BMW EfficientDynamics: verbruik en emissies

VERBRUIK EN EMISSIES.

MEETMETHODES VAN BRANDSTOFVERBRUIK EN CO₂ EMISSIE.

Het brandstofverbruik en de CO2 emissie van nieuwe auto’s worden vastgesteld volgens een gestandaardiseerde meetmethode. In september 2018 werd de tot dan toe toegepaste NEDC verbruikstest (New European Driving Cycle) vervangen door de WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Procedure), een testcyclus die het dagelijkse gebruik dichter benadert. Aanvullend worden de auto’s onderworpen aan de RDE emissietest (Real Driving Emissions), die de uitstoot van schadelijke stoffen in de praktijk meet. Met de nieuwe testmethoden kunnen consumenten het brandstofverbruik en de emissies van nieuwe auto's nog beter vergelijken. Op deze pagina vindt u verder nuttige informatie over de duurzaamheid en de efficiëntie van dieselmotoren.

Lees meer
VERBRUIK EN EMISSIES. MEETMETHODES VAN BRANDSTOFVERBRUIK EN CO₂ EMISSIE.

HIGHLIGHTS WLTP.

  • 01 De nieuwe, wettige WLTP verbruiksmeting benadert de praktijk beter
  • 02 Tests vinden plaats over een langere periode, bij hogere snelheden en met een dynamischer verloop
  • 03 Normwaarden uit de nieuwe meetmethode liggen dichter bij het praktijkverbruik
  • 04 Transparantere cijfers met betrekking tot de te verwachten brandstofkosten
  • 05 Sinds 1 september 2017 is de WLTP testmethode stapsgewijs ingevoerd

WLTP TESTMETHODE.

Nauwkeurige testmethoden voor verbruiks- en CO₂ emissiewaarden.

De WLTP testmethode is gebaseerd op wereldwijd verzamelde gegevens uit de praktijk, zodat ook de gemeten waarden realistischer uitvallen dan voorheen. Dat betekent onder meer nieuw gedefinieerde en beduidend strengere testomstandigheden, hogere snelheden en een langere duur van de test (30 i.p.v. 20 minuten).
Voor een nog nauwkeuriger vaststelling van de CO2 emissie, worden tijdens de tests zowel de reguliere uitvoeringen getest als versies met optionele uitrustingen. Dat resulteert voor elk model in twee waarden: afhankelijk van de aerodynamica, het gewicht en de rolweerstand het laagste en het hoogste normverbruik. Dankzij de WLTP testmethode kunnen consumenten het brandstofverbruik en de CO2 emissie van nieuwe auto's nóg beter vergelijken. Bij de configuratie van een concreet model in een specifieke uitvoering worden de individuele normwaarden voor verbruik en emissie weergegeven. Afwijkingen in het praktijkverbruik zijn echter ook met deze testmethode mogelijk. Het praktijkverbruik en de CO2 emissie zijn sowieso mede afhankelijk van uiteenlopende topografische en klimatologische omstandigheden en het rijgedrag van de bestuurder. Ook hebben de verkeerssituatie, de belading en belasting van de auto en het gebruik van bijvoorbeeld de airconditioning effect op het verbruik en de emissie. Het staat vast dat de testomstandigheden van de WLTP realistischer zijn dan voorheen, zodat de verbruiks- en emissiecijfers op papier hoger zijn en de actieradius van elektrische auto’s kleiner is. Dat heeft echter geen negatief effect op het verbruik en de actieradius in de praktijk. Bovendien werkt BMW Group steeds aan nieuwe technologieën om het verbruik en de actieradius van zijn auto’s steeds verder te verbeteren.


De in alle landen van de Europese Unie en in Noorwegen, Zwitserland, Liechtenstein, Israël en Turkije (EU28+) te bestellen modellen van BMW Group, zijn op basis van de WLTP toegelaten.


Sinds 1 juli 2020 gelden in Nederland nieuwe BPM tarieven. Op basis van de CO2 uitstoot volgens WLTP wordt het BPM bedrag berekend. Voor de afgelopen overgangsperiode ontwikkelde de Europese Commissie een voor alle fabrikanten gelijke methode om de cijfers terug te rekenen naar NEDC.
Deze periode was bedoeld om de omzetting te vereenvoudigen. Het tijdstip van de daadwerkelijke invoering van het vermelden van de WLTP waarden varieert van land tot land.


