DE ACTUELE BMW i MODELLEN.
Ga mee in de geschiedenis van de elektrische modellen van BMW. Sinds 2010 ontwikkelt BMW modellen met volledig elektrische en gedeeltelijk elektrische aandrijflijnen. En met een eigen insteek: auto's en duurzaamheid op een nieuwe manier als een geheel bekijken. Ontdek de modellen van BMW i.
- 485 (659) kW (pk)
- 0–100 in 3.7 sec.
De BMW i7 M70 xDrive Sedan.
Prijs vanaf: € 150.471
BMW i7 M70 xDrive[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 21,7–20,8; actieradius (WLTP) in km: 538–559
- tot 400 (544) kW (pk)
- 0–100 ab 4.7 sec.
BMW i7 Sedan.
Prijs vanaf: € 122.466
- 442 (601) kW (pk)
- 0–100 in 3.8 sec.
BMW i5 M60 xDrive Sedan.
Prijs vanaf: € 108.430
BMW i5 M60 xDrive Sedan[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 20,5–18,1; actieradius (WLTP) in km: 457–516
- tot 250 (340) kW (pk)
- 0–100 ab 6.0 sec.
BMW i5 Sedan.
Prijs vanaf: € 71.325
- 442 (601) kW (pk)
- 0–100 in 3.9 sec
BMW i5 M60 xDrive Touring.
Prijs vanaf: € 111.519,60
BMW i5 M60 xDrive Touring[1]: Gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 20,8–18,3; e-actieradius (WLTP) in km: 445–506
- Tot 250 (340) kW (pk)
- 0–100 vanaf 6.1 sec
BMW i5 Touring.
Prijs vanaf: € 83.116,60
- 455 (619) kW (pk)
- 0–100 in 3.8 sec.
BMW iX M60 Sports Activity Vehicle.
Prijs vanaf: € 137.044
BMW iX M60[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 22,7–21,8; actieradius (WLTP) in km: 546–566
- tot 385 (523) kW (pk)[3]
- 0–100 ab 4.6 sec.
BMW iX.
Prijs vanaf: € 85.001
- tot 313 pk[3]
- 0–100 ab 5.6 sec.
BMW iX1.
Prijs vanaf: € 48.319
GERELATEERDE ONDERWERPEN.
BMW ELEKTRISCH RIJDEN.
BMW FINANCIAL SERVICES.
OVERZICHT BMW i MODELLEN.
Ontdek vandaag al mobiliteit van de toekomst. Sportief of krachtig, als een luxe sedan of als een comfortabele all road. De modellen van BMW i passen zich aan elke situatie aan.
BMW i5.
De BMW i5 is de volledig elektrische variant van onze welbekende zakensedan. Rijdynamiek gaat samen met sportief design en slimme bestuurdersassistentiesystemen.
DE EERSTE GENERATIE (G61).
De nieuwe volledig elektrische en veelzijdige BMW i5 Touring heeft voldoende ruimte voor al uw plannen. Met een bagageruimte met een inhoud van 570–1.700 liter en een e-actieradius van 485–560 km[1] bent u zowel in het dagelijks leven als op reis uitstekend voorzien. Hij brengt tevens een sportieve 250 kW (340 pk) op de weg en accelereert in 6,1 seconden van 0 naar 100 km/h. In uitdagende rij- of parkeersituaties wordt u ondersteund door intelligente rijhulpsystemen.
Naast de grote inhoud van de bagageruimte laat het design van de BMW i5 Touring zich van zijn sportieve en glansrijke kant zien. Het beeld wordt bepaald door nauwkeurige contouren en langgerekte vlakken. De verlichte BMW nierengrille Iconic Glow brengt de voorkant op indrukwekkende wijze op de voorgrond - vooral 's nachts. In combinatie met de nieuw vormgegeven expressieve koplampen ontstaat hierdoor het klassieke gezicht met vier ogen.
In het interieur kunt u rekenen op het beste entertainment. Of het nu gaat om videostreaming, gaming of muziek via het uitstekende geluidssysteem - het aanbod is groot, zodat elke reis een multimediale ervaring wordt. Het Bowers & Wilkins Surround Sound System zorgt voor een fantastische weergave van muziek. Albums en soundtracks worden op akoestisch bijzonder indrukwekkende wijze via 16 luidsprekers en een subwoofer van 655 watt weergegeven.
