OVERZICHT VAN DE BMW 5 SERIE.

De BMW 5 Serie zet het concept ‘nieuwe klasse’ voort: dynamische auto’s met een modern design, voorzien van technische innovaties, krachtige motoren en de meest comfortabele uitrustingen. Visuele elementen als de nierengrille en de Hofmeister knik in de C-stijl zijn al een halve eeuw stijliconen die de sportieve business sedan typeren. Bovendien is de BMW 5 Serie het BMW model waarbij de nieuwe naamgeving is geïntroduceerd. Het eerste getal staat voor het type, het tweede voor de motorisering. Alle modellen die volgen, krijgen hun naam volgens dit systeem. In 1975 volgde volgens datzelfde principe de BMW 3 Serie, in 1976 de BMW 6 Serie en in 1977 de BMW 7 Serie.

Lees meer

5 HIGHLIGHTS VAN DE BMW 5 SERIE.

  • 01 Indrukwekkende rijdynamiek
  • 02 Elegante, moderne uitstraling
  • 03 Comfortabel en hoogwaardig interieur
  • 04 Geavanceerde technologieën
  • 05 Optimaal verbonden met alle services dankzij BMW ConnectedDrive
BMW 5 Serie Sedan, modellen van 6 generaties stilstaand

EEN KORTE GESCHIEDENIS VAN DE BMW 5 SERIE.

Een halve eeuw BMW 5 Serie – het model gaat van het begin af aan voorop in zijn klasse en staat wereldwijd aan de top van de business sedans. Ontdek meer over de historie van de BMW 5 Serie.

Lees meer

EEN KORTE GESCHIEDENIS VAN DE BMW 5 SERIE.

DE EERSTE GENERATIE BMW 5 SERIE.

BMW 520 (E12) driekwart vooraanzicht stilstaand

(BMW E12)

In 1972 komt het eerste door designlegende Paul Bracq ontworpen BMW model op de markt. De BMW 5 Serie heeft alle eigenschappen die de sedans van de hogere middenklasse ook in de toekomst nog hebben: de markante grille met dubbele koplamp, het langgerekte silhouet en de kenmerkende BMW achterwielaandrijving. Daarbij komt nog het onderstel, een combinatie van sportiviteit, veiligheid en comfort. De cockpit is veel strakker en functioneel, in plaats van versierd met speelse details. Het interieur maakt indruk met prettig aanvoelende materialen en de comfortuitrusting.

In het jaar daarop komen er krachtigere motoriseringen op de markt: de BMW 525 met 107 kW (145 pk), gevolgd door de BMW 528 met een krachtige motor van 121 kW (165 pk).

Vanaf modeljaar 1977 krijgen alle BMW modellen in het kader van modelonderhoud een van de BMW nierengrille tot aan de voorruit licht verhoogde motorkap. Ook worden de achterlichten vergroot en krijgen de 6-cilinder modellen BMW 525 en BMW 528 een dubbele carburateur, waardoor ze meer vermogen krijgen. Bij bijna 700.000 geproduceerde exemplaren wordt de productie gestopt met het verschijnen van de opvolger van de BMW 5 Serie (E28).

Bouwjaren: 1972 – 1981
Motoren: 1,8 – 3,5 liter (66 – 160 kW, 90 – 218 PS), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.620 mm/1.690 mm/1.425 mm

DE TWEEDE GENERATIE BMW 5 SERIE.

BMW 5 Serie Sedan (E28) driekwart zijaanzicht stilstaand

(BMW E28)

De opvolger van de eerste BMW 5 Serie onderscheidt zich vooral vanwege zijn doorontwikkelde technologie. Het design wordt sprekender, strakker en vooral door de verhoogde achterzijde aerodynamischer. De kenmerkende voorkant met dubbele koplampen en de nierengrille blijft behouden. Nieuwe technieken als ABS, een airbag, elektronische motoraansturing, uitlaatkatalysatoren en een boardcomputer zijn voor het eerst optioneel verkrijgbaar. Vrijwel alle motoren hebben nu indirecte benzine-inspuiting.

