Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.
GOVERNANCE.
VERANTWOORDE BEDRIJFSVOERING VOOR DUURZAME WAARDECREATIE.
Corporate governance houdt in dat we handelen volgens de principes van verantwoord ondernemen, gericht op duurzame waardecreatie. Bij BMW Group geldt deze voorwaarde voor alle onderdelen van het bedrijf. De belangrijkste pijlers van de bedrijfscultuur zijn:
- naleving van wetten en regelgeving
- corporate governance gericht op de belangen van alle stakeholders met duidelijke doelen
- hoogste eisen aan milieu- en sociale normen en 'due diligence' in de toeleveringsketens
- transparantere rapportage en corporate communicatie
- op vertrouwen gebaseerde samenwerking tussen directie, raad van commissarissen en werknemers
COMPLIANCE.
Integriteit is onderdeel van onze identiteit.
Compliance houdt voor BMW Group veel meer in dan het naleven van wet- en regelgeving en de interne bedrijfsregels. Compliance is onderdeel van onze identiteit, een levende cultuur van integriteit en een bindend kader voor alle bedrijfsactiviteiten – wereldwijd.
Ons Compliance Managent Systeem (CMS).
Het CMS van BMW Group geldt voor het gehele concern en is gebaseerd op de benadering Prevent-Detect-Respond. Het beschrijft specifieke preventie-, bewakings-, controle- en reactiemaatregelen. Het CMS is afgestemd op de risicosituatie van het bedrijf en omvat alle relevante compliance-onderwerpen:
- fraudepreventie
- exportcontrole
- witwaspreventie
- naleving van mededingingsregels
- corruptiepreventie
- mensenrechten
- gegevensbescherming
- technische compliance
ONZE DOELSTELLINGEN.
HOLISTISCHE, MEETBARE DUURZAAMHEID MET CONCRETE DOELEN.
BMW Group streeft ernaar de meest succesvolle en duurzame premium autofabrikant voor individuele mobiliteit te zijn. Tegelijkertijd willen we onze verantwoordelijkheid nemen voor het naleven van sociale en ethische normen. Onze concrete doelstellingen zijn gericht op het verminderen van de CO2 uitstoot, het vergroten van de efficiency bij het gebruik van grondstoffen en circulariteit, en het aanzienlijk verbeteren van de sociale en ecologische standaarden. Daarom hebben wij al in juli 2020 duidelijke doelen omschreven die BMW Group in 2030 wil hebben gerealiseerd.
Reductie CO₂ emissie
In de jaren tot 2030 streven we bij onze activiteiten naar een duidelijke reductie van de CO2 emissies met meer dan 40% per auto ten opzichte van 2019. Ons langetermijndoel is als totale onderneming en over de gehele waardeketen klimaatneutraal te worden. Daarom hebben wij ons gecommitteerd aan het SBTi en ook alle kortetermijndoelen voor CO2 emissiereductie laten valideren. Tot op heden zijn wij de enige autofabrikant met een separate CO2 doelstelling voor toeleveringsketens die via het SBTi is gevalideerd (stand februari 2023).
Elektrische mobiliteit
Wij richten ons ook op de uitbreiding van elektrische mobiliteit. Daarom willen wij dat tegen 2030 minstens 50% van onze wereldwijde afzet van auto's volledig elektrisch is. Onder BMW Charging en MINI Charging bieden samen wij met onze partners een laadinfrastructuur voor elektrische auto's. Daarmee is openbaar laden met zelfs 100% groene stroom mogelijk bij Europese laadpunten.
Circulariteit
Onze auto's zijn zodanig ontworpen dat de componenten ervan optimaal gebruikt en hergebruikt kunnen worden. Dit concept hebben we 'Design for Recycling' genoemd. We kunnen een deel van de waardevolle materialen uit het recyclingproces hergebruiken en zo het gebruik van primaire grondstoffen beperken.
Milieu- en sociale normen
Als wereldwijd actieve onderneming committeren wij ons aan de sociale en milieunormen – zowel in onze eigen activiteiten als in de samenwerking met toeleveringsbedrijven wereldwijd. Onze richtlijnen, bijvoorbeeld die met betrekking tot mensenrechten en de veiligheid op de werkvloer, zijn vastgelegd in de duurzaamheidsnormen voor toeleveringsbedrijven die BMW Group hanteert.
Medewerkers
Wij kennen de waarde van onze medewerkers – en laten dat ook zien. Met talloze ontwikkelings- en promotiemogelijkheden, aantrekkelijke banen, een gezondheidsaanbod en meerdere diversiteitsprogramma's bieden we medewerkers een omgeving die onze waardering authentiek weergeeft.
Samenleving
Als wereldwijd opererende onderneming zijn wij ons bewust van onze maatschappelijke verantwoordelijkheid. Onze inzet moet mensen en culturen wereldwijd helpen om nader tot elkaar te komen en meer begrip voor sociale kwesties op te bouwen.
NIEUWE IMPULSEN DANKZIJ REGELMATIGE UITWISSELING MET STAKEHOLDERS.
Als wereldwijd actief bedrijf opereert BMW Group in een zeer internationaal verbonden wereld. Dankzij XChange-platforms zoals de rad°hub, het FUTURE FORUM en de BMW Group Dialogue creëren we een intensieve uitwisseling die niet alleen alle betrokkenen nieuwe perspectieven laat zien, maar ook aanzet tot verandering. Daarom communiceren we regelmatig onderling met onze stakeholders om onszelf doelen te stellen vanuit een economisch en duurzaam perspectief:
- voldoen aan het Klimaatakkoord van Parijs
- maatschappelijke verantwoordelijkheid voor medewerkers
- milieu- en sociale normen en respect voor mensenrechten
- duurzame financiering en EU taxonomie
- verantwoorde bedrijfsvoering
GEÏNTEGREERD VERSLAG VAN DE STAND VAN ZAKEN.
BMW Group onderkent zijn verantwoordelijkheid om meetbaar en transparant te zijn in zijn duurzaamheidscommunicatie. Daarom combineren we sinds 2020 ons jaarverslag met ons duurzaamheidsverslag in een geïntegreerd verslag voor de hele BMW Group. Het BMW Group Report volgt de raamwerken voor duurzaamheidsrapportage en is onafhankelijk gecertificeerd.
ONZE DUURZAME FINANCIËLE STRATEGIE.
Duurzaamheid is inmiddels een belangrijk criterium in de financiële wereld geworden. Investeerders en analisten houden bij hun investeringsbeslissingen en -adviezen steeds meer rekening met sociale, milieu- en governance-aspecten (ESG). Ook de Europese Unie gaat met de EU taxonomie ondernemingen op basis van duurzaamheidscriteria classificeren.
GEGEVENSBESCHERMING.
De bescherming van klantgegevens en hun onafhankelijke zelfbeschikking over informatie hebben bijzonder hoge prioriteit:
- wij verzamelen persoonsgegevens uitsluitend in overeenstemming met wetten en normen als de Algemene Verordening Gegevensbescherming van de EU en de internationale informatiebeveiligingsnorm ISO/IEC 27001
- wij verzamelen en gebruiken persoonsgegevens uitsluitend als dit wettelijk is toegestaan en de betrokkene hiermee heeft ingestemd
- we controleren alle applicaties op actuele IT-beveiligingsmaatregelen
- interne communicatie vindt uitsluitend plaats via een streng beveiligde verbinding