BMW i5 eDrive40 Touring[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 19,2–16,5; actieradius (WLTP) in km: 485–560
BMW i5 M60 xDRIVE TOURING (G61).
Bij de volledig elektrische BMW i5 M60 xDrive Touring is er geen sprake van lokale emissies. Maar door zijn sportieve rijstijl en zijn dynamische design laat hij wel overal een blijvende indruk achter.
Met zijn krachtige 442 kW (601 pk) bereikt hij een topsnelheid van 230 km/h en in 3,9 seconden een acceleratie van 0 naar 100 km/h. Hij trekt een razendsnel printje, maar de rode M sportremmen brengen hem ook weer vlot tot stilstand. Het adaptief M onderstel reageert ook snel op elke situatie en zorgt samen met de integrale actieve besturing voor optimaal comfort en volledige controle.
Hij laat met deze prestaties zijn nauwe relatie met de autosport zien en biedt daarbij tegelijkertijd een e-actieradius van 445–506 km[1].
Dankzij de bagageruimte met een inhoud van 570–1.700 liter heeft de elektrische auto zowel in het dagelijks leven als op reis voldoende ruimte - en heeft daarbij toch een sportief uiterlijk. Denk bijvoorbeeld aan de M achterspoiler voor een bijzonder dynamische finish of details zoals de handgemaakte M buitenspiegelkappen van carbon. De andere exclusieve designhighlights van de M hoogglans Shadow Line sieren het hele voertuig. De verlichte BMW nierengrille Iconic Glow is vooral ‘s nachts een waar hoogtepunt en draagt door het geïntegreerde M logo ook zijn in dit geval zijn nauwe relatie met de autosport uit.
Maar ook in het interieur voelt het voertuig helemaal aan als een M. De M sportstoelen bieden vooral in dynamische rijsituaties perfecte ondersteuning. M specifieke displays op het instrumentendisplay benadrukken de sportieve rijstijl ook visueel. Desgewenst is een vegan interieuruitrusting mogelijk.
BMW i5 M60 xDrive Touring[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 20,8–18,3; actieradius (WLTP) in km: 445–506
DE EERSTE GENERATIE (G60).
De BMW i5 Sedan luidt in 2023 een nieuw tijdperk in. Het is het eerste model binnen de BMW 5 Serie met een volledig elektrische aandrijflijn. Met een vermogen van 250 kW (340 pk) rijdt de BMW i5 eDrive40 Sedan opwindend sportief. Een actieradius van 502–580[1] maakt hem geschikt voor dagelijks gebruik, maar ook voor lange ritten. Uitgebreide assistentiesystemen zoals de Driving Assistant Professional of de BMW Live Cockpit Professional vergroten de veiligheid en het comfort.
De BMW i5 Sedan zet de succesvolle designtaal van de BMW 5 Serie voort, aangevuld met enkele functionele designdetails. De kenmerkende BMW proporties zoals een lange wielbasis, een langgerekte motorkap en een vloeiende daklijn geven hem een aansprekend voorkomen. Highlights als de verlichte BMW nierengrille Iconic Glow, het grote glazen panoramadak en de Interaction Bar van kristallijn glas benadrukken zijn luxueuze kant.
BMW i5 Sedan[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 18,7 - 16; actieradius (WLTP) in km: 502 - 579
BMW i5 M60 xDRIVE SEDAN (G60).
De BMW i5 M60 xDrive Sedan presteert even krachtig als een BMW M. Met zijn indrukwekkende vermogen van 442 kW (601 pk) bereikt hij een topsnelheid van 230 km/h. En hij accelereert in slechts 3.8 seconden van 0 naar 100 km/h. Vervolgens komt hij dankzij het BMW M Sportremsysteem ontzettend snel tot stilstand. De slimme BMW xDrive vierwielaandrijving stemt de BMW i5 M60 binnen een fractie van een seconde af op nieuwe wegomstandigheden. Het resultaat: optimale tractie en stabiliteit. Al net zo flexibel is de Integral Active Steering: wendbaar bij het parkeren en stabiel bij hoge snelheden. Met een puur elektrische actieradius tot van 457–516 km[1] is hij ideaal voor dagelijks gebruik en ook voor lange ritten.