In 1983 wordt de eerste BMW 5 Serie met een dieselmotor een feit: de BMW 524td levert 85 kW (115 pk) en is in zijn tijd de snelste dieselsedan ter wereld.

In 1985 is naast de BMW M535i ook de eerste BMW M5 verkrijgbaar. Dit model vormt de basis van een lijn sportsedans die bewijzen dat buitengewone rijprestaties niet alleen zijn weggelegd voor exotische sportauto’s. De compleet handgemaakte BMW M5 beschikt over dezelfde 6-cilinder-in-lijn motor met 3,5 liter cilinderinhoud als de BMW M635CSi en heeft een vermogen van 210 kW (286 pk). Bovendien komt zijn subtiele uiterlijk solide over.

Al in 1974 zijn er M varianten van BMW M GmbH van de BMW E12 verkrijgbaar, in beperkte oplage. Die ontwikkeling vindt zijn hoogtepunt in de BMW M535i, die met zijn grote voorspoiler en een 6-cilinder motor met 160 kW (218 pk) visuele en sportieve topprestaties levert.

Tot eind 1987 verlaten meer dan 722.000 auto’s uit de BMW 5 Serie (E28) de fabriek.

Bouwjaren: 1981 – 1987
Motoren: 1,8 – 3,5 liter (66 – 210 kW, 90 – 286 pk), 4- & 6-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.620 mm/1.700 mm/1.415 mm

DE DERDE GENERATIE BMW 5 SERIE.

BMW M Sedan (E34) driekwart vooraanzicht rijdend

(BMW E34)

De in januari 1988 geïntroduceerde BMW 5 Serie E34) is een stuk groter en breder dan zijn voorganger. Dankzij de sterk verbeterde aerodynamica, met een cw-waarde van 0,30, kunnen alle BMW 5 Serie modellen met benzinemotor sneller dan 200 km/h rijden. De lange wielbasis en een bijna optimale gewichtsverdeling van 50:50 over voor- en achteras geven de auto zijn sportief-dynamische rijeigenschappen – van de BMW 518i met 4-cilinder motor tot aan de krachtige BMW M5 met 232 kW (315 pk), die al in het jaar van verschijning verkrijgbaar is. 

In 1991 komt de BMW 5 Serie Touring als verrassing: voor het eerst is er in de hogere middenklasse van BMW een stationwagen beschikbaar. Extra bijzonder is de achterruit, die afzonderlijk van de achterklep geopend kan worden. In hetzelfde jaar worden de deuren verstevigd voor meer bescherming tegen zijdelingse botsingen.

In 1992 komt de eerste BMW 5 Serie met vierwielaandrijving op de markt, de BMW 525iX. Ook voor het eerst: modellen uit de BMW 5 Serie worden uitgerust met een V8-motor. In de BMW 530i en BMW 540i bieden deze motoren een verbluffende souplesse. De BMW M5 behoudt zijn 6-cilinder-in-lijn motor. De cilinderinhoud wordt echter vergroot tot 3,8 liter, waardoor het vermogen stijgt tot 250 kW (340 pk). De krachtigere BMW M5 is nu ook als Touring variant leverbaar. 

De productie van de sedan wordt eerder stopgezet, de BMW 5 Serie Touring is nog tot 1996 verkrijgbaar: in totaal worden er meer dan 1,3 miljoen exemplaren gemaakt.

Bouwjaren: 1988 – 1996
Motoren: 1,8 – 4,0 liter (83 – 250 kW, 113 – 340 pk), 4-, 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.720 mm/1.751 mm/1.412 – 1.421 mm

DE VIERDE GENERATIE BMW 5 SERIE.

