F85, F95).

BMW M modellen BMW X5 M F95 driekwart achteraanzicht stilstaand

De tweede generatie van de eerste sport SUV van BMW werd in 2009 aangepakt door BMW M GmbH, met als resultaat de eerste BMW X5 M (E70). Met twee turbocompressoren levert de 4,4 liter V8 benzinemotor, een van de meestgebruikte M motoren, 408 kW (555 pk). Samen met de X6 M is dit de eerste keer dat een BMW M model xDrive vierwielaandrijving heeft. De BMW heeft een subtiele uitstraling en de klassieke M rijdynamiek.

Dit wordt samen met de 4,4 liter Twin Turbo motor overgenomen door de opvolger (F85), die via de nieuwe 8-traps M transmissie 422 kW (575 pk) op de weg overbrengt. De verbeterde aerodynamica van de derde generatie BMW X5 doet de rest, samen met typerende M elementen zoals de luchtinlaten.

De volgende generatie van de BMW X5 (F95) combineert op meesterlijke wijze M en X genen, in de vorm van prestaties en rijdynamiek met luxueuze interieurs en comfort. De Twin Turbo 8-cilinder benzinemotor levert 441 kW (600 pk) voor de BMW X5 M en 460 kW (625 pk) voor de BMW X5 M Competition. Met het optionele M Driver’s Pack bereikt de SUV een topsnelheid van 290 km/h.

Productieperiode BMW X5 M: 2009 – 2013, 2015 – heden

Motoren: 4,4 liter (408 – 460 kW, 555 – 625 pk), 8-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.854 – 4.938 mm / 1.933 – 2.013 mm / 1.739 – 1.747 mm

DE BMW X6 M (E71, F86, F96).

BMW M modellen BMW X6 M F96 driekwart zijaanzicht stilstaand

In 2008 trekt de BMW X6 (E71) de aandacht als de eerste Coupé/SUV crossover van BMW. Een jaar later overtuigt de BMW X6 M iedereen die het beste van twee werelden wil: SUV en sportauto; ongeremde dominantie en buitengewone rijdynamiek. De combinatie van M xDrive en de 4,4 liter M Twin Turbo 8-cilinder benzinemotor (408 kW/555 pk) geeft de SUV een ongeëvenaarde wendbaarheid – ongeacht de ondergrond.

In 2015 staat de tweede generatie X6 M (F86) klaar om het stokje over te nemen, met de bekende 4,4 liter Twin Turbo motor van de M5 en X5 M, met een vermogen van 423 kW (575 pk). Met het optionele M Driver’s Pack combineert de BMW het coupéachtige silhouet met grote luchtinlaten en bereikt hij de 280 km/h.

De modelwissel in 2019 brengt de X6 M Competition (F96). Die brengt zijn formidabele vermogen van 460 kW (625 pk) met M xDrive met Actief M Sperdifferentieel op de weg en combineert de voordelen van achter- en vierwielaandrijving. Exclusieve M highlights, zoals de zwarte grille of de M nieren met geïntegreerd M logo, benadrukken het kenmerkende uiterlijk nog verder. De BMW X6 M combineert luxe met superioriteit en extreme sportiviteit – een buitengewone combinatie!

Productieperiode BMW X6 M: 2009 – heden

Motoren: 4,4 liter (408 – 460 kW, 555 – 625 pk), 8-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.876 – 4.948 mm / 1.983 – 2.019 mm / 1.684 – 1.697 mm

DE BMW Z3 M (E36/7, E36/8).

BMW M modellen BMW Z3 M E36/8 zijaanzicht stilstaand

In 1995 introduceert BMW de puristische Z3, een roadster op basis van de vroegere BMW 3 Serie Compact (E36). Vanaf 1997 wordt de motor van de toenmalige BMW M3 (E36) gebruikt en levert de BMW uitzonderlijke prestaties, in het bijzonder op gebied van rijdynamiek. Bij de slalom laat hij veel krachtiger concurrentie achter zich. Een jaar later is de gesloten uitvoering ook leverbaar als M model. Vanaf 2001 voorziet BMW beide versies – Coupé en Roadster – van de motor van de M3 (E46), wat zorgt voor een nog dynamischer handling met vrijwel hetzelfde vermogen dankzij het hoogtoerige temperament.

Productieperiode BMW Z3 M: 1997 – 2002

Motoren: 3,2 liter (236 – 239 kW, 321 – 325 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.025 mm / 1.740 mm / 1.279 mm

DE BMW Z4 M (E85, E86, G29).

BMW M modellen BMW Z4 M G29 driekwart zijaanzicht rijdend

De opvolger van de Z3 Roadster en Coupé is aanzienlijk groter en biedt veel meer comfort en krijgt daarom de naam Z4. Na een facelift in 2006 is de door Chris Bangle ontworpen BMW ook leverbaar als Z4 M. Die is voorzien van de motor van de BMW M4 (E46), maar nu met het volle vermogen van 252 kW (343 pk). De Roadster (E85) en Coupé (E86) worden tegelijkertijd geïntroduceerd.

Opvolger E89 kreeg geen M versie, maar de G29 is leverbaar als M40i. Met een brede, lage voorzijde en een lange motorkap zet hij het designconcept van een roadster voort, met krachtige accenten en een extreem sportieve rijbeleving. Alles komt samen in de 250 kW (340 pk) sterke motor, het Adaptieve M Onderstel en het M Sportdifferentieel.

Productieperiode BMW Z4 M: 2006 – 2008, 2019 – heden

Motoren: 3,0 – 3,2 liter (250 – 252 kW, 340 – 343 pk), 6-cilinder

Lengte/breedte/hoogte: 4.091 – 4.321 mm / 1.781 – 1.861 mm / 1.268 – 1.304 mm

Brandstofverbruik en CO₂ emissie.

  • Disclaimer reference invalid