Sinds september 2018 zijn alle autofabrikanten wettelijk verplicht alle modellen die in de EU28+ landen worden verkocht volgens de WLTP methode te testen.
Vanaf januari 2021 moeten in alle landen die de Europese wetgeving voor de toelating van auto’s overnemen, de WLTP waarden worden gehanteerd en gecommuniceerd.

Lees meer

WLTP IN VERGELIJKING MET NEDC.

Kom meer te weten over de verschillen tussen de oude en de nieuwe testmethoden.

Testmethode
NEDC
WLTP

REAL DRIVING EMISSIONS (RDE).

Realistische meetresultaten van de emissie van schadelijke stoffen tijdens de testrit op de openbare weg.

Sinds medio mei 2016 zijn RDE metingen verplicht voor alle autofabrikanten in de EU28+ landen (de landen van de Europese Unie en in Noorwegen, Zwitserland, Liechtenstein, Israël en Turkije). Tijdens deze RDE tests worden de emissies van schadelijke stoffen, zoals fijnstof (partikels) en stikstofoxide (NOx), direct tijdens de testrit in de praktijk gemeten. Zo worden de gemiddelde emissiewaarden vastgesteld die ook in de praktijk zijn te verwachten.

Om de emissie van schadelijke stoffen in de praktijk nog verder te reduceren, past BMW Group voor zijn modellen diverse technologieën voor de reductie van emissies toe.

De BMW BluePerformance maatregelen reduceren bijvoorbeeld de uitstoot van NOx door dieselmotoren. Bij de introductie van de nieuwe generatie 6-cilinder dieselmotoren vanaf 2020 is de opslagkatalysator bij de motor vervangen door een nog effectiever SCR systeem bij de motor. Daardoor wordt vooral in de stad de NOx emissie verder verlaagd. Aanvullend is een tweede SCR katalysator – zoals gebruikelijk onder de vloer gemonteerd – voorzien van een eigen AdBlue® dosering (afhankelijk van het model).

BMW Group was de eerste autofabrikant die een NOx opslagkatalysator en een SCR systeem in serieproductie combineerde. Met de toepassing van de dubbele AdBlue® dosering zet BMW opnieuw de norm voor de reiniging van uitlaatgassen en reductie van schadelijke emissies.

Dieselmodellen van BMW worden al sinds 2006 standaard uitgerust met partikelfilters om de emissie van fijnstof te beperken. Ook in de benzinemodellen past BMW nu over het gehele modellengamma partikelfilters toe.

BMW produceert al vanaf 01.10.2020 uitsluitend EU6d modellen - dat is drie maanden voor de wettelijk verplichte datum 01.01.2021. De emissienorm Euro 6d geeft – in tegenstelling tot Euro 6c – nu ook grenswaarden voor het aandeel roetpartikels en NOx tijdens de RDE testritten.

Goedkeuring conform EU6d garandeert dat uw auto voldoet aan de op dat moment strengste grenswaarden voor emissies in de EU.

Lees meer

MOTOREN MET BMW TWIN POWER TURBO TECHNOLOGIE.

Krachtig en efficiënt: de BMW benzine- en dieselmotoren.

Innovatieve benzine- en dieselmotoren met BMW TwinPower Turbo Technologie zijn het hart van elke BMW. Ze combineren de nieuwste inspuitsystemen, volledig variabel motormanagement en innovatieve turbotechnologie.

Lees meer
BMW EfficientDynamics: BMW TwinPower Turbo benzinemotoren

BMW TwinPower Turbo benzinemotoren.

