Het verwerken van uw persoonsgegevens moet gebaseerd zijn op een van de wettelijke grondslagen. Een beschrijving van de reikwijdte van de aanwezige wettelijke grondslagen kan hier gevonden worden. Hieronder noemen wij telkens de toepasselijke wettelijke grondslag.
Klantondersteuning en marketing – het beantwoorden van vragen en verzoeken en het verstrekken van nieuws en aanbiedingen
Voor dit doeleinde verzamelt BMW Group Nederland contactgegevens, interesses, website- en communicatiegegevens. BMW Group Nederland gebruikt de door u via onze website (www.bmw.nl), MyBMW account, BMW Digitale Diensten en door BMW Partners verstrekte informatie ten behoeve van klantondersteuning en voor marketing doeleinden. Hieronder valt ook het verwerken van uw persoonsgegevens in het kader van klanttevredenheidsonderzoeken.
Tevens verzamelt BMW Group Nederland informatie over de afleverdatum van uw voertuig en verstuurt zij u in overeenstemming met uw aangegeven voorkeurscontactkanalen BMW nieuws en mogelijk voor u interessante aanbiedingen.
BMW Group Nederland kan de door haar verzamelde informatie delen met BMW Partners en kan derhalve (op uw verzoek) voor follow-up zorgdragen. Tevens kan BMW Nederland op deze wijze gepersonaliseerde aanbiedingen aan u doen.
Voor zover toegestaan binnen de kaders van de AVG, kan BMW Group Nederland de door haar verwerkte persoonsgegevens anonimiseren of pseudonimiseren en vervolgens analyseren om de klantondersteuning en marketing van BMW Group Nederland en BMW Partners te verbeteren.
- Wettelijke grondslag: Toestemming en gerechtvaardigd belang.
- Gerechtvaardigd belang: Het gerechtvaardigd bedrijfsbelang van BMW Group Nederland om in het licht van Digitale Diensten eventuele aanvullende of gelijksoortige diensten aan te bieden. Een ander gerechtvaardigd bedrijfsbelang is bijvoorbeeld het kunnen analyseren van de effectiviteit van marketingberichten en het verkrijgen van inzicht in klanttevredenheid.
- Keuze: Toestemming voor marketingdoeleinden en gepersonaliseerde marketing kan wel of niet worden gegevens en kan op elk gewenst moment worden ingetrokken. Verder kunt u bezwaar maken tegen de verwerkingen die gebaseerd zijn op ons gerechtvaardigde belang.
Verbeteren van de klantervaring – het verbeteren van verkoop-, service- en administratieve processen van BMW en BMW Partners om de klantervaring te verbeteren.
Om continu de klantervaring en samenwerking met BMW Partners te verbeteren, maken we evaluaties en rapporten gebaseerd op contractinformatie en delen we deze met de betreffende BMW Partners. Deze evaluaties worden overwegend gebruikt voor het nemen van geschikte maatregelen (bijvoorbeeld training voor verkooppersoneel) om het aanvraag- en verkoopproces te verbeteren. De bovengenoemde rapporten worden alleen in een geaggregeerde en geanonimiseerde vorm opgesteld; dit betekent dat de ontvangers van de rapporten geen persoonlijke informatie over u ontvangen.
- Wettelijke grondslag: Gerechtvaardigd belang.
- Gerechtvaardigd belang: Het gerechtvaardigd bedrijfsbelang van BMW Group Nederland om informatie te analyseren en op basis van deze analyses verbeteringen door te voeren.
- Keuze: U kunt bezwaar maken tegen de verwerkingen die gebaseerd zijn op ons gerechtvaardigde belang.
Voertuig verkoop en diensten – het verwerken van uw aankoop of reservering, configureren en onderhouden van
uw voertuig, leveren van diensten (zoals pechhulp of deelvoertuigen)
BMW Partners ontvangen van u of via BMW Group Nederland de benodigde contactgegevens, voertuigfuncties en –instellingengegevens, technische voertuiginformatie en transactie- en interactiegegevens als u een voertuig koopt of reserveert en/of deze laat repareren of onderhouden. Voor zover deze informatie niet al aan BMW Group Nederland is verstrekt, kan deze informatie verstrekt worden aan BMW Group Nederland en aan BMW AG indien dit noodzakelijk is om assistentie te verlenen bij technische en/of andere problemen van uw voertuig. Voor zover toegestaan binnen de kaders van de AVG, kunnen de voornoemde gegevens in geanonimiseerde of gepseudonimiseerde vorm geanalyseerd worden om de diensten en/of producten (alsmede het gebruik van de diensten en producten) van BMW Group Nederland en BMW AG te optimaliseren.
Wanneer u via een website van BMW Group Nederland diensten of producten koopt en betaalt, worden bepaalde contactgegevens en transactiegegevens gedeeld met een betaaldienstverlener voor het afhandelen van uw betaling conform de daarvoor geldende wetgeving.
- Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst en gerechtvaardigd belang.
- Gerechtvaardigd belang: Het oplossen van (technische) problemen en optimaliseren van producten en/of diensten.
- Keuze: U kunt bezwaar maken tegen deze verwerking voor zover deze is gebaseerd op gerechtvaardigd belang.
Digitale Diensten – het leveren van Digitale Diensten, zoals ConnectedDrive en MINI Connected
BMW Group Nederland en BMW AG ontvangen contactgegevens en gegevens over apps en digitale diensten welke zij verwerken in overeenstemming met de privacyverklaring voor ConnectedDrive diensten, die u hier kunt vinden. Een gedetailleerde beschrijving van de betreffende diensten kunt u hier vinden en voor BMW Motorrad hier. In verband met bepaalde apps en Digitale Diensten ontvangt BMW AG tevens informatie over de locatie van uw voertuig.
