Onze tool waarmee u uw toestemming voor ons gebruik van cookies kunt beheren, is tijdelijk offline. Daardoor kunnen sommige functies waarvoor uw toestemming voor het gebruik van cookies nodig is, mogelijk ontbreken.

MILIEU.
ALLESOMVATTENDE DUURZAAMHEID IN DE GEHELE WAARDEKETEN.
Duurzaamheid vormt een belangrijk bestanddeel van de bedrijfsstrategie van de BMW Group. Tot de strategische focusdoelen voor de verlaging van onze emissies en een verantwoordelijke omgang met grondstoffen behoren decarbonisatie, circulariteit, sociale aspecten, de zorg voor het milieu en het respecteren van mensenrechten binnen de leveringsketen.
PRODUCTPORTFOLIO.

ELEKTRISCH RIJDEN.
Krachtige oplossingen voor de opslag van energie en de ontwikkeling van nieuwe, innovatieve accucellen vormen sleutelelementen voor toekomstige, volledig elektrische voertuiggeneraties. De BMW Group streeft naar een aanzienlijke verhoging van de energiedichtheid van de cellen en tegelijkertijd naar een verlaging van de materiaal- en productiekosten. De recyclebaarheid van de accu is een belangrijk aspect dat in de ontwikkeling van toekomstige accucelgeneraties wordt meegenomen. Daarnaast doet de BMW Group nu al intensief onderzoek naar de vastestofbatterij die veelbelovende mogelijkheden biedt.
NEUE KLASSE 2025.
De Neue Klasse is het uitsluitend volledig elektrische productaanbod van de BMW Group. Deze klasse ontstaat op basis van onze nieuwe clusterarchitectuur (NCAR) met de drie toekomstgerichte kernelementen ‘elektrisch’, ‘digitaal’ en ‘circulair’.
Met de Neue Klasse gaat het duurzaamheidsconcept van BMW Group de derde fase in. Hiermee zetten wij consequent in op circulariteit.
• Elektrisch staat voorop. Een compromisloos design, geoptimaliseerd voor elektrische aandrijvingen – uitsluitend volledig elektrische modellen. Het realiseren van eenzelfde actieradius en rendement als van moderne verbrandingsmotoren.
• Secundaire grondstoffen zijn de eerste keuze. Wij kiezen voor een aanzienlijk hoger aandeel aan secundaire grondstoffen. Wij willen het verbruik van nieuwe grondstoffen op deze manier verlagen.
• Digitalisering heeft prioriteit. Wij gaan voor een volledig nieuwe gebruikerservaring. Zelfs met individueel configureerbare en boekbare functies.
LAADINFRASTRUCTUUR EN OPLADEN.

De BMW Group biedt met BMW en MINI Charging uitgebreide laadoplossingen die een comfortabel gebruik van elektrische voertuigen in allerlei situaties mogelijk maken. Het aanbod bestaat uit oplaadproducten en -diensten voor onderweg, thuis en op het werk. BMW Charging ondersteunt milieuvriendelijke vormen van stroomopwekking en gebruikt bewijzen van oorsprong om te garanderen dat het netwerk met stroom uit hernieuwbare brandstofsystemen wordt gevoed. De BMW/MINI Charging Card biedt eenvoudig toegang tot de laadnetwerken van de Europese laadpunten.
HOOGSTE EISEN AAN ONSZELF EN ONZE LEVERANCIERS WERELDWIJD.
ARBEIDSOMSTANDIGHEDEN EN MENSENRECHTEN.

Internationaal erkende richtlijnen voor criteria op sociaal en milieugebied zijn voor BMW Group de maatstaf binnen de totale waardeketen. Dan gaat het in het bijzonder om:
- De richtlijnen voor multinationale ondernemingen van de OESO, de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling.
- De richtlijn van de Verenigde Naties (VN) over zakelijke en mensenrechten.
- De tien basisprincipes van UN Global Compact van de Verenigde Naties.
- Het ICC Business Charter for Sustainable Development (duurzame ontwikkeling).
- De Cleaner Production Declaration, de verklaring schonere productie van het Milieuprogramma van de Verenigde Naties (UNEP).
MILIEUNORMEN EN DUURZAME WINNING VAN GRONDSTOFFEN.