Met zijn uiterlijk maakt de BMW i5 M60 xDrive Sedan meteen indruk. Zeker 's nachts trekt de BMW nierengrille Iconic Glow met verlichte omlijsting volop de aandacht. Naar wens kunnen carbon sierelementen aan het exterieur worden toegevoegd, zoals zorgvuldig met de hand gemaakte buitenspiegels. Of de M achterspoiler, waarmee de BMW i5 M60 bij hoge snelheden nog stabieler op de weg ligt.
Sportief is ook het interieur. De met lucht doorlatend materiaal beklede sportstoelen bieden optimale steun. M specifieke weergaven maken het instrumentendisplay extra dynamisch. Indien gewenst verandert de cockpit in een concertzaal met het optionele Bowers & Wilkins Surround Sound System. 17 speakers en 655 watt vermogen geven uw lievelingsnummers nog meer emotionele impact.
BMW i5 M60 xDrive[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km:20,5–18,1; actieradius (WLTP) in km: 457–516
BMW i7.
De BMW i7 is de eerste volledig elektrische luxe sedan. Hij koppelt elektrische prestaties aan opwindend entertainment voor een onvergetelijke rijbeleving.
DE EERSTE GENERATIE (G70).
De BMW i7 is het gezicht van een nieuwe dimensie in luxe. Sinds 2022 toont hij aan dat elegantie, uitstekende rijeigenschappen en duurzaamheid samen tot grote hoogtes kunnen stijgen.
Het exterieur is als uit één stuk gegoten. Van voren trekt de iconische voorzijde de aandacht, zeker met de indrukwekkende verlichte nierengrille. Platte, in tweeën gedeelte LED koplampen stralen elegantie uit. Naar wens zijn ze ook verkrijgbaar in een extra chique uitvoering, als BMW kristalkoplampen Iconic Glow met van achteren verlichte Swarovski elementen. In combinatie met het indrukwekkende welkomstlichteffect Great Entrance Moments levert dat een onvergetelijke aanblik op.
Vanbinnen voeren hoogwaardige materialen de boventoon. Merino leder, kasjmierwol en Swarovski kristallen creëren een luxe ambiance. Het multifunctionele kristallen element van de BMW Interaction Bar verbindt visuele effecten aan aanraakbediening. Samen met het 14,9 inch BMW Curved Display met hoge resolutie ontstaat zo een unieke multimedia cockpit.
Ook uw medereizigers genieten van maximaal comfort in de nieuwe BMW i7. Het 31,3 inch grote BMW Theatre Screen achterin zorgt voor een bioscoopeffect in groot formaat. Samen met de kristalheldere 4D audio van het Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System ontstaat achterin een unieke beleving voor de ogen en de oren.
Met een machtig vermogen van 400 kW (544 pk) bereikt de BMW i7 xDrive60 een puur elektrische actieradius van tot 624 km[1]. Lokaal emissievrij en vrijwel geruisloos. Aangenaam akoestisch begeleid door de BMW IconicSounds Electric. Gecomponeerd door Hans Zimmer vullen ze elke rijmodus aan met een unieke klankbeleving.
Productieperiode: sinds 2022
Systeemvermogen in kW (pk): elektromotor, 335–485 (455–659)
Lengte/breedte/hoogte in mm: 5.391/1.950/1.544
BMW i7[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 23,7 - 18,5; actieradius (WLTP) in km: 490 - 624
BMW i7 M70 xDRIVE (G70).
In 2023 ontmoet de nieuwe elektrische BMW i7 de power van BMW M. Zo ontstaat de BMW i7 M70. Met zijn krachtige BMW M eDrive motor van 485 kW (659 pk) accelereert dit model in slechts 3.7 seconden van 0 naar 100 km/h. De standaarduitrusting Executive Drive Pro vergroot de rijdynamiek nog meer door Integral Active Steering en adaptieve luchtvering op voor- en achteras. Tegelijkertijd verhogen de lichtgewicht carrosserie en het aerodynamische design de efficiëntie. Daardoor kan de BMW i7 M70 538–559 km[1] afleggen. Zo is elke bestemming volledig elektrisch, vrijwel geruisloos en lokaal emissievrij te bereiken.