BMW 5 Serie Sedan (E39) driekwart zijaanzicht stilstaand

(BMW E39)

Ondanks zijn grotere afmetingen blijft het gewicht van de kale carrosserie van de BMW 5 Serie (E39) gelijk, en dat is mogelijk door meer aluminium te gebruiken in bijvoorbeeld het onderstel, dat voor het grootste gedeelte is gemaakt van dit lichte metaal. Ook de torsiestijfheid is aanzienlijk toegenomen. Bovendien is de BMW 5 Serie (E39), die vanaf 1995 bij de dealers staat, uitstekend beschermd tegen roest – meer dan driekwart van de carrosserie is thermisch verzinkt. Het elegante design zorgt in combinatie met diverse details voor een ongekend lage luchtweerstandscoëfficiënt, de beste in zijn klasse. De veiligheid wordt geborgd door tot tien airbags.

Vanaf 1997 is de BMW 5 Serie Touring ook in deze serie verkrijgbaar. En bij de dieselmotoren komt in 1998 een nieuwe techniek om de hoek kijken: met de eerste 6-cilinder-in-lijn Common-Rail motor vestigt BMW wereldwijd nieuwe maatstaven voor de performance en efficiëntie van dieselmotoren, en dat voor vele jaren lang. De moderne motoren overtuigen met hun vermogen en souplesse, van een 4-cilinder diesel tot aan een beresterke V8-motor met 294 kW (400 pk) in de BMW M5.

Met de facelift van de BMW 5 Serie in 2000 komt ook de dagrijverlichting in de vorm van een ring rond de koplamp, die tot op de dag van vandaag nog wordt gebruikt. Ook worden de mistlampen rond, in plaats van de hoekige vorm van voorheen. Met meer dan 1,48 miljoen geleverde auto’s (waarvan 266.000 Touring) tot aan de productiestop in 2004 vestigt de BMW 5 Serie een verkooprecord.

Bouwjaren: 1995 – 2004
Motoren: 2,0 – 5,0 liter (85 – 294 kW, 115 – 400 pk), 4-, 6- & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.775 – 4.805 mm/1.800 mm/1.435 – 1.445 mm

DE VIJFDE GENERATIE BMW 5 SERIE.

BMW 5 Serie Sedan (E60) driekwart vooraanzicht rijdend

(BMW E60, E61)

Onder leiding van Chris Bangle ontstaat het design van de sinds 2003 verkrijgbare BMW 5 Serie Sedan (E60/E61), met zijn karakteristieke vorm. De afwisseling tussen holle en bolle vlakken vormt een uniek schaduwspel, krachtig en dynamisch. Ook het bedieningsconcept wordt overgenomen van de topklasse BMW sedan. Zo bedient de bestuurder de vele systemen van de BMW 5 Serie via iDrive, optioneel met Head-Up Display waarbij de belangrijkste informatie tijdens het rijden direct in het gezichtsveld van de bestuurder op de voorruit worden geprojecteerd.

De nieuwe BMW 5 Serie Sedan is groter en ruimer dan zijn voorganger, maar toch is hij niet meer gaan wegen – afhankelijk van het model is hij zelfs tot 75 kg lichter geworden. Verantwoordelijk daarvoor is onder andere de lichtgewicht aluminium voorzijde, die in combinatie met de rest van de carrosserie van staal een vooruitstrevende stap in de carrosseriebouw vormt.

Optioneel verkrijgbaar zijn adaptieve verlichting voor bochten en remmen en, ook voor het eerst in de BMW 5 Serie, behalve de overhelstabilisatie Dynamic Drive ook de Active Cruise Control (ACC). Samen met het sportieve onderstel wordt zo een rijdynamiek mogelijk die uniek is in deze klasse. De 6-cilinder-in-lijn motoren overtuigen als diesel met Common-Rail-Technologie en in de benzine-uitvoering met dubbele VANOS.