In de gedetailleerde beschrijving van de Digitale Diensten zijn ook doorgiften van uw persoonsgegevens in het kader van de Digitale Diensten opgenomen, die voor de uitvoering van deze diensten benodigd zijn.
Indien u een applicatie en/of dienst van een derde, zoals Spotify, gebruikt die het voertuig ondersteunt, dan kwalificeert deze derde als verwerkingsverantwoordelijke. BMW Group Nederland is niet verantwoordelijk voor het gebruik van de applicatie en/of dienst van deze derde. Wij adviseren u voor het gebruik van uw persoonsgegevens door deze derde, de privacyverklaring van deze derde te raadplegen.
- Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst en uitvoering wettelijke verplichting.
- Keuze: Opzeggen van de Digitale Diensten. Daarnaast kan het verwerken van bepaalde gegevens (zoals locatiegegevens) stopgezet worden. Het gevolg hiervan is echter dat diensten die gebruik maken van locatiegegevens niet meer zullen werken.
Het voldoen aan wettelijke verplichtingen en verzoeken van bevoegde instanties en toezichthouders.
Alle verwerkingsverantwoordelijken zijn gehouden aan wet- en regelgeving. Hieronder valt het overhandigen van (persoons)gegevens aan daartoe bevoegde instanties en toezichthouders en indien het zich voordoet aan gerechtelijke wederpartijen. Als dit toegestaan is, zal BMW Group Nederland een verzoek tot overhandiging zoals hiervoor beschreven aan u mededelen tenzij dit schade zou toebrengen aan het opsporen of voorkomen van een overtreding of misdaad.
Een voorbeeld hiervan is de verplichting van ons moederbedrijf BMW AG om bepaalde verbruiksgegevens, zoals gereden kilometers en verbruikte brandstof of elektriciteit, uit te wisselen met (Europese) overheidsinstanties. Deze gegevens worden bij een werkplaatsbezoek uitgelezen en worden door (Europese) overheidsinstanties gebruikt in verband met het nastreven en controleren van CO2-emissiedoelstellingen.
Uw gegevens worden bijvoorbeeld ook verwerkt als onderdeel van intern compliancebeheer, waarbij we aspecten beoordelen zoals of u voldoende bent geadviseerd bij het sluiten van een overeenkomst en of dealers hebben voldaan
aan alle wettelijke vereisten.
- Wettelijke grondslag: Uitvoering wettelijke verplichting.
- Keuze: Geen. (Uitzondering: het delen van verbruiksgegevens in verband met het nastreven en controleren van CO2-emissiedoelstellingen mag u weigeren op basis van verordening (EU) 2021/392.)
Het afwikkelen van contractuele aanspraken van dealers en zakelijke partijen – toekennen van financiële vergoedingen en nakomen van andere afspraken.
BMW Group Nederland heeft met bepaalde partijen contractuele afspraken gemaakt, waaronder BMW Partners en zakelijke klanten. Bijvoorbeeld over vergoedingen of kortingen. Om te beoordelen of een beroep gedaan kan worden op gemaakte afspraken en (als dat het geval is) deze afspraken uit te voeren, verwerkt BMW Group Nederland contactgegevens en transactie- en interactiegegevens.
Tevens verwerkt BMW Group Nederland contactgegevens bij het organiseren van zakelijke evenementen, waaronder evenementen voor journalisten.
- Wettelijke grondslag: Uitvoering van overeenkomst en gerechtvaardigd belang.
- Gerechtvaardigd belang: Contacten met BMW Partners en zakelijke partijen, alsmede het uitnodigen van personen voor evenementen.
- Keuze: U kunt bezwaar maken tegen deze verwerking voor zover deze is gebaseerd op ons gerechtvaardigd belang.
Het actueel houden van persoonsgegevens en het voorkomen van fraude.
BMW spant zich in om persoonsgegevens actueel te houden. Wanneer wij bijvoorbeeld een verhuisbericht ontvangen of wanneer e-mails niet langer bezorgd kunnen worden aan een bepaald adres, zal BMW de nodige gegevens in onze database actualiseren. Hetzelfde kunnen wij doen wanneer wij via derden, zoals een BMW Partner, actuele gegevens ontvangen welke aantonen dat gegevens in onze database verouderd zijn.
Daarnaast kan BMW gegevens verwerken om fraude te voorkomen. Wanneer er bijvoorbeeld een dienst wordt aangeschaft in een voertuig of contact opgenomen wordt met onze klantenservice, dan kan BMW een controle uitvoeren of dergelijke acties wel worden uitgevoerd door de rechtmatige eigenaar. Tevens kan BMW medewerking verlenen aan BMW Partners en autoriteiten in het tegengaan van verschillende vormen van fraude, zoals fraude met kilometertellers.
Doorgifte aan derden
Persoonsgegevens die wij ontvangen voor bijvoorbeeld Digitale Diensten, kunnen gedeeld worden met derde partijen, zoals verzekeringsmaatschappijen die uw gegevens nodig hebben voor het leveren van bepaalde diensten aan u. In dit kader kan gedacht worden aan pay-as-you-drive diensten van verzekeringsmaatschappijen of aan aanbieders van deelvoertuigen. Nadere details over dergelijke diensten kunnen hier gevonden worden.