Het exterieur maakt even veel indruk. De uitgebreide M hoogglans Shadow Line voegt daaraan exclusieve accenten in hoogglans zwart toe. De aerodynamisch geoptimaliseerde M achterspoiler en het M Sportremsysteem met zwarte remklauwen accentueren zijn prestatiepotentieel. De markante nierengrille aan de voorkant straalt zijn sterke persoonlijkheid uit, zeker in combinatie met de nierengrilleverlichting Iconic Glow. Niet alleen 's nachts is de BMW i7 M70 een absolute blikvanger. Overdag trekken de optioneel verkrijgbare en exclusieve tweekleurige BMW Individual two-tone carrosseriekleuren alle aandacht.
Sportief en elegant vanbuiten, luxueus en comfortabel vanbinnen. Hoogwaardige materialen zoals kasjmierwol en Swarovski kristallen bepalen de sfeer, samen met innovatieve technologieën als de BMW Interaction Bar en het BMW Curved Display. Achterin neemt het 31,3 inch grote BMW Theatre Screen de passagiers mee in een bioscoopachtige beleving. Uiteraard is de geluidsbeleving al net zo fantastisch dankzij de 4D-audio van het optionele Bowers & Wilkins Diamond Surround Sound System.
Productieperiode: sinds 2023
Systeemvermogen in kW (pk): elektromotor, 485 (659)
Lengte/breedte/hoogte in mm: 5.391/1.950/1.544
BMW i7 M70 xDrive[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km:21,7–20,8; actieradius (WLTP) in km: 538–559
BMW iX.
Het gezicht van een nieuwe generatie. De volledig elektrische BMW iX biedt duurzame luxe, elegant minimalisme en de meest moderne aandrijftechnologie. Groots comfort gaat samen met een imposant design en een unieke ruimtebeleving.
DE EERSTE GENERATIE (i20).
De pioniersgeest van de BMW iX is direct af te lezen van het exterieur. Een paar karakteristieke lijnen bepalen zijn puristische designtaal. Naadloos geïntegreerde details versterken dit effect. De dubbele koplampen hebben de meest platte vorm die BMW ooit heeft ontworpen. Een expressieve verticale BMW nierengrille maakt het T-vormige vooraanzicht compleet. Verzonken portiergrepen, frameloze portierruiten en de rechthoekige contouren van de wielkuipen dragen bij aan het extravagante zijaanzicht.
Maar ook wat de techniek betreft is de BMW iX meer dan overtuigend. Twee krachtige elektromotoren en de elektrische vierwielaandrijving BMW xDrive laten het DNA van BMW X samensmelten met elektrisch rijden. Als BMW iX xDrive40 levert hij een vermogen van 240 kW (326 pk) bij een actieradius tot 435 km[1]. Nog meer vermogen biedt de BMW iX xDrive50, met 385 kW (523 pk) waarmee dit model tot 633 km[1] ver komt. Bij een snellaadstation laden beide varianten in minder dan 40 minuten op van 10 tot 80%[2]. Innovatieve technologieën en uitgebreide assistentie- en entertainmentsystemen zijn altijd aan boord.
Productieperiode: sinds 2021
Systeemvermogen in kW (pk): elektromotor, 240–455 (326–619)[3]
Lengte/breedte/hoogte in mm: 4.953/1.967/1.695–1.696
BMW iX[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 21,4 - 19,4; actieradius (WLTP) in km: 403 - 435
BMW iX M60 (i20).
De BMW iX M60 is de eerste elektrische auto in het SUV M segment. Hij maakt krachtige prestaties lokaal emissievrij mogelijk, ook voor dagelijks gebruik.
Twee volledig elektrische BMW eDrive motoren leveren maar liefst 455 kW (619 pk)[3] vermogen. Het koppel van 1.015 Nm[3] staat altijd klaar voor een sprint. Met BMW IconicSounds Electric wordt dat zelfs akoestisch een unieke belevenis. De actieradius van 546–566 kilometer[1] maakt elke dagelijkse bestemming prima bereikbaar.