De innovatieve 3-cilinder-in-lijn benzinemotor met zijn buitengewoon rustige loop, de 4-cilinder-in-lijn benzinemotor en de meermaals met de titel ‘Engine of the Year’ bekroonde BMW TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn benzinemotor zijn de maatstaf. In de nieuwste generatie zijn de BMW EfficientDynamics motoren zuiniger bij een lagere emissie en krachtiger dan hun voorgangers.
Om efficiëntie en dynamiek te vergroten, combineert dit innovatieve pakket – een mijlpaal in de BMW EfficientDynamics strategie – de nieuwste inspuittechnologieën en de volledig variabele klepregeling Valvetronic inclusief dubbele VANOS met innovatieve turbotechnologie. Het resultaat is een bijzonder efficiënte aandrijving, die op indrukwekkende wijze de erkende knowhow van BMW op het gebied van motorenbouw onderstreept.

Lees meer
BMW EfficientDynamics: BMW TwinPower Turbo dieselmotoren

BMW TwinPower Turbo dieselmotoren.

In de BMW TwinPower Turbo dieselmotoren komt de consequente toepassing van het principe van BMW EfficientDynamics tot uitdrukking: de combinatie van topwaarden voor energierendement en souplesse van de motor met een laag brandstofverbruik. Ten aanzien van efficiëntie en dynamiek zijn ze boven elke twijfel verheven. Daarbij doen de BMW TwinPower Turbo 3-cilinder-in-lijn dieselmotor als ideale instapmotor, de innovatieve BMW TwinPower Turbo 4-cilinder-in-lijn dieselmotor en de bijzonder sterke BMW TwinPower Turbo 6-cilinder-in-lijn dieselmotor hun werk bijzonder efficiënt en met weinig emissies. Maximaal rijplezier is daarmee gegarandeerd. De uit lichtgewicht aluminium vervaardigde dieselmotoren van de BMW EfficientDynamics motorenfamilie zijn voorzien van een turbocompressor met variabele turbinegeometrie. De brandstof wordt ingespoten door een common-rail inspuiting van de nieuwste generatie.

Lees meer
BMW EfficientDynamics: BMW dieselmotor details

BMW DIESELMOTOREN: VOORUITSTREVEND, DUURZAAM EN EFFICIËNT.

BMW dieselmotoren zijn niet alleen economisch belangrijk, ze zijn ook innovatief en bijzonder efficiënt, en ze dragen op duurzame wijze bij aan de realisatie van de klimaatdoelen. Dankzij de innovatieve AdBlue® inspuittechnologie bedraagt de NOx emissie van moderne BMW dieselmotoren weinig meer dan niets. Om schadelijke emissies nog verder te reduceren, zet BMW extra reinigingsmethoden voor het reinigen van uitlaatgassen in. Daardoor is de dieselmotor vooral voor bestuurders die regelmatig lange afstanden afleggen, een even efficiënte als duurzame krachtbron. BMW Group ontwikkelt en verbetert alle aandrijvingsvormen parallel aan elkaar.

WETENSWAARDIGHEDEN OVER DIESEL.

Als het gaat om duurzaamheid, economie of efficiëntie: er zijn veel goede argumenten voor de moderne dieselmotor. Maar vaak ontbreekt het aan feiten en achtergrondinformatie. Vorm zelf een beeld en krijg hier een informatief overzicht van dieselmotoren en emissie van schadelijke stoffen.

Lees meer
  • De diesel en het milieu
  • Fijnstof en partikelfilters
  • Wat is precies CO₂?
  • Wat betekent ‘NOx’?
  • Europese emissienorm
  • Milieuzones
  • Milieuvignet
BMW EfficientDynamics: efficiënt rijden

EFFICIËNTER RIJDEN MET BMW EFFICIENT DYNAMICS.

BMW EfficientDynamics: innovatieve technologieën van BMW EfficientDynamics

INNOVATIEVE TECHNOLOGIEËN VAN BMW EFFICIENT DYNAMICS.

FAQ – MEETMETHODE VAN VERBRUIK EN EMISSIES.

Uw vragen. Onze antwoorden.

  • Wat is WLTP?
  • Wat is WLTP rijcyclus?
  • Wat betekent WLTP voor mij?
  • Wat is RDE?
  • Wat is Euro 6?
  • Wat betekent SCR (Selective Catalytic Reduction)?
  • Wat is BluePerformance?
  • Wat is een partikelfilter?
  • Wat betekent WLTP voor elektrische en hybride auto’s?