Wij schaffen onze componenten, materialen en bijbehorende diensten aan bij meer dan 32.000 fabrikanten en aanbieders overal ter wereld. We specificeren de bijbehorende sociale en ecologische due diligence-verplichtingen aan onze leveranciers als onderdeel van onze contractueel bindende duurzaamheidsnormen. Tegelijkertijd werken we aan oplossingen die het mogelijk maken om het gebruik van grondstoffen in onze auto's te verminderen of door andere te vervangen. We analyseren nieuwe grondstoffen voortdurend met betrekking tot overtredingen van sociale en milieunormen.
DUE DILIGENCE-VERPLICHTINGEN.
ONZE TOEPASSING VAN CORPORATE DUE DILIGENCE IN HET LEVERANCIERSNETWERK.
Due diligence verplichtingen in de toeleveringsketen
Al jaren besteedt BMW Group veel aandacht aan due diligence verplichtingen van het bedrijf binnen de toeleveringsketen. Al in 2008 hebben we uitgebreide preventieve maatregelingen genomen, zoals de contractuele verplichting voor toeleveranciers om milieu- en sociale standaarden na te leven. Deze verplichtingen werden voor het eerst toegepast bij het selecteren van de toeleveranciers voor de BMW i3. In 2014 werden deze standaarden uitgebreid met een uit meerdere stappen bestaand due diligence proces voor zowel de inkoop van productiemateriaal voor alle modellen als voor de niet-productiegerelateerde goederen en diensten. Voorbeelden zijn de contractuele verplichting voor uitgebreide milieu- en sociale standaarden, mensenrechten en managementsystemen voor veiligheid op de werkvloer en milieubescherming. Alle toeleveranciers met directe zakelijke relaties met BMW Group moeten aan deze vereisten voldoen, maar op hun beurt ook deze zelfde contractuele verplichtingen stellen aan hun toeleveranciers.
Wij vinden respect voor de internationaal erkende mensenrechten erg belangrijk en houden daarvoor onder andere de volgende principes en regelingen aan:
• De United Nations richtlijnen voor het bedrijfsleven en de mensenrechten• Principes van het UN Global Compact
• Principes van de International Labour Organisation
• OECD Due Diligence richtlijnen voor verantwoorde bedrijfsvoering
• Het Nationale Actieplan van de Duitse overheid en
• het daarvan afgeleide Duitse wet inzake due diligence verplichtingen van bedrijven in toeleveringsketens
Duurzamere winning van grondstoffen
Voor de huidige, vijfde generatie accu's kopen wij de essentiële grondstoffen als lithium en kobalt zelf rechtstreeks in bij grondstofleveranciers. Die grondstoffen stellen we dan ter beschikking aan de producenten van onze accucellen. Zo realiseren we traceerbaarheid (massabalans) naar de herkomst en inzichtelijkheid in de winning van de grondstoffen.
- De corporate due diligence is gebaseerd op de OESO Due Diligence Guidance for Responsible Supply Chains of Minerals from Conflict-Affected and High-Risk Areas.
- Duurzaamheidsnormen door leveringszekerheid, prijsstabiliteit en veilige arbeidsomstandigheden.
- Oprichting van het sectoroverkoepelende initiatief 'Cobalt-for-Development'.
Risicoanalyse en -beperking
De basisvereiste voor de gunning van elke opdracht is het voldoen aan de door ons gestelde duurzaamheidseisen. Daarom beoordeelt BMW Group continu de duurzaamheidsrisico's en -effecten in het leveranciersnetwerk, om te voldoen aan zijn due diligence-verplichtingen op het gebied van ecologische en mensenrechten.
Het due diligence-programma van BMW Group omvat:
- Voortdurende risicoanalyse door middel van een risicofilter specifiek voor BMW Group vervaardigd, aangevuld met gestandaardiseerde risicokaarten van de Responsible Business Alliance (RBA).
- Dynamische beoordelingsmethodiek voor hoogwaardige, landspecifieke risicoanalyse voor elke beoordeelde leverancierslocatie.
- Gebruik van diverse databronnen, zoals de kinderarbeidsindex van UNICEF.
- Een combinatie van deze risicobeoordeling met een voor de grondstoffengroep specifieke beoordeling.
- Van leveranciers met meer dan 100 medewerkers eisen wij extern geteste en gecertificeerde managementsystemen voor milieubescherming.