De progressieve designtaal bepaalt het uiterlijk. Imposant, sportief en modern. Een echte blikvanger is de dynamische voorzijde met verticale nierengrille, platte dubbele koplampen en een driedeling in de voorbumper. Vanaf de zijkant maken de 22 inch aerodynamische M wielen in Titanbronze indruk. Al even markant: de achterzijde met Shadow Line achterlichten. En naar wens komt veel licht de BMW iX M60 in door het optionele glazen panoramadak Sky Lounge.
De vormgeving van het interieur is helder en gereduceerd. Techniek is altijd aanwezig, maar slim verborgen: Shy Tech bepaalt het beeld. Moderne technologieën dus, die intelligent zijn verwerkt in het design. Zo zijn speakers onzichtbaar in het interieur opgenomen en knoppen beperkt tot wat echt nodig is. Zo komt de techniek stijlvol en innovatief tot zijn recht. De intelligente functies van BMW Live Cockpit Professional op het frameloze BMW Curved Display bieden gemak op weg naar de bestemming. U bedient ze intuïtief via aanraking of spraak.
BMW iX M60[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km:22,7–21,8; actieradius (WLTP) in km: 546–566
BMW i4
De BMW i4: de eerste 100% elektrische BMW Gran Coupé. Hij geeft een geheel nieuwe betekenis aan rijdynamiek, comfort en dagelijkse bruikbaarheid. Als krachtige BMW i4 M50 belichaamt hij BMW M perfect.
DE EERSTE GENERATIE (G26).
De volledig elektrische BMW i4 Gran Coupé heeft een indrukwekkende en zelfverzekerde uitstraling. Het design is een expressieve uiting van zijn innovatieve karakter. De nierengrille heeft een verticaal ontwerp, de koplampen zijn dynamisch schuin gericht en de achterste wielkuipen benadrukken zijn breedte.
De BMW i4 eDrive40 Gran Coupé creëert een energieke sportieve rijbeleving met zijn 250 kW (340 pk) vermogen en het maximumkoppel dat direct beschikbaar is. Dankzij zijn innovatieve aandrijvingsconcept blijft hij altijd efficiënt. En uitermate comfortabel, want de BMW i4 Gran Coupé glijdt als het ware, vrijwel zonder geluid, over de weg.
Met een optimale gewichtsverdeling en de nauwkeurig afgestemde onderstel- en aandrijfcomponenten stuurt hij bovendien heel prettig en precies. Met de actieradius tot 590 kilometer[1] bereikt hij elke dagelijkse bestemming.
Productieperiode: sinds 2021
Systeemvermogen in kW (pk): elektromotor, 210–400 (286–544)
Lengte/breedte/hoogte in mm: 4.783/1.852/1.448
BMW i4[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 18,1 - 15,8; actieradius (WLTP) in km: 423 - 483
BMW i4 M50 (G26).
De BMW i4 M50 xDrive biedt de sportieve prestaties van een BMW M model – maar dan 100% elektrisch. De aandrijflijn omvat twee BMW M eDrive motoren van de vijfde generatie. In de Sport Boost modus staat 400 kW (544 pk) aan vermogen in de startblokken, waardoor hij in slechts 3.9 seconden van 0 naar 100 km/h sprint. Begeleid door de expressieve soundtrack van BMW M IconicSounds Electric. Met het krachtige M Sportremsysteem komt hij al net zo krachtig weer tot stilstand. Het standaard Adaptieve M Onderstel zorgt voor maximale precisie. En voor veel rijcomfort bij lange ritten, want met een elektrische actieradius van tot 520 kilometer[1] zijn ook die geen probleem.
Vanbuiten is de link tussen BMW M en BMW i te zien aan details als het M logo in de nierengrille en de typerende blauwe BMW i ring rond het BMW logo. Het volledige design is aerodynamisch geoptimaliseerd. Van de gesloten M nierengrille tot aan de expressieve diffusorelementen en de M achterspoiler.
Een blik in het interieur maakt duidelijk dat de cockpit volledig op de bestuurder is gericht, inclusief het BMW Curved Display. Samen met het slanke dashboard ontstaat zo een heldere, moderne ambiance. Het M Sportstuurwiel met stiksel in contrasterende M kleuren ziet er niet alleen sportief uit, het ligt ook stevig in de hand. De met ademend materiaal beklede M Sportstoelen geven elke passagier comfort. Zelfs als hun hartslag omhoog gaat.