Vanaf begin 2005 komt de BMW M5 met een overweldigende 5-liter V10-motor, die een vermogen van 373 kW (507 pk) levert. De dynamische sportsedan is zowel als Sedan als als Touring verkrijgbaar en is daarmee een van de snelste combi’s ter wereld..

In 2007 wordt het uiterlijk voorzichtig geactualiseerd met gewijzigde verlichting en bumpers en een herziene iDrive bedieningssysteem.

Bouwjaren: 2003 – 2010
Motoren: 2,0 – 5,0 liter (120 – 373 kW, 163 – 507 pk), 4-, 6-, 8- & 10-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.841 – 4.855 mm/1.846 mm/1.468 – 1.512 mm

BMW 5 SERIE GRAN TURISMO.

BMW 5 Serie Gran Turismo (F07) driekwart vooraanzicht rijdend

(BMW F07)

Parallel aan de BMW 5 Serie creëert BMW een compleet nieuw segment in de autowereld: der BMW 5 Serie Gran Turismo brengt kenmerken van een sedan, een flexibel inzetbaar Sports Activity Vehicle (SAV) en een klassieke Gran Turismo bij elkaar. De auto combineert elegantie, een riante omvang en de bekende BMW rijdynamiek.

De coupé-achtige daklijn en het uitgerekte zijaanzicht harmoniëren met de grote BMW nierengrille aan de voorkant en de brede achterzijde, die wordt versterkt door de L-vormige achterlichten en horizontale lijnen. Door de motoriseringen en de standaard Dynamic Driving Control plus de 8-traps automatische transmissie biedt de BMW 5 Serie Gran Turismo dynamiek en efficiëntie van topniveau. Het onderstel zit vol technische innovaties, waaronder dubbele dwarsgeplaatste wieldraagarmen en een Integral-V achteras en optioneel Integral Active Steering.

Binnenin verrast de riante multifunctionele ruimte met een verhoogde zitpositie en grote ruiten. Kwalitatieve materialen maken de luxe ambiance compleet. Met de BMW iDrive houdt de bestuurder steeds het overzicht over de vele functionaliteiten van de BMW 5 Serie Gran Turismo, waaronder BMW ConnectedDrive (optioneel) met bestuurdersassistentiesystemen als Lane Departure Warning, BMW Night Vision en de grootlichtassistent. Via een internetverbinding biedt het systeem ook BMW Online en BMW Teleservices.

Bouwjaren: 2009 – 2017
Motoren: 2,0 – 4,4 liter (135 – 330 kW, 184 – 450 PK), 4-, 6-, & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.998 mm/1.901 mm/1.559 mm

DE ZESDE GENERATIE BMW 5 SERIE.

BMW 518d Sedan (F10 LCI) driekwart zijaanzicht rijdend

(BMW F10, F11)

De tot nu toe, met meer dan twee miljoen verkochte exemplaren, meest succesvolle generatie van de BMW 5 Serie komt in 2010 op de markt. Dankzij het sportief-elegante design, het kenmerkende rijplezier van BMW en de vele nieuwe technologische functies krijgt dit model pole position in het segment van de business-sedans.

De BMW kan worden besteld met intelligente vierwielaandrijving BMW xDrive, waarmee de aandrijfkracht afhankelijk van de situatie over de wielen wordt verdeeld. Als meest krachtige benzine levert een V8-motor met BMW Twin Power Turbo 300 kW (407 pk). De krachtigste diesel is een 6-cilinder-in-lijn motor van 220 kW (300 pk). In September 2010 is voor de BMW 5 Serie het M Pakket verkrijgbaar, dat het exterieur en interieur van de BMW 5 Serie een sportieve upgrade geeft. Met het M Sportonderstel, het M Aerodynamicapakket en de lichtmetalen M wielen komt het model bijzonder imposant over. Het interieur wordt opgewaardeerd met sportstoelen in M design, net als het met leder beklede M stuurwiel, de M transmissiehendel en de M interieurlijsten.