Productieperiode: sinds 2021
Systeemvermogen in kW (pk): 400 (544)
Lengte/breedte/hoogte in mm: 4.783/1.852/1.448
BMW i4 M50[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km:19,7–17,9; actieradius (WLTP) in km: 469–513
BMW iX3.
Als eerste volledig elektrische SUV combineert de BMW iX3 duurzame technologieën met de beproefde kenmerken van een SUV: comfortabel, robuust, krachtig. Intelligente oplaadmogelijkheden gaan samen met maximale rijdynamiek. Het design met heldere, krachtige contouren maakt het totaalplaatje compleet.
DE EERSTE GENERATIE (G08).
In 2021 verschijnt de BMW iX3 met zijn elektrische aandrijflijn ten tonele, met een zelfverzekerde uitstraling dankzij de specifieke BMW i nierengrille. Vanbinnen creëert de standaard Ambiance verlichting in het vooringestelde BMW i Blau een duurzame sfeer. Met een druk op de blauwe start-/stopknop start de innovatieve aandrijflijn. En het verantwoorde karakter van de BMW iX3 reikt ver: de elektrische aandrijflijn bevat geen zeldzame aardmetalen en is met 210 kW (286 pk) toch uiterst krachtig. De recuperatie, oftewel het terugwinnen van remenergie, is in vier trappen aan te passen – afhankelijk van de gewenste rijstijl. Zo legt de BMW iX3 tot wel 471 km[1] af en laadt hij onderweg bij een snellaadstation in 31 minuten op van 10 naar 80%[2].
Productieperiode: sinds 2020
Systeemvermogen in kW (pk): elektromotor, 210 (286)
Lengte/breedte/hoogte in mm: 4.734/1.891/1.668
BMW iX1.
De BMW iX1 is de eerste 100% elektrische compacte SUV van BMW. Het design is al even modern als zelfbewust. Markante proporties en een imposante designtaal ontmoeten elkaar. De rijdynamiek is krachtig en efficiënt dankzij BMW eDrive.
DE EERSTE GENERATIE (U11).
In 2022 komt de BMW iX1 op de markt. Als eerste volledig elektrische instapvariant onder de BMW X modellen.
Enerzijds brengt hij de krachtige prestaties van BMW X met zich mee, anderzijds de efficiëntie van de elektrische BMW eDrive technologie. Bijvoorbeeld met de extra platte hoogvoltage-accu die onder de vloer is ingebouwd. Of het effectieve recuperatiesysteem dat energie terugwint bij het remmen.
Vanbuiten komt de BMW iX1 sportief over met krachtige proporties en een rechte voorzijde. Blauwe accenten verwijzen naar de innovatieve aandrijftechnologie onder de motorkap. In het moderne interieur zijn ook lange ritten heel aangenaam. Bijvoorbeeld door de individueel elektrisch instelbare Actieve Comfortstoelen. Het elegante frameloze BMW Curved Display is intuïtief te bedienen via spraak en aanraking. Tegelijkertijd is het een interface voor het krachtige BMW iDrive.
Productieperiode: sinds 2022
Systeemvermogen in kW (pk): elektromotor, 150–230 (204–313)[3]
Lengte/breedte/hoogte in mm: 4.500/1.845/1.616
BMW iX1[1]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 18,1 - 15,4; actieradius (WLTP) in km: 417 - 474
BMW i3.
De BMW i3 is een pionier. Van meet af aan valt hij op door buitengewone rijdynamiek met baanbrekende technologie. Het slimme gebruik van gerecyclede materialen maakt de duurzaamheid zichtbaar.
DE EERSTE GENERATIE (i01).
De BMW i3 komt in 2013 op de markt. Het is niet alleen de eerste in serie geproduceerde BMW met elektromotor. Maar het is ook de allereerste in serie geproduceerde auto met een passagierscompartiment van carbon en een aluminium chassis. Daardoor weegt hij hetzelfde als een conventionele compacte auto met verbrandingsmotor, ondanks de accu. Ook zijn veel van de materialen gemaakt van hernieuwbare grondstoffen.
Zijn elektromotor brengt 125 kW (170 pk) vermogen naar de weg. Het koppel zorgt al bij gering indrukken van het pedaal voor het krachtige elektrische rijgevoel. In 2017 verschijnt de BMW i3s met 10 kW (14 pk) meer. Die accelereert in slechts 6,9 seconden van 0 naar 100 km/h. Dat is 0,4 seconden sneller dan de BMW i3.
Sinds 2016 heeft de i3 een grotere accu van 33,2 kWh. In 2018 neemt de capaciteit zelfs toe tot 42,2 kWh. Daarmee bereikt de BMW i3 een actieradius van 307 km (WLTP)[1]. Bij een snellaadstation met meer dan 50 kW is hij binnen 1,4 uur volledig opgeladen. In totaal rijden er in de hele wereld 250.000 BMW i3 en BMW i3s modellen.
Productieperiode: 2013–2022
Systeemvermogen in kW (pk): elektromotor, 125–135 (170–184), tot 2018 optioneel met range extender verkrijgbaar (benzinemotor 0,65 liter, 28 kW (38 pk))
Lengte/breedte/hoogte in mm: 3.999–4.011/1.775/1.578
BMW i3[1][4]: gemiddeld stroomverbruik (WLTP) in kWh/100 km: 18,9 - 18,5; actieradius (WLTP) in km: 453 - 461
BMW i8.
De BMW i8 is de eerste in serie geproduceerde sportauto met een Plug-in Hybride aandrijflijn. De conceptversie van het model verscheen in 2009 op de IAA voor het eerst. Zijn consequente duurzaamheidsconcept en uitstekende rijeigenschappen combineert hij met een futuristisch en zelfbewust design.
DE EERSTE GENERATIE (i12, i15).
De BMW i8 heeft een innovatieve hybride aandrijflijn: met elektrische voorwielaandrijving en een BMW TwinPower Turbo 3-cilinder benzinemotor voor aandrijving van de achterwielen. Daardoor verbruikt hij even weinig benzine als een compact model, maar biedt hij wel de prestaties van een sportauto. De coupé bereikt puur elektrisch al een topsnelheid van 120 km/h. Tot 2019 had hij een systeemvermogen van 266 kW (362 pk), daarna zelfs 275 kW (374 pk).
Ook visueel is de BMW i8 maatgevend. Het eerste serieproductiemodel dat was uitgerust met laserlicht en vanaf 2018 was hij ook als roadster verkrijgbaar. In totaal zijn er 20.500 exemplaren van deze mijlpaal gemaakt.
Productieperiode: 2013–2020
Systeemvermogen in kW (pk): Plug-in Hybride benzinemotor 266–275 (362–374)
Lengte/breedte/hoogte in mm: 4.689/1.942/1.289–1.291
Elektrische actieradius (NEDC)[1][4]: tot 55 km
VEELGESTELDE VRAGEN.
Brandstof- en stroomverbruik en CO₂ emissie.
Kijk voor het gemiddelde brandstofverbruik, het gemiddelde stroomverbruik en de gemiddelde CO₂ emissie op de pagina met technische gegevens van het desbetreffende model, in de BMW Configurator op deze website of in de brochure. Of raadpleeg uw BMW dealer, die is u graag van dienst.
[1] De actieradius is afhankelijk van uiteenlopende factoren, zoals de individuele rijstijl, routecondities, buitentemperatuur en gebruik van verwarming/airconditioning en voorverwarming/-verkoeling (preconditioning-functie).
[2] De laadprestaties zijn afhankelijk van de acculading, omgevingstemperatuur, het individueel rijprofiel en het gebruik van extra stroomverbruikers. De getoonde actieradii zijn gebaseerd op de beste WLTP resultaten. De oplaadtijden gelden voor een omgevingstemperatuur van 23°C nadat eerder gereden is en kunnen afwijken naargelang het gebruik en het rijgedrag.
[3] Tijdelijke verhoging <10 seconden ten opzichte van vermelde waarde.
[4] Model niet meer nieuw verkrijgbaar.
Kijk voor het gemiddelde brandstofverbruik, het gemiddelde stroomverbruik en de gemiddelde CO₂ emissie op de pagina met technische gegevens van het desbetreffende model, in de BMW Configurator op deze website of in de brochure. Of raadpleeg uw BMW dealer, die is u graag van dienst.