Bij de modelupdate in 2013 wordt het design herzien en komen er nieuwe motoriseringen bij. Zo beschikt de 5 Serie nu standaard over xenon koplampen en een handsfreeverbinding via Bluetooth.

Vanaf 2016 is een hybride versie van de BMW 5 Serie verkrijgbaar: de BMW 530e iPerformance heeft een Plug-in-Hybride motorisering, waarmee hij lokaal emissievrij kan rijden. En dat met de voor BMW zo bekende eigenschappen: rijdynamiek, comfort en efficiëntie.

Bouwjaren: 2010 – 2017
Motoren: 2,0 – 4,4 liter (105 – 423 kW, 143 – 575 pk), 4-, 6-, & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte: 4.899 – 5.039 mm/1.860 mm/1.464 – 1.471 mm

DE ZEVENDE GENERATIE BMW 5 SERIE.

BMW 530e Sedan (G30) driekwart vooraanzicht opladen

(BMW G30, G31)

Vanaf 2017 brengt de BMW 5 Serie het concept van een sportieve business sedan naar grotere hoogten. Het design heeft de kenmerkende proporties van BMW, een lange wielbasis, langgerekte motorkap en de vloeiende daklijn. De heldere vlakken en nauwkeurige contouren worden benadrukt door de BMW nierengrille, die direct aansluit op de koplampen en de breedte van de auto benadrukt.

Moderne aandrijflijnen, efficiënt en naar wens ook als hybride zorgen voor een rijdynamiek die ongeëvenaard is in zijn klasse. Ook het optionele adaptieve onderstel en de Integral Active Steering dragen daaraan bij.

Geavanceerde bestuurdersassistentiesystemen zorgen voor veiligheid in gevaarlijke verkeerssituaties. De optioneel verkrijgbare Driving Assistant Professional helpt de bestuurder bijvoorbeeld binnen de rijstrook te blijven of een noodstop te maken.

De facelift van het model in 2020 voegt duidelijke exterieuraccenten toe, waaronder de BMW nierengrille met nieuwe vorm, smallere koplampen met optioneel laserlicht en nieuwe carrosseriekleuren. Er zijn nieuwe comfortstoelen verkrijgbaar en de assistentiesystemen bieden nu onder meer ook een City remfunctie.

Bouwjaren: 2017 – nu
Motoren: 1,6 – 4,4 liter (110 – 467 kW, 150 – 635 pk), 4-, 6-, & 8-cilinder
Lengte/breedte/hoogte:4.936 – 5.001 mm/1.868 – 1.903 mm/1.467 – 1.479 mm

Tweedehands BMW modellen voor BMW dealer

BMW OCCASIONS.

BMW 5 Serie Sedan (G30) driekwart zijaanzicht rijdend

BMW 5 SERIE SEDAN.

BMW 5 Serie Sedan M model (G30) driekwart vooraanzicht

BMW 5 SERIE SEDAN M MODEL.

BMW 5 Serie Touring (G31) driekwart zijaanzicht

BMW 5 SERIE TOURING.

Brandstofverbruik en CO₂ emissie.

  • Het gemiddelde brandstofverbruik van de BMW 5 Serie varieert tussen de 1,4 en 10,9 l/100 km; het gemiddelde stroomverbruik tussen de 16,5 en 19,7 kWh/100 km; de gemiddelde CO₂ emissie tussen de 31 en 248 g/km en de elektrische actieradius tussen de 47 en 60 km. Data op basis van peildatum 1 juli 2022.

    Meer informatie over de voorgeschreven procedure voor het vaststellen van de brandstof- en stroomverbruikswaarden, alsmede van de CO₂ emissie, vindt u op de pagina met technische gegevens van het desbetreffende model, in de BMW Configurator op deze website of in de brochure. Of raadpleeg uw BMW Dealer, hij is u graag van dienst.